Avatar billede kgp43 Nybegynder
08. marts 2009 - 14:58 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Join to tabeller

Hejsa,

Jeg har to tabeller:

Blogger (id, name, category)
Categories (id, name)

Har så en side, hvor jeg lister alle blogs fra en given bruger.
Men vil gerne have navnet på den categori den enkelte blog er "attached" til.

Har prøvet mig frem, men er total forvirret her.

$blogger_query = mysql_query("SELECT * FROM blogger JOIN categories ON categories.id = blogger.category WHERE userid = '$session_userid' ") or die (mysql_error());
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2009 - 15:59 #1
Umiddelbart ser din SQL fin ud. Virker den ikke ?
Avatar billede kgp43 Nybegynder
08. marts 2009 - 16:14 #2
Dette virker, men kan det ikke optimeres en smule?

$blogger_query = mysql_query("SELECT `id` as bid, `name` as bname,`category` as cid, (SELECT `name` FROM `categories` WHERE `id`= b.category LIMIT 1) as `cname` FROM `blogger` as b WHERE b.userid=$session_userid ") or die (mysql_error());
Avatar billede kgp43 Nybegynder
08. marts 2009 - 16:15 #3
arne_v: Nej, den virkede ikke.
Avatar billede kgp43 Nybegynder
08. marts 2009 - 16:16 #4
tilføjelse til #2:

while($blogger_fetch = mysql_fetch_array($blogger_query)) { ?>
<div id="blogbar">
<div id="blogname"><?php echo $blogger_fetch['bname']; ?></div>
<div id="blogcategory"><?php echo $blogger_fetch['cname']; ?></div>
<div id="blogedit"><a target="_blank" href="blogger.php?action=edit&blogid=<?php echo $blogger_fetch['bid']; ?>">Edit</a></div>
</div>
<?php } ?>
Avatar billede j4k0b Nybegynder
09. marts 2009 - 09:47 #5
SELECT b.id, b.name, b.category, c.name
FROM blogger AS b
INNER JOIN categories AS c
ON c.id = b.category
WHERE b.userid = 123
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2009 - 01:37 #6
"virkede ikke"

vil du røbe hvordan den ikke virkede ?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
10. marts 2009 - 08:10 #7
nej det er fortroligt :)
Avatar billede kgp43 Nybegynder
31. marts 2009 - 23:01 #8
Nå da da,

Jeg fandt en løsning på problemet, tror det blev en blanding af lidt af hvert.

Kan i alle ikke smide et svar, så vi kan lukke.
Havde sku glemt dette spørgsmål :(
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2009 - 02:43 #9
ok
Avatar billede j4k0b Nybegynder
01. april 2009 - 10:23 #10
svar