Avatar billede ken9 Nybegynder
05. marts 2009 - 19:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Diverse kalenderfunktioner

Hej eksperter!

Jeg er ved at lave et system til bordreservationer.

Jeg vil gerne have at den lister alle uger hele året i en dropdown menu, og når man så klikker på en uge viser den start-dato i ugen samt slut-dato (altså mandag d. xx/xx - søndag d. xx/xx).

Der skal så være en tabel med celler for hver dag i ugen, med man (xx/xx), tir (xx/xx), ons (xx/xx), hvor man nedenfor kan se reserverede borde den pågældende dag.

Min helt store udfordring er ugesystemet her. Jeg håber der er nogen derude som kan hjælpe mig på vej :-)

Evt. en php funktion der kører alle årets uger i en løkke + en php funktion der kan vise dato mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag når man har valgt uge.

På forhånd MANGE tak :-)
Avatar billede psychopixi Nybegynder
05. marts 2009 - 19:43 #1
Det er forholdsvist let at lave en løkke der tager alle uger i et år ved at benytte en blanding af date- og mktime-funktionen.
http://dk.php.net/manual/en/function.date.php
http://dk2.php.net/manual/en/function.mktime.php

I maketime kan du blot lægge 7 til dagen, og med date kan du udskrive uge-nummer ved at bruge date("W")
Avatar billede ken9 Nybegynder
05. marts 2009 - 19:46 #2
Men jeg vil ikke have den viser de næste 7 dage fra pågældende dato, men de 7 dage der er i hele den uge man har valgt.

Så det virker vel ikke at lægge 7 dage til datoen?
Avatar billede psychopixi Nybegynder
05. marts 2009 - 20:02 #3
Ok - simpelt eksempel følger:
for($x=0;$x<=52;$x++){
echo date("<b>\u\g\e W:</b> d/m/Y - ",mktime(0,0,0,1,$x*7,date("Y"))) . date("d/m/Y",mktime(0,0,0,1,($x+1)*7,date("Y"))) . "<br/>";
}
Avatar billede ken9 Nybegynder
05. marts 2009 - 20:19 #4
Sådan! TAK!

Nu ser min kode sådan ud:

<form name="form" id="form">
<select name="jumpMenu" id="jumpMenu" onchange="MM_jumpMenu('parent',this,0)">

<?php for($x=0;$x<=52;$x++){ ?>

<option value="URL"><?php echo date("<b>\u\g\e W:</b> d/m/Y - ",mktime(0,0,0,1,$x*7,date("Y"))) . date("d/m/Y",mktime(0,0,0,1,($x+1)*7,date("Y"))) . "<br/>"; ?></option>

<?php } ?>

</select>
</form>

Kan du hjælpe mig med at gøre så det altid er den pågældende uge som står som selected i options når man lander på siden?

Sådan ser det ud: http://kenni.eu/preview.JPG

Jeg vil gerne have at der står en dato ved hver overskrift i tabellen også. Er det noget der kan lade sig gøre? Altså efter man har valgt uge :-)
Avatar billede ken9 Nybegynder
05. marts 2009 - 20:21 #5
Og lige en ting mere.. Vil ugerne i år 2010 automatisk blive listet når året er omme?
Avatar billede psychopixi Nybegynder
05. marts 2009 - 21:23 #6
Ja - men du skal være opmærksom på at det er forskælligt om der er 52 eller 53 uger i et år.

Du kan løse dette "problem" med en kode i stil med:
for($x=0;date("Y") >= date("Y",mktime(0,0,0,1,$x*7,date("Y")));$x++){
echo date("<b>\u\g\e W:</b> d/m/Y - ",mktime(0,0,0,1,$x*7,date("Y"))) . date("d/m/Y",mktime(0,0,0,1,($x+1)*7,date("Y"))) . "<br/>";
}
Avatar billede ken9 Nybegynder
05. marts 2009 - 22:19 #7
Super :-) Tak!

Har du nogen løsning i ærmet på min anden forespørgsel?
Avatar billede psychopixi Nybegynder
06. marts 2009 - 08:33 #8
Det kommer en smule an på, helt præcist hvordan du genererer tabellen.

Hvis den genereres via PHP, kan du blot sende ugenummeret via en GET-variabel, hvorved du bliver i stand til at udregne alle datoerne, på samme måde som i mit eksempel.
Avatar billede ken9 Nybegynder
06. marts 2009 - 17:25 #9
Smid et svar :-) og tak!
Avatar billede psychopixi Nybegynder
06. marts 2009 - 17:32 #10
Hermed svar:)