Avatar billede NikolajHenningsen Nybegynder
05. marts 2009 - 18:55 Der er 7 kommentarer

Hvordan administrere jeg min MySQL database og henter data med ASP

Hej..
Jeg er meget ny inden for programmering i ASP. Jeg har i et stykke tid arbejdet med databaser i forbindelse med ASP men har kun været Access databaser. Nu vil jeg så gerne benytte MySQL som database, og er faktisk helt på bar bund! Jeg har lidt problemer med at administrere mine databaser med MySQL.
Jeg har downloadet Navicat! Er det godt eller dårligt? Og hvordan får jeg en databasefil ud i mappen hvor ASP dokumenterne ligger?? Hvad skal jeg skrive for at oprette forbindelse til en MySQL database, så jeg kan læse, skrive og opdatere den?

Jeg ved at det er mange spørgsmål på én gang men sådan er det jo når man er nybegynder! Håber i kan hjælpe!!

PS: Link til nogle tutorials vil være ok!
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2009 - 19:03 #1
Først og fremmest, MySQL er til PHP, imens MSSQL er til ASP. Databaserne er i princippet det samme, men MSSQL er lavet af microsoft, ligesom ASP er.

For at oprette forbindelse med databasen skal du benytte følgende streng:
set conn = server.createobject("adodb.connection")
dsn = "Provider = sqloledb; Data Source = 212.97.133.33; Initial Catalog = DATABASENAVN; User Id = BRUGERNAVN; Password = KODEORD;"

Alle SQL sætninger, dem du bruger til at læse, skrive og opdatere, er de samme som til Access databasen.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2009 - 19:05 #2
og selvfølgelig udfører du de to variabler "conn" og "dsn" således:
conn.open dsn
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2009 - 19:09 #3
Der er mange admin tools til MySQL: MySQL Administartor & Query, SQLYog etc.. De fleste af dem er gratis saa proev dem og valeg det du bedst kan lide.

MySQL er en database server mens MS Access er en fil database. Du kopierer ikke filer ind i specielt dir med MySQL - du connecter til en IP addresse og port nummer.

En ADO connection til MySQL kan f.eks. laves som:

Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=localhost;Option=16834;Database=Test;"

(du skal dog nok have en nyere driver)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2009 - 19:10 #4
Man kan sagtens bruge MySQL i ASP (og MS SQLServer i PHP).
Avatar billede NikolajHenningsen Nybegynder
05. marts 2009 - 20:02 #5
arne_v>> Den MySQL server jeg har hentet til min egen PC er version 5.1.. Hvad hedder driveren til denne version? "MySQL ODBC 5.1 Driver"???

Hvis en kunne skrive et komplet connection script ville det være super! Altså hvor jeg kalder op og lukker forbindelsen igen! Det der med SELECT osv. har jeg styr på!.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2009 - 20:37 #6
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2009 - 20:38 #7
Jeg har givet dig en connection string som du kan tilrette.

Resten er standard ADO.

(omend du maaske render ind i smaa forskelle i MySQL og MS Access's SQL dialekter)