Avatar billede kendanmark Praktikant
08. marts 2009 - 17:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skifter sprog aut. med fjernskrivebord

Hej Eksperter,

Når jeg bruger fjernskrivebord fra MacBook til Vista business og arbejder i Vista computeren, skifter Vista computeren automatisk om til engelsk sprog, og selvom jeg stiller tilbage til DK hopper den tilbage til engelsk igen - hvad kan jeg gøre for at få den til at lade være?
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2009 - 18:31 #1
Fjern det EN sprog så der kun er DA tlbage
Avatar billede cmoz Praktikant
08. marts 2009 - 21:34 #2
Alternativt kan du bruge rdesktop.

Det virker noget bedre end MS egen rdp klient til Mac, og backslash og @ sidder de samme steder som når du bruger det lokalt i OS X

f.eks. skriver man dette fra en terminal:
rdesktop -k da -g 1024x768 minWindowsServer

Dette forbinder til serveren, min WindowsServer med dansk som tastarur, -k da, og opløsning ved, -g 1024x768

Så skal man ikke ud i at fjerne EN som sprog på alle de servere man nu måtte administrere. Virker ikke smart at den skifter til EN når DA er valgt som default. Det gør den ikke fra MS RDP client til Windows.

Hvis du ikke gider skrive en lang smøre hver gang, kan du lave et alias til rdesktop, f.eks.:

rdesktop="rdesktop -k da -k 1024x768"

Dette kan skrives i /Users/dinbruger/.bash_profile også når du åbner en ny terminal er det sat. Du kan selvfølgelig også sætte alle de andre parametere eller options der er til rdesktop, f.eks. gøre en mappe fra din macbook synlig i Denne Computer efter du har rdp'et til den.

Alternativt i bash terminal trykke ctrl+r, også begynde at skrive "rdes", altså lidt af kommandoen, også kigger bash i din historik hvad du har skrevet, og viser kommandoer du tidligere har brugt.
Derefter kan du enten taste ctrl+r for at få næste hit eller skrive mere af ordet, hvis der er sammenfald med andre kommander e.lign.

rdesktop kan installeres fra mac ports: http://www.macports.org/

Det kan også være at der en gui i ports der udnytter rdesktop, har ikke undersøgt dette.
Avatar billede cmoz Praktikant
09. marts 2009 - 06:30 #3
Lige en rettelse.

Hvor jeg skriver:
rdesktop="rdesktop -k da -k 1024x768" ... skal det være:

alias rdesktop="rdesktop -k da -k 1024x768"

/cmoz
Avatar billede kendanmark Praktikant
11. marts 2009 - 22:21 #4
øøøhhhmm - cmoz - tak for dit svar, jeg er ikke helt sikker på at jeg er helt med :-( Jeg har downloaded rdesktop til min mac (fra www.rdesktop.org). Jeg kan nu se en masse filer heraf en install fil. Men der kommer ikke rigtig noget program frem ved at dobbeltklikke på filen (sikkert mig der er for meget windows mand!)
Avatar billede cmoz Praktikant
22. marts 2009 - 23:48 #5
Den måde jeg har installeret er via macports: http://macports.com

Når macports er installeret, skriver man i en terminal

sudo port install rdesktop

Derefter installerer den.

Det du har hentet på rdekstop.org, er kildefilerne. Den fil du henter er det der svare til en .zip du nok kender fra Windows, hvor selve kildekoden er.

Det bruges til at bygge det det fra kildefilerne. Jeg gætter på at der ting som rdesktop afhænger af, som skal installeres yderligere, og det er lettere at lade macports "styre" dette.
Avatar billede kendanmark Praktikant
31. marts 2009 - 22:19 #6
Hmmm - ja nu vovede jeg mig ud i installationen. Jeg installerede macports.com. Herefter sudo port install rdesktop via terminal vinduet. Men jeg får her nedenstående fejl ->
Kan du se hvad der sker? Skal jeg gøre noget andet først eller?

mvh

Ken

--->  Configuring expat
Error: Target org.macports.configure returned: configure failure: shell command " cd "/opt/local/var/macports/build/_opt_local_var_macports_sources_rsync.macports.org_release_ports_textproc_expat/work/expat-2.0.1" && ./configure --prefix=/opt/local --mandir=/opt/local/share/man " returned error 77
Command output: checking build system type... i386-apple-darwin9.6.0
checking host system type... i386-apple-darwin9.6.0
checking for gcc... /usr/bin/gcc-4.0
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.

Error: The following dependencies failed to build: autoconf help2man gettext expat libiconv gperf ncurses ncursesw p5-locale-gettext perl5 perl5.8 m4 automake libao openssl zlib pkgconfig xorg-libX11 xorg-bigreqsproto xorg-inputproto xorg-kbproto xorg-libXau xorg-xproto xorg-libXdmcp xorg-xcmiscproto xorg-xextproto xorg-xf86bigfontproto xorg-xtrans
Error: Status 1 encountered during processing.
Avatar billede cmoz Praktikant
31. marts 2009 - 22:30 #7
Du mangeler nok at installere det som står under afsnittet

Please note that in order to install and run MacPorts on Mac OS X, your system must have installations of the following
        components:

under Installing MacPorts:
http://www.macports.org/install.php
Avatar billede kendanmark Praktikant
24. januar 2010 - 20:24 #8
Computer er nu udskiftet = problem løst!