Avatar billede ken9 Nybegynder
08. marts 2009 - 21:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Finde mandags dato

Hej eksperter!

Jeg håber I kan hjælpe mig med et lille script. Det skal kunne finde datoen for mandag i den uge vi befinder os i, i formatet Y-m-d.

Dvs. hvis scriptet blev kørt igennem nu, skulle den gerne udskrive 2009-03-02, men hvis den blev kørt igennem i morgen, skulle den udskrive 2009-03-09.

Det skal selvfølgelig være "dansk", så ugen skifter mandag og ikke søndag :-)

På forhånd mange tak! :-)
Avatar billede Slater Ekspert
08. marts 2009 - 22:11 #1
Du kan f.eks. skrive: strtotime('last monday');

- Det burde vel give den effekt?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2009 - 22:11 #2
En måde:

<?php
$t = time();
while(date("D", $t) != "Mon")
{
    $t -= (24*60*60);
}
echo date("Y-m-d", $t);
?>
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2009 - 22:14 #3
Overraskende nok virker strtotime('last monday'), men den går 1-7 dage tilbage ikke 0-6 dage.
Avatar billede Slater Ekspert
08. marts 2009 - 22:18 #4
Hvad så med strtotime('this monday'); ?
Avatar billede Slater Ekspert
08. marts 2009 - 22:23 #5
Beklager forresten, normalt ville jeg naturligvis selv teste forslag før jeg kom med dem, men min PHP installation er lige gået i udu, og jeg har ikke gidet geninstallere endnu.

Men selvfølgelig er dit svar jo også fuldt brugbart, Arne. Det er bare lidt... mere overskueligt - på den anden måde, når nu funktionen findes :)
Avatar billede ken9 Nybegynder
08. marts 2009 - 23:59 #6
Jeg brugte:

<?php
$t = time();
while(date("D", $t) != "Mon")
{
    $t -= (24*60*60);
}
echo date("Y-m-d", $t);
?>

Det virker umiddelbart perfekt. Jeg takker og bukker :-) Arne, smider du et svar?
Avatar billede ken9 Nybegynder
09. marts 2009 - 00:02 #7
Imens jeg lige har jer to eksperter, håber jeg måske, at I kan svare mig på hurtigt spørgsmål.

Prøv at se: http://kenni.eu/eksempel.JPG

ÆØÅ vises rigtigt, men når det er fra et databaseudtræk ser det ud til at den ændrer tegnene? Databasen er indstillet til latin dansk.

Kender I til dette?
Avatar billede Slater Ekspert
09. marts 2009 - 07:26 #8
Har du sat siden til samme tegnsæt?
Avatar billede ken9 Nybegynder
09. marts 2009 - 18:47 #9
Ja alle siderne har samme tegnsæt
Avatar billede ken9 Nybegynder
09. marts 2009 - 19:07 #10
Hvis jeg bruger ISO-8859-1 virker ÆØÅ i databaseudtræk, men så er der en masse andre tegn der ikke vises rigtigt.

F.eks: Lørdag, Søndag, » Natklub

Hvis jeg ændrer det til UTF-8 virker alt normal tekst, men så virker ÆØÅ ikke i databaseudtræk.

Synes det er ret underligt.
Avatar billede ken9 Nybegynder
09. marts 2009 - 22:55 #11
Svar
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2009 - 23:29 #12
Jeg kan jo ligesom ikke smide et svar, når du selv gør det og løber med pointene !
Avatar billede ken9 Nybegynder
10. marts 2009 - 13:09 #13
Da der ikke var kommet et svar efter 24t. tænkte jeg at du måske var en af dem der ikke ville have point. Det beklager jeg.

Er der en anden måde jeg kan overføre dem på?