Avatar billede packey Nybegynder
10. marts 2009 - 18:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

2 Routere på samme netværk

Hej. Jeg har opsat et kablet netværk hos en mindre kunde med en Zyxel router som DHCP server. Der kører en Server2003 med fast dedikeret IP samt 4-6 workstations på netværket. Jeg har valgt at bruge routeren som DHCP. Ved godt at server2003 kan agere DHCP server, men det køre fint, så der er ikke grund til at ændre på det. Sagen er den at kunden uden min viden har indkøbt en trådløs router til et par bærbare. OBS. Disse bærbare skal ikke logge på domænet eller for den sags skyld koble på serveren. De skal udelukkende gå på internettet når der nu er brug for det. Det optimale havde måske været at de havde købt et accespoint, men nu har de købt den trådløse router. Jeg har været derude og måtte ændre på deres 'hjemmefix' opsætning da det lige pludseligt ikke virkede. Jeg har tilsluttet den trådløse router til en LAN port på Zyxel routeren, og derefter opsat det trådløse netværk med WPA2-PSK kryptering samt filtrering på mac-adresserne så det KUN er de 3 bærbare der pt kan benytte internet igennem trådløs router. Den originale zyxel router har et IP scoop på 192.168.1.2-10, og den trådløse router, der selv får en 192.168.1.xx adresse deler derefter et IP-scoop ud der hedder 192.168.0.1-10, således at de 3 bærbare får IP adresser fra sidstnævnte scoop.
Mit spørgsmål er om opsætningen rent router til router er ok eller skaber det et sikkerhedshul? Selvfølgelig skaber det et sikkerhedshul lige så snart man vælger at opsætte noget trådløst, men er der andre måder det burde opsættes/kables på? Burde jeg opsætte den trådløse router som den første i leddet og derefter den originale router, eller giver det samme reslutat som nu?
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2009 - 19:22 #1
nej, det skaber ikke et sikkerhedshul router til router. Internettet er jo ikke andet en router på router på router og så nogle hosts tilsluttet hist og her.

Hvis det var mig ville jeg deaktivere dhcp i den ene router og tilslutte dem lan til lan. Så slipper du for et ekstra subnet som ovenikøbet er skjult bag NAT formentlig.
Avatar billede packey Nybegynder
10. marts 2009 - 19:34 #2
Tak for hurtigt tilbagemelding. I reglen kan jeg jo bare ifølge det du skriver rent faktisk nøjes med den trådløse router og pille den anden fra, og stadig sove trygt om natten?
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2009 - 19:39 #3
jeg ville ikke ligge søvnløs i nogle af tilfældene ;).
Avatar billede packey Nybegynder
10. marts 2009 - 19:40 #4
fint og tak for rådet
Avatar billede packey Nybegynder
10. marts 2009 - 19:41 #5
send et svar så får du point
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2009 - 20:56 #6
Velbekom. Behold dem bare.
Avatar billede packey Nybegynder
30. marts 2009 - 20:03 #7
tak