Avatar billede mortenandersen Nybegynder
09. marts 2009 - 15:57 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Min computer vil stadig ikke starte.

Problemet ligger som følger..
Jeg er i besiddelse af en Packard bell Imedia 5565.

Der sidder en seagate harddisk i den hvor alle mine dataer er på. den vil ikke starte op med harddisken tilsluttet, den vil ikke engang gå ind i Bios, Den står bare fastfrosset efter jeg har trykket f2 for at gå ind i bios.

Jeg har en anden seagate harddisk fra min kærestes gamle pc. jeg kan godt sætte den i og gå ind i Bios, men jeg kan ikke finde den inde i bios det har nok noget at gøre med at kablerne er af en anden slags og er derfor ikke sikker på om jeg sætter den rigtigt til computeren.

Håber i kan hjælpe mig, har ikke kunne få den op og køre i lidt over et halvt år.

Med venlig hilsen Morten
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. marts 2009 - 16:23 #1
Har du taget den oprindelige hd fra eller sat den til slave, -
og er din kærestes sat som master ell. slave ?
Er kablet med 40 eller 80 ledere.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
09. marts 2009 - 17:28 #2
jeg tror ikke jeg kan vælge både master og slave. kablerne er anderledes end normalt så det er kun muligt at sætte 1 til. jeg har sat min kærestes til for at installere windows på den. men den kan ikke finde den
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
09. marts 2009 - 18:13 #4
kablerne ser sådan her ud

http://i10.ebayimg.com/04/i/08/51/d9/6c_1_b.JPG

det er Sata kabler. skal jeg så bare finde en harddisk der kan bruges til sata kabler eller kan jeg godt bruge en den jeg har der har til almindelige kabler?
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
09. marts 2009 - 18:58 #5
hmm. slet ikke nogen der kan hjælpe?
Avatar billede Little Helper Seniormester
09. marts 2009 - 20:38 #6
Tag strøm fra din maskine. reset BIOS (tag backup batteri op og/eller flyt jumper på MB). Vent lidt sæt batteri i igen og sæt din sata HD til igen, prøv nu at tænde for maskinen og se om du kan gå ind i BIOS.

Håber det kan bruges.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
09. marts 2009 - 21:43 #7
jeg er lid i tvivl om hvor jumperen sidder. faktisk aner jeg det ikke
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
09. marts 2009 - 22:08 #8
og backup batteriet? hvor sidder det?
Avatar billede Little Helper Seniormester
09. marts 2009 - 23:42 #9
Åben din maskine og kik ned i den du kan se der sidder et batteri af de flade der er på størrelse med en 2 krone det sidder på dit bundkort, det sidder fast med en "clips" den vipper du til siden og batteriet springer lidt op Fjern det helt og sæt det i igen efter lidt tid (Vent ca 5 min).
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 00:31 #10
Jeg prøvede det du sagde med batteriet kaffefisk, men det hjalp intet. Hvor gemmer jumperen sig?
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 00:50 #11
Hvis du har fjernet batteriet som beskrevet tror jeg næppe at jumper vil ændre noget men den sidder som regel lige op ad soklen hvor betteriet sidder.

jeg vill dog prøve noget andet nu hvor du har resat din BIOS prøv at sætte den anden HD til og gå ind og se om ikke maskinen kan finde den nu (Kan godt være du skal gå ind i main og bede den om at detekte HDen. Hvis du kan dette så tager vi den der fra.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 11:46 #12
problemet er bare at den anden harddisk jeg har ikke er en SATA. så jeg kan ikke sætte den til
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 18:39 #13
Giv mig venligst en opsætning på maskinen. jeg vil vide hvor mange cd/dvd drev der er i maskinen hvor mange kabler går der til disse 1 eller 2? og hvor mange SATA kabler der er tilsluttet og hvad der sidder i dem.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 19:36 #14
der sidder 1 dvd-drev i den.
så sidder der harddisken forbundet med de her kabler
http://i10.ebayimg.com/04/i/08/51/d9/6c_1_b.JPG.
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 19:37 #15
JPG billed kan ikke ses, ville hjælpe med det billed
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 20:03 #16
http://i10.ebayimg.com/04/i/08/51/d9/6c_1_b.JPG

Sådan der. håber det virker nu
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 20:17 #17
Det er strømkabel SATA/SATA MOLEX/SATA hjælper ikke at kikke på dem men skidt med det.

Prøv at tage den HD du har liggende og hiv DATA kabel ud dit DVD drev sæ t det til din anden HD og strøm, prøv nu ugen at starte maskinen. Fortæl mig hvad der sker og om den kan finde denne HD.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 20:32 #18
jeg gjorde som du sagde og den fandt harddisken..
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 20:33 #19
kaffefisk. må jeg ikke få din msn? så kan vi lige skrive sammen omkring hvad der skal gøres. du kan bare sende den til min mail morten.der@hotmail.com
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 20:46 #20
Har ikke MSN bruger kun gmail...Ellers måtte du meget gerne.

Hvis den finder den HD så kan vi gøre maskinen køreklar rimeligt hurtigt eller vi kan kravle videre og se om vi kan løse problemet med din SATA HD. Du vælger.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 21:58 #21
Jamen jeg har givet op med min originale SATA HD. jeg køber et kabel så jeg kan sætte den til usb og snuppe dataerne derfra. så vi kører bare videre med den jeg har i nu.
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 22:01 #22
Skal jeg betragte tråden som lukket?
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 22:06 #23
nej da.. jeg skal jo stadig have hjælp til at gøre den køreklar ^^
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 22:22 #24
hvilket du meget gerne må hjælpe mig med :) hvis du gider. smid lige et svar forresten
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 22:32 #25
Klart gør jeg det.

Jeg skal vide hvor mange IDE kabler vi har at gøre med 1 eller 2 (IDE kabler er den slags du lige har brugt til at sætte den anden HD til som du kunne finde)
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 22:38 #26
hvis du taler om de flade/brede stik er der 1 ud over det jeg har sat til HD. hvis det er de hvide/gennemsigtige er der 2 ud over det der er sat til HD.
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 22:52 #27
Tag strøm fra maskine
Tag begge kabler dem du kalder flade/brede sæt et i din HD sæt det andet i dit DVD drev.

(kik på det flade kabel der løber en rød stribe ned langs i den ene side den røde stribe skal vende over mod den side hvor strøm tilsluttes på både HD og DVD). sæt dem i bundkortets slotte.

Idet vi bruger 2 kabler og ikke sætter dem på samme behøver vi ikke kikke på master/slave jumper.

Sæt molex stik i dem (det er de små hvide strømstik).

Når det er gjort skal du sætte kabler til og starte maskinen og igen gå ind i BIOS og bede den detekte HD og DVD.

Det var det. Hvis det virker køre maskinen ign.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 22:54 #28
ok jeg prøver
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 23:09 #29
hmm. når dvd'en er sat til kan den ikke finde HD
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 23:17 #30
Aha og de sidder ikke på samme kabel? Hvis ikke prøv at fjerne DVDen og gå så ind i BIOS og se om du igen kan finde HDen.....Jeg holder øje med dit input
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 23:27 #31
de sidder på samme kabel. altså det brede. der står master dvd på den ene ende og slave dvd på den anden. jeg kan sagtens finde harddisken uden dvden er sat til. og jeg har oven i købet fået den til at komme frem til at den skriver "start windows normalt" "start windows i fejlsikret tilstand" osv.. har prøvet alle sammen men den genstarter bare
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 23:32 #32
de må IKKE sidde på samme kabel med mindre du flytter jumper på DVD drev til slave (der sidder en lille plastik jumper i enden på DVD drevet der hvor strøm og IDE kabel sættes til. Men det er meget nemmere for dig at køre dem på 2 kabler så skal du ikke tænke på jumper.

Med hensyn til at Windows ikke kan starte op. Vi er enige om at den HD du nu bruger er fra en anden maskine. Og hvis ja at det Windows som ligger på den HD kommer herfra. hvis ja så er det klart Windows ikke kan starte op. Du skal lave en format af den HD (alt på HD bliver slettet) og installere XP forfra.
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 23:36 #33
altså bundkort til HD med et kabel + strøm
bundkort til til DVD med et andet kabel + strøm

start maskine gå ind i BIOS...detekt. lad mig vide hvad den sger til det
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 23:38 #34
tror jeg har forklaret det forkert så. for jeg har kun det ene kabel... skal jeg flytte jumperen så?
se her:
http://img18.imageshack.us/my.php?image=100320091576.jpg
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 23:42 #35
Kanon....Ja bag på dit DVD drev der hvor du sætter IDE kabel(det brede) til er der en lille jumper den sidder på 2 "pinde" og laver en forbindelse den sidder sikkert på de første altså I:::
den skal flyttes hen til nummer 2 altså :I:: så skulle den køre slave. Problemet er at begge sidder master og det må de ikke.
Avatar billede Little Helper Seniormester
10. marts 2009 - 23:45 #36
Lige en ting for at dit IDE kabel kan nå begge dele når det er sat i maskinen skal du tage kablet ud af bundkortet. Tag ende hvor stikket ikke sidder ret langt oppe ad kablet og sæt den ende i og så til HD og så har du den lange ende som kan nå op til dit DVD drev.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 23:48 #37
Okay, jeg prøver ..
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
10. marts 2009 - 23:58 #38
så nu har den fundet både DVD og HD. og er nu inde i bios. hvad så? :D
Avatar billede Little Helper Seniormester
11. marts 2009 - 00:02 #39
Jamen så køre den. Vi er enige om at det Windows der ligger på denne HD vi bruger IKKE har kørt på denne maskine før hvis JA så.....Det der nu skal ske er at du sætter din XP skive i DVD drevet og når maskinen starter op siger den for at starte fra CD skal du trykke en tast.....gør det og Windows XP starter op fra CD. (når du når hertil skal du give mig besked)
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
11. marts 2009 - 00:06 #40
hmm. den er i gang med at installere windows nu :) der lå ikke noget på harddisken der skulle gemmes alligevel. Tusinde tak for hjælpen mester. smid lige et svar så jeg kan godkende det og du kan få dine point.
Avatar billede Little Helper Seniormester
11. marts 2009 - 00:10 #41
Godt du fik det til at virke, Sandt at sige aner jeg ikke en døjt om hvad jeg skal bruge de point til så måske du kunne lære mig noget.

jeg vil lige sige at hvis der lå en Windows XP på i forevejen vil jeg anbefale dig at slette den før du Installere XP igen.Det andet bliver noget halv færdigt og ikke for stabilt system.
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
11. marts 2009 - 00:14 #42
jeg ved det faktisk heller ikke, men dem med mange point må jo vide noget om skidtet. tror det er sådan det hænger sammen. hmm. jeg nåede ikke at slette den forhenværende windows.. (har ikke haft den tændt i over et halvt år så jeg var lidt ivrig efter at få den op at køre) :D hav en fortsat god aften/nat. JEg vil rode videre med computeren :)
Avatar billede Little Helper Seniormester
11. marts 2009 - 00:17 #43
Glæder mig at høre at vi kunne slå os sammen om at få den til at makke ret, jeg håber den kommer til at køre så du mener det var umagen værd...Godnat og tak for behagelig samtale ;)
Avatar billede mortenandersen Nybegynder
11. marts 2009 - 01:07 #44
det var helt klart umagen værd. i lige måde