Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. marts 2009 - 11:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Reflection eller lignende i ASP, få fat på et objekts properties

Hvis det findes, hvordan får man fat på en klasses/objekts properies?

Eksempel: En klasse/objekt Person har property "Name", som er navnet på personen.

Jeg kunne godt tænke mig at kunne løbe samtlige properties igennem.

Hvordan kan jeg finde "Name" uden direkte at kende til det?

Evt også hvis der er en "Age" property osv..
Avatar billede fennec Nybegynder
03. marts 2009 - 14:30 #1
Ikke helt sikker på det er det du har brug for, men du kan bruge "fields" på f.eks. et recordset objekt:

set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.open "select * from dinTabel", conn, 1, 1
for f=1 to rs.fields.count
  response.write rs.fields.item(f-1).name &"<br>"
next
rs.close()
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. marts 2009 - 10:35 #2
Jeg beklager det sene svar.. jeg har haft travlt her på det sidste.

Lad os sige at jeg har følgende klasse:

Class Person

    Private pName

    Private Sub Class_Initialize()    : End Sub
    Private Sub Class_Terminate()    : End Sub

    Public Property Get Name()                        : Name = pName: End Property
    Public Property Let Name(newName)                : pName = newName: End Property

End Class

Og lad os sige at jeg bruger følgende kode:

Set myPerson = new Person
myPerson.Name = "Hans Hansen"

Nu har jeg oprettet et Person-objekt og sat Name-værdien til "Hans Hansen".

Hvis jeg skriver Response.Write myPerson.Name, udskriver den "Hans Hansen".

Nu vil jeg gerne kunne hive samtlige properties ud med en eller anden form for løkke, f.eks. For Each.

Dette er et fiktivt eksempel:

dim p
For Each p in myPerson.Properties
  Response.Write p & ": " & p.Value & "<br>"
Next

Så skulle den udskrive:

Name: Hans Hansen

Hvis man kan oprette et Recordset til objektet myPerson, ville det også være en løsning, så længe at jeg ikke behøver at kende til objektes properties på forhånd.

Jeg håber at det gav mere mening.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. oktober 2010 - 19:31 #3
Jeg fik desværre ikke et brugbart svar, og lukker derfor spørgsmålet.