Avatar billede kujuk Nybegynder
05. marts 2009 - 19:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Upload bestemte script filer

Er det muligt at rette/tilføje noget i nedenstående script, så jeg kan få lov til at uploade nogle mindre filer (under 500 kb)til et regnskabsprogram ?

Filerne hedder ".bck" og ".id"

<?php
/* Funktioner der benyttes */
function list_filer($bibliotek) {
  if($bib = @opendir($bibliotek)) {
    /**
    * Denne syntaks er forklaret i PHP-manualen:
    * http://www.php.net/manual/en/function.readdir.php
    */
    while (false !== ($fil = readdir($bib))) {
      if($fil != "." && $fil != ".." && !ereg("^\..+", $fil)) {
          $fil_liste[] = "<a href=\"$bibliotek/$fil\">$fil</a>";
      }
    closedir($bib);
    if(is_array($fil_liste)) {
      $liste = "<li>" . join("</li><li>", $fil_liste) . "</li>";
    } else {
      $liste = "<li>Ingen filer p&aring; lager</li>";
    }
    return "Filer p&aring; lager:<ul>" . $liste . "</ul>";
  } else {
    die("Kunne ikke &aring;bne biblioteket: " . $bibliotek);
  }
function upload_fil($fil, $max_stoerrelse = 100000, $bibliotek = "default", $filtyper_tilladt = "default") {
    if ($bibliotek == "default") {
        $bibliotek = "upload";
    }
    if ($filtyper_tilladt == "default") {
        $filtyper_tilladt = array("image/bmp", "image/jpeg", "image/pjpeg", "image/png", "image/gif");
    }
    if ($fil["size"] > 0) {
        $filnavn = strtolower(ereg_replace(" ", "_", $fil["name"]));
        $fra = $fil["tmp_name"];
        $til = $bibliotek . "/" . $filnavn;
        $fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
        $filtype = $fil["type"];
        $fejl = 0;
        if (!in_array($filtype, $filtyper_tilladt)) {
            echo "<p>Filtypen '$filtype' er ikke tilladt. De tilladte filtyper er '" . implode("', '", $filtyper_tilladt) . "'. Filen '$filnavn' kan derfor ikke uploades!</p>";
            $fejl = 1;
        }
        if ($fil_stoerrelse > $max_stoerrelse) {
            echo "<p>Filen '$filnavn' er for stor og kan ikke uploades. Den fylder " . ceil($fil_stoerrelse) . " kb og der kan maximalt uploades $max_stoerrelse kb!</p>";
            $fejl = 1;
        }
        if ($fejl == 0) {
            if (file_exists($til)) {
                        $pos = strrpos($filnavn, ".");
                $foerpos = substr($filnavn, 0, $pos);
                $efterpos = substr($filnavn, $pos + 1, strlen($filnavn) - ($pos + 1));
                $i = 2;
                          echo "<p>Filen '$filnavn' eksisterer allerede i '" . $bibliotek . "' og filen omdøbes derfor til ";
                while (file_exists($til)) {
                    $filnavn = $foerpos . "(" . $i . ")." . $efterpos;
                    $til = $bibliotek . "/" . $filnavn;
                    $i++;
                }
                echo "'$filnavn'</p>";
            }
            if (move_uploaded_file($fra, $til)) {
                return $fil_sti;
            } else {
                echo "<p>Desværre, filen '$filnavn' kunne ikke uploades!</p>";
                return false;
            }
    } else {
        echo "<p>Der er ikke vedhæftet nogen fil!</p>";
    }
/* Siden starter */
if ($_POST[sendknap]) {
    $fil = $_FILES["upfil"];
    upload_fil($fil);
}
?>
<form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post" enctype="multipart/form-data">
  <input type="file" name="upfil" size="30" /><br />
  <input type="submit" name="sendknap" value="Upload" />
</form>
<?php
echo list_filer("upload");
?>
Avatar billede moddi100 Seniormester
05. marts 2009 - 21:41 #1
Du kalder bare din funktion upload_fil() således:

upload_fil($fil, 1000000, 'default', array('id','bck'));

Er dog ikke helt sikker på hvad de bliver kaldt, hvis du ændrer dit script til

if ($_POST[sendknap]) {
    $fil = $_FILES["upfil"];
    echo "Filtype: " . $_FILES["upfil"]["type"];
    upload_fil($fil);
}

Kan du se hvad de to filtyper helt nøjagtigt hedder. Så erstatter du bar 'id' og 'bck' med de rigtige navne
Avatar billede kujuk Nybegynder
06. marts 2009 - 16:30 #2
Tak for dit svar.

Jeg er ikke inde i php, men jeg har forsøgt mig med dit forslag og gjort som du har skrevet, men ved selv den mindste ændring i scriptet kan "siden ikke vises" når den kommer på ud på nettet !

Ved du hvad jeg gør forkert der ?
Avatar billede kujuk Nybegynder
24. august 2009 - 17:22 #3
Lukker