Avatar billede stech Nybegynder
06. marts 2009 - 18:30 Der er 7 kommentarer

Vedr. knap

Hej folkens..

Jeg har netop afsluttet C# på mit første skoleforløb, og lærte lidt console programmering, og fik stor interesse, da jeg før har programmeret php på lavt niveau...

Jeg er netop begyndt på C# Grundbog, og synes den er spændende med nogle fede eksempler i..

Jeg sidder lidt fast i console, jeg vil have noget grafisk ud af det jeg laver, så er begyndt at sidde og lege med Windows Forms, hvilket jeg synes er enorm spændende..

1. Er der nogle bøger/eksempler i kan anbefale?
2. Jeg sidder fast, Jeg vil gerne have at når jeg trykker på min kære knap, så går den videre til eksempel: form2.cs, hvordan gøres det?
3. Har i nogle eksempler på loginsystemer man evt. kunne bruge? Og evt. tage brug af .NET så man evt. kan få de eksisterende brugere på XP direkte adgang?

Desuden kender i guides til brug af mysql/access eller andet databaseværk?

Dem der giver noget god info får self 60 point.

Mange tak.

Mvh
Søren
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2009 - 18:55 #1
En god C# bog vil have et afsnit om win forms.

        void Button1Click(object sender, System.EventArgs e)
        {
            SubForm sf = new SubForm(this);
            sf.ShowDialog();
        }

skulle aabne en ny form.

En god C# vil ogsaa have et afsnit om ADO.NET (som database adgang i .NET bygger paa).

Der er ogsaa masser paa nettet f.eks.:

http://www.csharp-station.com/Tutorials/AdoDotNet/Lesson01.aspx
Avatar billede stech Nybegynder
06. marts 2009 - 20:14 #2
Hej, mange tak for dit svar.. Men den melder fejl:

---- FEJL ----
Error    1    'form5' is a 'namespace' but is used like a 'type'
----- FEJL ----

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace myfirstprogram
{

    public partial class Form1 : Form
        {
            public Form1()
            {
                InitializeComponent();
            }

            void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
            {

            }

            void tabPage1_Click(object sender, EventArgs e)
            {

            }

            void backgroundWorker1_DoWork(object sender, DoWorkEventArgs e)
            {

            }

            void Button1Click(object sender, System.EventArgs e)
            {
                form5 sf = new form5(this);
                sf.ShowDialog();
            }

            void toolStrip1_ItemClicked(object sender, ToolStripItemClickedEventArgs e)
            {

            }

            void Filer_Click(object sender, EventArgs e)
            {

            }

            void lukProgramToolStripMenuItem_Click(object sender, EventArgs e)
            {
                Close();
            }

            void textBox2_TextChanged(object sender, EventArgs e)
            {

            }

            void toolTip1_Popup(object sender, PopupEventArgs e)
            {

            }

            void indstillingerToolStripMenuItem_Click(object sender, EventArgs e)
            {

        }

namespace form5
{
    class form5
    {
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2009 - 22:22 #3
Med den kode:

form5 sf = new form5(this);

->

form5.form5 sf = new form5.form5();
Avatar billede qtonchr Nybegynder
07. marts 2009 - 12:30 #4
Hej stech,

Kan godt se fejlen i det ovenstående svar :-) Jeg tror det er bedst for dig at starte med nogen små og simple øvelser. Jeg kan også lave et lille projekt med en windows form (og kommentarer alle de svære steder) til dig:-)

Det virker dog ikke som om jeg kan uploade noget til dette site? Jeg er helt ny her, men lad os finde en vej.

Jeg vil mene at dette site herunder, er din indgang til alle herlighederne og de store fornøjelser med C#

Dette er microsofts udvikler site:

http://msdn.microsoft.com/da-dk/default(en-us).aspx

Fra denne site er der links til en masse gode og lærerige små vejledninger:

Her kan du finde en udførlig vejledning i alt med knapper og windows forms udvikling:

http://msdn.microsoft.com/da-dk/beginner/bb308781(en-us).aspx

Sig til hvis du har brug for mere:-)

Happy coding
Avatar billede stech Nybegynder
07. marts 2009 - 21:43 #5
Mange tak, jeg fandt også ud af noget andet:

settings form = new settings();
form.Show();

Det virkede også.. MEN, hvis nu man gerne vil have at det FORBLIVER i det samme vindue? Eller program.. hvad så?
Avatar billede stech Nybegynder
07. marts 2009 - 23:18 #6
qtonchr

Du er simpelhent en skat, mange tusinde tak!

Du må også meget gerne finde andre sider, det er mig ligemeget om de er på dansk eller engelsk, jeg læser alligevel Cisco CCNA og der har min engelsk lære bedømt det til at være ~ A niveau, så det skulle såment ikke være problemet :D
Avatar billede qtonchr Nybegynder
08. marts 2009 - 20:46 #7
Hej Stech,

Jeg ved at mange har stor fornøjelse af disse sider fra CSharpFriends, ret gode til at lige at få styr på de enkelte kommandoer og muligheder:

PS. Husk at vælge C# i toppen af billedet (drop-down box)

http://www.csharpfriends.com/quickstart/winforms/default.aspx

De har en tilsvarende for ASP.NET, også med C#:

http://www.csharpfriends.com/quickstart/aspplus/default.aspx

Jeg vil tro at du med disse sites allerede er kommet rigtigt meget længere:-)