Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 10:17 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

MSXML / AJAX / IE7 / IIS 7.0 - virker ej

Hej Eksperter!

Jeg er løbet ind i et af de mest underlige problemer jeg har oplevet når det kommer til AJAX og JS generelt.

Jeg har siddet og udviklet en masse funktioner på min localhost, som alle er baseret på AJAX. De virker alle i Internet Explorer 7.0, FireFox 3.0, Safari, Google Chrome, osv. Dvs. koden er god nok - skulle man mene.

Da jeg så uploadede min løsning til en server, ja så stoppede AJAX funktionerne med at virke. Men KUN i IE7 - og endda i selvsamme klient som jeg havde testet med på localhost. :-/

Jeg har brugt hele dagen i går på at søge på nettet på en evt. løsning, men det eneste jeg er kommet nærmere, er at finde ud af HVOR fejlen ca. ligger, og mit umiddelbare gæt er på serveren.

For at I ikke skal sidde og kigge tusindevis af linjer kode igennem, har jeg lavet en simplificeret funktion der ikke gør andet end at sende en GET til en ASP side, som så udskriver den variabel man sender med.
Afsendersiden alert'er så responseText'en.

I alt andet end IE7 bliver der alert'et "test" - i IE 7 kommer der en "Handlingen kunne ikke udføres, da der opstod en fejl c00ce56e"

I kan se afsendersiden her:
http://test.orango.nu/dev/ajax.html

ajax.asp ser sådan her ud:
<%
Response.ContentType = "text/html"
Response.AddHeader "Content-Type", "text/html;charset=UTF-8"
Response.CodePage = 65001
Response.CharSet = "UTF-8"

response.write request("cmd")
%>

Håber I kan hjælpe mig!
Avatar billede Slater Ekspert
04. marts 2009 - 10:34 #1
En hurtig Google-søgning på fejlkoden giver bl.a.:
http://www.webmasterworld.com/javascript/3341129.htm

Det er godt nok ud fra PHP, men konklusionen er det samme - det er et tegnkodeproblem. Har du prøvet at skifte den til ISO-8859-1, eller helt fjerne charset-headeren?
Avatar billede softspot Forsker
04. marts 2009 - 10:36 #2
Du kunne evt. prøve at implementret det samme med jQuery eller prototype og se om det stadig ikke fungerer. Disse biblioteker har da en vis udbredelse og burde være stabile på de fleste nyere populære platforme. Du kan linke jQuery ind i din side via Googles online scriptbibliotek således:

<script src="http://www.google.com/jsapi/" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">google.load("jquery", "1.2.6");</script>

og kalde din sever således:

$.get("ajax.asp?cmd=test", function(data) {
  alert(data);
});
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 10:38 #3
Ja det har jeg prøvet, der er ingen forskel. Jeg mener at have fundet frem til noget med at det har noget med IIS7.0 at gøre, og den MSXML parser der bruges når det er Internet Explorer, men det virker bare fuldstændigt håbløst, at Microsoft skulle lave noget der ødelægger det for dem selv, eller så måske alligevel ikke, men underligt - ja!

Det skal siges at min oprindelige kode er baseret på jQuery, men fejlen er den samme - dog fik jeg jQuery til at returnere "parseerror".
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 10:45 #4
softspot, tjek min kode nu, jeg har smidt jQuery ind så du kan se at det ikke kun er mig der er noget galt med. I IE reagerer den slet ikke. :-O
Avatar billede softspot Forsker
04. marts 2009 - 10:45 #5
OK, har du så forsøget at kalde siden med $.ajax i stedet og så sætte parameteren processData:false? Jeg havde selv problemer med at få data tilbage fra serveren på et tidspunkt og der slog jeg automatisk processering af data fra, hvorefter det fungerede. Dog skal jeg ikke kunne sige om det kun fungerede i mit specifikke tilfælde, eller om det er noget der løser problemer med encoding generelt...
Avatar billede softspot Forsker
04. marts 2009 - 10:51 #6
Jeg tror grunden til at browseren ikke reagerer på jQuery, er fordi den function der defineres kun kaldes i tilfælde at success og hvis der er parseerror, så vil den kalde error-funktionen i stedet (og den er jo ikke defineret i en $.get).

Prøv i stedet denne version:

new $.ajax({
    url:"ajax.asp",
    type:'get',
    data:'cmd=test',
    dataType:'html',
    processData:false,
    success:function(data) {
        alert(data);
    },
    error:function(xhr, statusText, err) {
        alert("Der opstod en fejl: " + statusText);
    }
});
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 11:01 #7
Tjek siden nu...

"Der opstod en fejl: parseerror"

:(
Avatar billede softspot Forsker
04. marts 2009 - 11:14 #8
Hmmm... umiddelbart er det du returnerer fra testsiden jo ikke specielt kompliceret :-)

Det kan være du skal prøve at sætte Content-Type til text/plain i asp-siden og så sætte dataType til 'text' i $.ajax-setup...
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 11:25 #9
Hermed gjort..

ajax.asp:
<%
Response.ContentType = "text/plain"
Response.AddHeader "Content-Type", "text/plain;charset=UTF-8"
Response.CodePage = 65001
Response.CharSet = "UTF-8"

response.write request("cmd")
%>

ajax.html JS:
new $.ajax({
    url:"ajax.asp",
    type:'get',
    data:'cmd=test',
    dataType:'text',
    processData:false,
    success:function(data) {
        alert(data);
    },
    error:function(xhr, statusText, err) {
        alert("Der opstod en fejl: " + statusText);
    }
});

stadig parseerror.. :-/
Avatar billede softspot Forsker
04. marts 2009 - 11:30 #10
Prøv lige at udvide udskriften af fejloplysninger (det kan være du får flere hints derfra :-)):

new $.ajax({
    url:"ajax.asp",
    type:'get',
    data:'cmd=test',
    dataType:'text',
    processData:false,
    success:function(data) {
        alert(data);
    },
    error:function(xhr, statusText, err) {
      alert(
        "Der opstod en fejl: " + statusText + "\n" +
        "Status: " + xhr.status + "\n" +
        "err: " + err + "\n"
      );
    }
});
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 11:50 #11
Der opstod en fejl: parseerror
Status: 200
err: undefined

:-O

så vidt jeg ved er status 200 = OK! ... eller hvad?

Jeg har installeret en header sniffer (Wireshark) på opfordring af en anden, men de resultater jeg får fra den siger mig ikke så meget, måske du ville kunne bruge det til noget?
Avatar billede olebole Juniormester
04. marts 2009 - 14:09 #12
<ole>

Med forholdsvist komplekse libraries som Prototype og jQuery er det ofte vanskeligt at debugge - og da de er skrevet i gammel, uhensigtsmæssig og invalid kode, kan der ske sære ting.

Prøv et helt simpelt Ajax-eksempel:

<script type="text/JavaScript">
(function(){if(window.XMLHttpRequest)return;var o=null,s,a=["MSXML2.XMLHTTP.6.0", "MSXML2.XMLHTTP.3.0","Msxml2.XMLHTTP","Microsoft.XMLHTTP"];for(var i=0,j=a.length;i<j;s=a[i],i++){try{if(o=new ActiveXObject(s))break}catch(e){}}window.XMLHttpRequest=o?function(){return new ActiveXObject(s)}:null;o=null})();

function askServer(sURL, sQuery) {
    var _oHttp = new XMLHttpRequest();
    _oHttp.open("post", "http://www.domain.dk/page.php", true);
    _oHttp.setRequestHeader("Content-Type", "application/x-www-form-urlencoded; charset=utf-8");
    _oHttp.onreadystatechange = myCallBack;
    _oHttp.send(sQuery);

    function myCallBack() {
        if (_oHttp.readyState<4) return;
        alert(_oHttp.responseText);
        _oHttp = null;
    }

var sQuery = "cmd="+encodeURIComponent("A command value");
askServer("http://domain.dk/sti/til/fil.asp", sQuery);
</script>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
04. marts 2009 - 14:10 #13
- og så kan du stadig bruge asp-koden:

<%
Response.ContentType = "text/plain"
Response.AddHeader "Content-Type", "text/plain;charset=UTF-8"
Response.CodePage = 65001
Response.CharSet = "UTF-8"

response.write request("cmd")
%>
Avatar billede olebole Juniormester
04. marts 2009 - 14:14 #14
Ups ... nu sender den jo POST, så du skal naturligvis modtage variablen 'cmd' som sådan i asp-filen  ;o)
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 14:37 #15
Med dit eksempel olebole, der virker det fint i FireFox (som altid), men Internet Explorer gider stadig ikke lege med. :-/

Fejlkoden i script-vinduet er: c00ce56e

:-((
Avatar billede softspot Forsker
04. marts 2009 - 14:39 #16
"Heldigvis" er koden forberedt på post ;-)
Avatar billede softspot Forsker
04. marts 2009 - 14:46 #17
Er du 100% sikker på at ajax.asp er gemt i UTF-8 format?
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 14:55 #18
Yes... Når jeg har filen åben i eksempelvis Notepad++ står der UTF-8 og jeg er sikker på at jeg har gemt som UTF-8 og at alt bliver encodet i UTF-8 - men er det ikke underligt at det KUN er IE der har problemet? :-/ og vel at mærke KUN når filerne er online, hvis man kører dem på sin egen maskines localhost er der intet problem. Om det så er fordi IIS'en på min egen computer er 5.1 og den på serveren er 7.0, ved jeg ikke, men hvad i al verden skulle der være så anderledes på 7.0'eren at den ikke gider lege med AJAX?

For en god ordens skyld kan jeg sige at det er en Windows Web Server 2008 64 bit, med IIS 7.0 der kører 32-bit kompatibel tilstand.
Avatar billede olebole Juniormester
04. marts 2009 - 15:33 #19
Det må være et problem på din server. Jeg har aldrig mødt dét problem før - og jeg har ellers lavet en hel del Ajax og rodet med Ajax og lign. teknikker siden 2000
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 15:42 #20
Ja det er også et serverproblem jeg er kommet frem til, men hvem/hvor skal man spørge om specifikt dette problem? :-/ og er der nogen der har en idé om hvad det kunne være på serveren der gør det? Det er jo tilsyneladende kun specifik for folk der bruger IE :-s
Avatar billede olebole Juniormester
04. marts 2009 - 16:03 #21
Prøv at variere, hvad du skriver i dit asp-dokument. Så kan du måske komme fejlen nærmere. Hvad sker der f.eks, hvis du slet ikke skriver variablen eller andet ud:

<%
Response.ContentType = "text/plain"
Response.AddHeader "Content-Type", "text/plain;charset=UTF-8"
Response.CodePage = 65001
%>
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 16:14 #22
Så alert'er den sgu.. :-O men selvfølgelig bare blankt, men for fanden, pardon my french, så er problemet jo nærmere lokaliseret... men hvad dælen så? Er det ASP motoren der udskriver forkerte tegn eller hvad? :-O
Avatar billede olebole Juniormester
04. marts 2009 - 16:21 #23
Jeg er glad for at få lige netop dét spørgsmål!  *LoL*  ;D
Avatar billede olebole Juniormester
04. marts 2009 - 16:24 #24
Jeg kikker på det i aften engang. Jeg skal hjem nu  ;o)

Under PHP har jeg ofte selv haft glæde af at skrive en lille logfil med det indhold/data, jeg ellers prøver at sende retur til browseren (du kan evt. bruge fileSystemObject under ASP). Det er som bekendt ret irriterende, at man ikke direkte kan se sit output, når man roder med Ajax  ;o)
Avatar billede donkazz Nybegynder
04. marts 2009 - 16:42 #25
Hjem? Du går ingen steder! ;-D

Det lyder godt olebole, jeg glæder mig til at høre mere.. og hvis du får lyst til at uddybe det med logfil, så er jeg lutter øre. :-D
Avatar billede andreas13_fam Nybegynder
04. marts 2009 - 16:57 #26
Har selv næsten samme problem. Hos mig kan jeg dog få det til at virke ved at trykke på F5 efter den har indlæst siden, men hvis jeg skriver URL'en igen virker det ikke. Jeg tror at olebole er en af de få der kan løse problemet.
Avatar billede andreas13_fam Nybegynder
06. marts 2009 - 11:06 #27
er olebole gået i stå ? :D
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2009 - 23:02 #28
Sorry, har haft travlt  =)

Prøv lige:

    function myCallBack() {
        if (_oHttp.readyState<4) return;
        alert(_oHttp.status);
        _oHttp = null;
    }
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2009 - 23:22 #29
Prøv også at slette din ASP-linje:
    Response.CharSet = "UTF-8"
Avatar billede andreas13_fam Nybegynder
09. marts 2009 - 18:08 #30
Personligt har jeg enlig selv fået noget til at fungere.
http://www.eksperten.dk/spm/866225
Her er så min testside.
http://www.kogebogen.a-mweb.dk/NyHTML/TEST/

phpfilen er bare:
<?php
echo $_POST['ajax'];
?>
Avatar billede donkazz Nybegynder
12. marts 2009 - 13:55 #31
Det er jo alt for sindssygt det her...

Jeg udkommenterede således:
Response.ContentType = "text/plain"
'Response.AddHeader "Content-Type", "text/plain;charset=UTF-8"
Response.CodePage = 65001
Response.CharSet = "UTF-8"

og så virkede det. :-( og :-D

":-(" fordi det er utroligt så lidt der skulle til og ":-D" fordi nu virker det jo.

Men hvorfor i al verden ødelægger den ene linje det for IE, men ikke for de andre?

Jeg havde i øvrigt forsøgt at fjerne den linje, men det var i en kæmpe lang fil fyldt med includes, og da det ikke ændrede noget tænkte jeg ikke på at mange af includesne måske også lige har den linje.. :-/

Nå men jeg siger SUUUUUPER mange tak olebole, det var forløsningen på min store knude i hovedet, der har været der i flere uger nu.

Nu skal jeg bare til at søge og erstatte kan jeg se på det hele :-)
Avatar billede donkazz Nybegynder
12. marts 2009 - 14:08 #32
Hvis du smider et svar olebole, så får du lige dine velfortjente point. Har du en idé om hvorfor det lige fucked op for IE exclusively? :-o
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2009 - 22:47 #33
Nej, ikke på stående hånd ... men det er da absolut noget, jeg skal have forsket i  =)
Avatar billede donkazz Nybegynder
15. marts 2009 - 10:17 #34
Jeg ser frem til en artikel om emnet i fremtiden så ;-)

Tak for hjælpen!