Avatar billede girfen Nybegynder
10. marts 2009 - 12:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvordan formater man en pc

hvordan kan jeg formatere min acer berbar.
jeg har prøvet at putte windows cden i og state den op og trykke på de verse F knapper men der sker ikke noget hvad skal jeg gøre.
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
10. marts 2009 - 13:23 #2
Du skal ind i din BIOS og sætte din pc til at boote på din cd. Derefter vil installationen starete, når du booter med cd'en i
Avatar billede girfen Nybegynder
10. marts 2009 - 16:39 #3
hvor ligger BIOS på min pc så
10. marts 2009 - 21:18 #4
Citat fra nævnte http://www.eksperten.dk/artikler/1104 ->

BOOT 2:
For at komme i BIOS startes/genstartes computeren og der trykkes gentagne gange på "Delete" tasten, indtil der fremkommer et (som regel) blåt skærmbillede med hvid eller gul tekst i to kolonner, hvor der øverst står hvilken BIOS/version der er på bundkortet. Der findes dog flere andre tastemuligheder for at komme i BIOS, alt afhængig af bundkort model/version og BIOS version. <F2> og <F3> tasterne er nogle af dem, men der må i hvert enkelt tilfælde kigges i bundkortmanualen, hvis tvivl opstår. Ofte fremgår det et kort øjeblik på den sorte skærm (også kaldet POST = Power On Self Test) under opstarten, hvilken tast der skal trykkes for at komme i BIOS.

BOOT 3:
I BIOS skal du nu finde det sted, hvor boot rækkefølgen kan ændres. Igen, alt afhængigt af BIOS model og version, kan det se lidt forskelligt ud. Men grundlæggende kan du roligt give dig til at lede, da der ikke bliver ændret noget, før computeren genstartes og er du i tvivl om du har pillet ved noget forkert, så kan du blot taste "No" (nej) til at gemme det inden genstart, eller taste <Ctrl> + <Alt> + <Del> samtidig, hvorved computeren genstartes og ingen ændringer er foretaget.

BOOT 4:
Du navigerer rundt i BIOS med tastaturets piletaster og vælger med <Enter> - for at komme tilbage trykkes på <Esc> tasten. Igen kan der være forskelle på, hvordan egentlige ændringer laves, hvorfor jeg kraftigt anbefaler, at du har bundkort manualen liggende hos dig. Den forklarer oftest i både tekst og billeder, hvordan det hele gøres let og smertefrit. Grundlæggende handler det altså om, at gøre cd-rom drevet til det drev der skal bootes fra (First boot device), gemme den nye indstilling i BIOS og genstarte computeren, hvorefter den burde boote fra cd-rom drevet.
12. marts 2009 - 15:43 #5
(Skal du vide mere ?)
Avatar billede girfen Nybegynder
12. marts 2009 - 15:58 #6
nej