Avatar billede ed Nybegynder
04. juli 2001 - 15:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Løbende værdi opdatering

Situation: Jeg har tre forskellige kombinationsbokse med de samme tre valgmuligheder: God, dårlig, neutral. Disse værdier hentes fra en separat tabel, hvori de har værdien 1, -1, 0. Jeg ønsker nu at oprette en formular hvori en tekstboks løbende opdateres i forhold til hvad brugeren vælger. Dvs. den starter med at være 0, men hvis der så vælges dårlig i en af boksene, så bliver den -1. Altså en opsummering. Hvordan gøres dette?

Det er antageligvis uhyre simpelt, men jeg har ikke lige den store erfaring med Access, håber der er andre der sidder og pukler i sommervarmen der vil hjælpe :-)

På forhånd tak,

ed
04. juli 2001 - 15:43 #1
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med Opsummering? Det betyder jo at lægge noget sammen...?

Men hvis du laver en tekstboks, hvori du skriver:
=[Kombobiks1] + [Kombobiks2] + [Kombobiks3]

så vil den lægge værdierne sammen direkte på formularen.

Men som sagt, så er jeg ikke sikker på hvad du mener.

/Thomas

Avatar billede ed Nybegynder
04. juli 2001 - 15:54 #2
Mjoh, du er derhenne af, men det nævnte har jeg vist prøvet. Nu må jeg så prøve, at forklare mig lidt bedre :-)

Der er tre kombibokse, alle har som udgangspunkt valgt \"Neutral\". Denne værdi er den ene af to søjler i en anden tabel, ved navn \"Vurdering\". Hvis man laver en forespørgsel på \"Neutral\" i Vurdering, får man \"0\".

Ændrer brugeren nu \"Neutral\" til \"Negativ\", som har værdien \"-1\" i tabellen \"Vurdering\", skulle tekstboksen gerne afspejle dette.

Jeg skal altså først have \"oversat\" brugerens valg til den tilsvarende talværdi via en forespørgsel, og så lægge det tal til tekstboksen (det var hvad jeg mente med opsummering, beklager det relativt misvisende ordbrug...)

Giver det mere mening?

\"ed
Avatar billede ed Nybegynder
04. juli 2001 - 16:23 #3
Det er nu lykkes mig at lave en forespørgsel der finder den rigtige værdi, hvilket er et stort fremskridt. Så nu skal jeg bare have denne værdi indsat i formularen og sørge for, at den opdaterer hvis man ændrer en af værdierne.
Forslag modtages stadig gerne!

ed
Avatar billede mugs Novice
04. juli 2001 - 20:23 #4
Jeg kan som Thomas ikke rigtig gennemskue hvad du vil. Men skal dog komme med et bud:

Du opretter en underformular på din formular, denne underformular skal have forespørgslen som postkilde.

Der er muligvis et opdateringsproblem når brugeren skifter indstilling. Men det må kunne rettes ved i kombiboksene\'s afterupdate event at køre en opdatering på formularen (Me!Refresh)

Mvh / Mugs
04. juli 2001 - 21:44 #5
Ed, vil det sige, at hvis der er valgt Neutral i den ene, God i den anden og Dårlig i den sidste, så skal værdien i tekstboksen være 0 (0+1-1)?

Hvis det er tilfældet, så mener jeg stadig at mit forrige forslag holder! Det er blot et spørgsmål om at du definere komboboksene rigtigt.

Egenskaberne i hver komboboks skal se således ud:
Rækkekildetype = Tabel/forespørgsel
Rækkekilde = Select Værdi, Tekst From Vurdering (Værdi og Tekst er dine kolonnenavne i Vurdering-tabellen)
Bundet kolonne = 1 (Angiver hvilken kolonne, som indeholder værdien)
Antal kolonner = 2
Kolonnebredder = 0;3

Herefter burde det virke...(hvis jeg stadig har ret i mine antagelser)
04. juli 2001 - 21:45 #6
...og det var altså den med at lave en tekstboks, hvori du skriver:
=[Kombobiks1] + [Kombobiks2] + [Kombobiks3]

/Thomas
Avatar billede ed Nybegynder
05. juli 2001 - 10:48 #7
Thomas du har forstået ganske rigtigt og pointene er så godt som dine. Det virkede ikke umiddelbart, men da jeg lavede tabellen om forfra istedet for bare at prøve at lappe, så kørte det ... næsten.

For der er stadig det lille problem, at hvis man (i min test har jeg kun to kombi\'er) eksempelvis vælger negativ og neutral, så skriver den -10 istedet for -1, dvs det ligner en concatenate istedet for en normal +. Værdierne er givet som tal, men kombobiksene (hehe :) er selvfølgelig (?)tekst.

Jeg leger (nåh nej, jeg får jo penge for det her) selv videre og prøver at løse det, men hvis du lige hurtigt har en løsning er det selvfølgelig værdsat. Jeg accepterer lige dit svar uanset.
Avatar billede ed Nybegynder
05. juli 2001 - 10:49 #8
-> mugs, jeg kan godt se logikken i dit forslag og havde også selv overvejet det, men vurderede at det var lige lidt for kompliceret til denne lille funktion. Tak for forslaget dog!

\"ed
05. juli 2001 - 11:11 #9
hej ed

prøv med:
=Val([Kombobiks1]) + Val([Kombobiks2]) + val([Kombobiks3])

/Thomas
Avatar billede ed Nybegynder
05. juli 2001 - 11:17 #10
Thomas du er en helt!! Det virker nu som det skal.

Jeg takker mange for hjælpen og fortryder at jeg ikke, ligesom min chef, har valgt at \"arbejde hjemme\" i dag ;)