Avatar billede charley78 Novice
05. marts 2009 - 11:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

strict eller transitional eller...?

Jeg er i gang med at lave en side: http://www.tekstogtegn.com og får i cms validatoren en masse fejl.
Hvornår skal jeg bruge den ene type beskrivelse af mit dokument og hvornår den anden.

Er der nogen der kan give en kort forklaring, eller henvise til en tekst (gerne dansk) hvoraf det fremgår hvilke forbehold man skal tage?

Fx blev jeg overrasket over at få den besked at jeg ikek kunne bruge "content", når jeg beskrev dokumentet som strict.
Jeg troede jeg kunen kalde et tag, nøhjagtigt hvad jeg vil og at det ikke har nogen indflydelse på tingene.
... samtidigt må jeg erkende at jeg jo har en mistanke om at fx footer, får bestemte egenskaber i det øjeblik teg'et bliver kaldt footer, hvorefter det fx ikke kan ligge i toppen.

NB: filerne er php!

PS: jeg er også i tvivl om andre ting, fx om footeren skal ligge nederst i content (hvis man altså overhovedet "må" bruge content)
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. marts 2009 - 12:02 #1
- Du skal vælge en doctype der passer til den kodning du laver.
- Vedr. contemt (there is no attribute "CONTENT". <meta name="Robots" CONTENT="index, all" />) og lignende, så skal attributten skrives i lowercase altså content="...
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. marts 2009 - 12:34 #2
^ - ved strict vel og mærke.
- Footeren kan lægges hvor det er mest optimalt baseret på din markup/design, oftest vil det for footerens vedkommende være i bunden.

Jeg kender desværre ingen danske sites med forklaring for hvilke forbehold man skal gøre ved de forskellige doctypes. Jeg plejer at bruge w3c.org selv, hvis jeg er i tvivl, og ellers ser jeg fejlene når jeg validerer sitet.
Avatar billede charley78 Novice
05. marts 2009 - 14:45 #3
Tak for oplysninger om footer :o)

Ved du også om det har betydning at footeren hedder 'footer'. Ku jeg fx lige så godt kalde den 'bunden'?

Hvad betyder attribute. Er det fx <div id="content"></div> ?

Hvad betyder lowercase. Er det at det skal sortere under på en eller anden måde..? Hvordan?

Hvad betdyer ^?

Hvad skal vel at mærke ske ved Strict?
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. marts 2009 - 15:51 #4
Du behøver ikke kalde din bund for footer, du kalder den det du foretrækker.

En attribut er f.eks. id, class, value, type - attributter kan have forskellige værdier.
Læs evt. mere om attributes på w3c.org http://www.w3.org/TR/xhtml1/

"Hvad betyder lowercase. Er det at det skal sortere under på en eller anden måde..? Hvordan?"

("- Vedr. contemt (there is no attribute "CONTENT". <meta name="Robots" CONTENT="index, all" />) og lignende, så skal attributten skrives i lowercase altså content="...")
^ - d.v.s. lowercase er små bogstaver CONTENT vs. content.

"^" refererede op til det jeg sagde sidst, nemlig at små bogstaver til attribut navnet blev brugt ved strict og at det var derfor at CONTENT var forkert.

"Hvad skal vel at mærke ske ved Strict?" Man skal overholde reglerne for strict markup - det er formodentlig fordi du ikke ønsker at benytte udfasende markup at du har valgt strict som doctype.

Du kan læse mere om doctypes på w3c.org eller evt. ved at søge på
at vælge doctype
choosing doctype
eller
doctype forskelle
doctype differences
med en søgemaskine for mere info
Avatar billede charley78 Novice
06. marts 2009 - 10:15 #5
Tusind tak mclemens, du er knag!

Ja, hvad skal ske ved strict? det er lige det. jeg ved ikke engang om det er nødvendigt at vælge strict. Måske kan jeg bare sætte transitional op øverst i filen?

Jeg ved ikke hvor afgørende det er (i samem forbindelse) om filen er html eller php!

"udfasede" ved jeg ikke hvad menes med!

Jeg må forsøge at studere det nærmere!
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. marts 2009 - 10:43 #6
Jeg ville selv hælde mig over imod en strict doctype - skulle du løbe ind i behovet for at bruge udfasende elementer - kan du jo blot skifte til transitional.

Det eneste der rigtig er forskellen mellem statisk html eller dynamisk oprettet html via. php er at php åbner for flere muligheder end html.

udfasende = udgående = elementer der udgår.
søg evt. på: deprecated elements ... for mere info.
Avatar billede charley78 Novice
06. marts 2009 - 11:59 #7
ok, mange tak for hjælpen!

Points! .. du må lige svare ;O)
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. marts 2009 - 12:25 #8
Velbekom, og tak for point :)