Avatar billede mema Nybegynder
05. marts 2009 - 09:38 Der er 1 kommentar

ShoppingCart problem - problem med samtidig køb af en enestående produkt

Hej - Jeg er ved at oprette en webshop i asp.net 2 og sql 2005.
Da mine produkter er unique, skal jeg forhindre, at 2 kunder samtidig kan købe et og det samme produkt.
Jeg har tænkt mig at gøre det, da man trykke på 'Køb produkt' (der lægger produktet i indkøbskurv). En SP skal tjekke om ProduktID'et ikke allerede står i ShoppingCart tabel, og hvis ikke, så må det oprette en ny post i ShoppingCart tabel. Ellers må det gerne melde fejl (fejlhåndtering kan jeg evt. behandles i webformen).

Er der nogen, der har haft eftaring med dette problem (forhindring af samtidig køb af en og det samme produkt) og kan hjælpe mig ved dette?

Ellers har jeg 2 tabeller, ShoppingCart og Produkt, hvor ProduktID er PK i Produkt tabel og FK i ShoppingCart tabel.

Mine tabeller:
Produkt betår af: ProduktId(int), ProduktNavn(varchar) og flere andre felter..
ShoppingCart består af: CartId(char (36)), ProduktId(int), DateAdded(GetDate())

Jeg har lavet en SP der skulle evt. tager sig at denne her, men det virker kun, hvis CartId i ShoppingCart tabel findes allerede og ikke for en ny CartID (dvs en ny samtidig købende kunde, der få tildelt et nyt CartId (Guid)).

Min SP der ikke virker:
ALTER  PROCEDURE ShoppingCartAddItem
@CartID char(36),
@ProduktID int
AS
BEGIN
--Følgende 3 linie returnerer ProdukID, der ikke findes i ShoppingCart -> ProduktID felt
SELECT ProduktID AS pidProd FROM Produkt
EXCEPT
SELECT ProduktID AS pidShop FROM ShoppingCart

IF EXISTS (SELECT ProduktNavn FROM Produkt WHERE ProduktID=@ProduktID)
INSERT INTO ShoppingCart (CartID, ProduktID, DateAdded)
VALUES (@CartID, @ProduktID, GETDATE())
END
Avatar billede websam Nybegynder
18. marts 2009 - 20:57 #1
Cart id'et er vel ikke det vigtigste. Hvis du har et sand/falsk felt i cart tabel der angiver om købet er gennemført kan du lave en sql der søger efter produkt id i cart tabellen hvor købet ikke er gennemført.

noget ala:

select productId from cart where done = false

/Websam