Avatar billede jonas_h Nybegynder
06. marts 2009 - 15:12 Der er 6 kommentarer

Submit-button "overruler" andre

Hej,

ved ikke om det er det korrekte sted jeg poster, men nu prøver jeg.

Jeg har en side som er opbygget nogenlunde som denne:

Via javascript bliver der redirected til noget specielt hvis der trykkes enter inde i input boksen. Dette virker også perfekt. Men mit problem er, at på en enkelt side, er denne input inde i en form, så det ligner noget lignende dette:
<form ...>
<input med js-redirect ...>
<button type="submit".. />
</form>

Trykker jeg enter i min input nu, bliver submit-knappen trykket i stedet.

Er der en måde så man kan få den til at ignorere denne knap hvis man har kurseren stående i input-boksen?
Avatar billede brinck10 Nybegynder
06. marts 2009 - 15:16 #1
Jeg forstår ikke dit problem helt, men umiddelbart ville jeg selv bruge:

<input type="submit">

for en submit knap, og ikke:

<button type="submit">

Hvis du prøver at skifte det ud, hjælper det så?
Avatar billede jonas_h Nybegynder
06. marts 2009 - 15:42 #2
Sorry, det er bare mig som skrev forkert i farten. Det er også <input type="submit" />

Problemet er, at det felt jeg snakker om som er i <form> tag'sne, egentligt ikke hører til den form overhovedet. Men når jeg har curseren i tekstfeltet og trykker enter er det den form som bliver "aktiveret" i stedet for onkeypress-eventet på mit text-felt.

Håber det giver lidt mere mening.
Avatar billede brinck10 Nybegynder
06. marts 2009 - 15:48 #3
Ja, nu forstår jeg.

Og du kan ikke lave en workaround, der gør, at knappen ikke er inde i form tagget?
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2009 - 21:01 #4
<ole>

Du cancel'er event'en i scriptet, så hvis du viser scriptet, kan jeg vise dig, hvordan  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jonas_h Nybegynder
09. marts 2009 - 19:40 #5
Tror du har forstået mit problem omvendt :) Det er scriptet som skal "slå igennem" og ikke slås fra.
Avatar billede olebole Juniormester
10. marts 2009 - 13:34 #6
Nej, det er dig, der misforstår  ;o)

Event'en skal cancel'es, når den er blevet fanget i input-feltet. Ellers bobler den videre ud i formen - og til sidst dokumentet - hvorfor default-handlingen udføres, og formen submittes.