05. marts 2009 - 23:38Der er
7 kommentarer og 1 løsning
Matematik statistik hjælp
Hej eksperter,
Jeg sidder med en matematisk opgave der lyder således:
Der er et klubhus hvor medlemmerne holder en konkurrence. Der er 10 præmier på spil og de medlemmer som deltager kan kun vinde én gang (altså ikke vinde 2 præmier) - alle præmier er ens.
Det gælder om at få så mange nye medlemmer til klubhuset som muligt, og for hver nyt medlem der bliver skaffet får ham som skaffer dette medlem 1 lod i konkurrencen. Vi har da nu eksempelvis 10 personer hvor 1 af disse personer har skaffet 50 nye medlemmer og de andre kun har skaffet 1 nyt. Alles chance for at vinde en præmie vil da være 100%. Dette fordi, at der er 10 præmier og en person ikke kan vinde to præmier.
Er der derimod 11 personer vil den person der har skaffet 50 nye medlemmer have større chance for at vinde end de andre 10 som kun har skaffet 1 medlem. Dog vil de andre 10 dog alligevel have en stor chance for at vinde en præmie på lige omkring de 90%.
Jeg har da brug for at finde ud af, hvordan jeg udregner hvor stor procent chance én af disse personer har for at vinde. Det er umiddelbart nemt at regne hvor stor chancen for blive trukket første gang er (det må være 1/60) - men hvor stor er chancen for at vinde en præmie?
--------------
Jeg har prøvet at løse dette i programmering i .NET hvor jeg simulerer et lotteri med følgende info. Lotteriet tjekker jeg da om den persons (hvis vinderchancer jeg er ude efter) vinder. Jeg lader da lotteriet køre 2000 gange og udregner hvor mange gange han har vundet en præmie ud af de 2000 gange - og finder altså en gennemsnitlig statistik.
Er der en formel eller en anden måde hvorpå man statistisk kan udregne dette?
Jeg har aldrig rodet med kombinatorik og det niveau indenfor matematik, kan du evt. uddybe hvad det er du gør igen?
Evt. forklare det som et .NET programmerings-script. Meningen er nemlig, at jeg dynamisk skal kunne udregne dette (altså at det ikke er en matematikopgave) :-)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.