Avatar billede alexanderss Nybegynder
26. februar 2009 - 17:46 Der er 5 kommentarer

Integration af jquery til tabs / hover menu

Hej!
Nu jeg har prøvet alle mulige guider på internettet og jeg kan simpelthen ikke finde ud af at integrere noget af det. Jeg håber I kan hjælpe:

HTML koden er:
                                <ul class="navigation">
                    <li><a href="#1"><span>Forside</span></a></li>
                    <li><a href="#2"><span>Blabla</span></a></li> // class="active"
                    <li><a href="#3"><span>bla</span></a></li>
                    <li><a href="#4"><span>blabla</span></a></li>
                    <li><a href="#5"><span>blalb</span></a></li>
                    <li><a href="#6"><span>blalbla</span></a></li>
                    <li><a href="#7"><span>blalbal</span></a></li>
                </ul>

                  <div class="sub_navigation">
                        <div id="1"><a href="#">Danske</a> <a href="#">Tyske</a></div>
                        <div id="2"><a href="#">Ferrari</a><a href="#">Suzuki</a></div>
                  </div>

CSS koden er:
/*
    Navigation
*/
ul.navigation { margin-left: 200px; float: right; }
ul.navigation li { float: left; list-style-type: none; margin: 0; height: 27px; }
ul.navigation li a { padding-left: 21px; height: 27px; line-height: 27px; color: #fff; background: url(../images/main_nav.gif) top left no-repeat;  float: left; }
ul.navigation li a span { padding-right: 12px; height: 27px; background: url(../images/main_nav.gif) top right no-repeat; display: inline-block; text-transform: uppercase; }

ul.navigation li a.active, ul.navigation li a:hover { padding-left: 21px; height: 27px; line-height: 27px; color: #fff; background: url(../images/main_nav_active.gif) top left no-repeat; float: left; color: #004a8f; } // VED MOUSEOVER F.EKS.
ul.navigation li a.active span, ul.navigation li a:hover span { padding-right: 12px; height: 27px; background-color: #fff; background-image: none; display: inline-block; }

/*
    Sub navigation
*/
.sub_navigation { padding: 10px 20px; margin-right: 17px; background: #fff url(../images/sub_navigation.gif) bottom right no-repeat; text-align: right; }
.sub_navigation a { margin-right: 20px; font-size: 14px; }

/*
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2009 - 09:59 #1
<ole>

- og hvad er problemet? Hvad har du prøvet - og hvad sker der, når du gør det?

/mvh
</bole>
Avatar billede alexanderss Nybegynder
27. februar 2009 - 13:50 #2
Jeg har prøvet at følge en guide.
HTML
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mouseovertabs.css" />

<script src="mouseovertabs.js" type="text/javascript">

/***********************************************
* Mouseover Tabs Menu- (c) Dynamic Drive DHTML code library (www.dynamicdrive.com)
* This notice MUST stay intact for legal use
* Visit Dynamic Drive at http://www.dynamicdrive.com/ for this script and 100s more
***********************************************/

</script>
<div id="mytabsmenu" class="tabsmenuclass">
<ul>
<li><a href="http://www.javascriptkit.com" rel="gotsubmenu[selected]">JavaScript Kit</a></li>
<li><a href="http://www.cssdrive.com" rel="gotsubmenu">CSS Drive</a></li>
<li><a href="http://www.codingforums.com">No Sub Menu</a></li>
</ul>
</div>

<div id="mysubmenuarea" class="tabsmenucontentclass">

<!--1st link within submenu container should point to the external submenu contents file-->
<a href="submenucontents.htm" style="visibility:hidden">Sub Menu contents</a>

</div>

<script type="text/javascript">
//mouseovertabsmenu.init("tabs_container_id", "submenu_container_id", "bool_hidecontentsmouseout")
mouseovertabsmenu.init("mytabsmenu", "mysubmenuarea", true)
</script>

Javascript - mouseovertabs.js[/b|
//Mouseover Tabs Menu: By http://www.dynamicdrive.com
//** Aug 4th, 08': Script creation date

var mouseovertabsmenu={

disappeardelay: 250, //set delay in miliseconds before sub menu disappears onmouseout
ajaxloadingmsg: 'Loading Sub Menu Contents...', //Message to show inside sub menu while fetching contents

///////No need to edit beyond here//////////////////////

tabsmenutree:{},

initializetabs:function(tabsmenuid, submenuid, tabcontentsLength, disappearBool){
    var tabmenu=document.getElementById(tabsmenuid)
    var tablinks=tabmenu.getElementsByTagName("a")
    var submenu=document.getElementById(submenuid)
    var selected=null, tablinks_count=0
    for (var i=0; i<tablinks.length; i++){
        tablinks[i]._parentid=tabsmenuid
        var relattr=tablinks[i].getAttribute("rel")
        if (/^gotsubmenu/i.test(relattr) && tablinks_count<tabcontentsLength){ //if "rel" attribute starts with="gotsubmenu" and a tab content exists for this tab based on its order
            tablinks[i]._pos=tablinks_count //remember position of this tab relative to its active peers
            if (relattr.indexOf("[selected]")!=-1){
                selected=tablinks_count
            }
            this.addEvent(tablinks[i], function(){
                var tabsmenutree=mouseovertabsmenu.tabsmenutree[this._parentid]
                mouseovertabsmenu.clearhidetimer(tabsmenutree.submenu.hidetimer)
                mouseovertabsmenu.showsubmenu(this)
            }, "mouseover")
            tablinks_count++
            this.tabsmenutree[tabsmenuid].tabs.push(tablinks[i]) //add this tab to tab collection
        }
        else{ //else for regular tab links (with no "rel" attribute)
            this.addEvent(tablinks[i], function(){
                mouseovertabsmenu.hidesubmenu(this._parentid)
            }, "mouseover")
        }
    this.addEvent(submenu, function(e){
        mouseovertabsmenu.clearhidetimer(this.hidetimer)
    }, "mouseover")
    if (disappearBool==true){
        this.addEvent(submenu, function(e){ //hide submenu contents when mouse rolls out of submenu DIV
            if (!mouseovertabsmenu.isContained(this, e)){
                var cursubmenuobj=this
                this.hidetimer=setTimeout(function(){mouseovertabsmenu.hidesubmenu(cursubmenuobj._parentid)}, mouseovertabsmenu.disappeardelay)
            }
        }, "mouseout")
    }
    var urlselected=this.urlparamselect(tabsmenuid)
    //return position of selected tab (relative to its peers), or null
    return typeof urlselected=="number"? urlselected : document.getElementById(urlselected)? document.getElementById(urlselected)._pos : selected
},

ajaxload:function(tabsmenuid, submenuid, disappearBool, url){
    var page_request = false
    if (window.ActiveXObject){ //Test for support for ActiveXObject in IE first (as XMLHttpRequest in IE7 is broken)
        try {
        page_request = new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP")
        }
        catch (e){
            try{
            page_request = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP")
            }
            catch (e){}
        }
    else if (window.XMLHttpRequest) // if Mozilla, Safari etc
        page_request = new XMLHttpRequest()
    else
        return false
    var tabsmenutree=this.tabsmenutree[tabsmenuid]
    tabsmenutree.submenu.innerHTML=this.ajaxloadingmsg
    var ajaxfriendlyurl=url.replace(/^http:\/\/[^\/]+\//i, "http://"+window.location.hostname+"/")
    page_request.onreadystatechange=function(){
        mouseovertabsmenu.ajaxpopulate(page_request, tabsmenuid, submenuid, disappearBool, ajaxfriendlyurl)
    }
    var bustcache=(ajaxfriendlyurl.indexOf("?")!=-1)? "&"+new Date().getTime() : "?"+new Date().getTime()
    page_request.open('GET', ajaxfriendlyurl+bustcache, true)
    page_request.send(null)
},

ajaxpopulate:function(page_request, tabsmenuid, submenuid, disappearBool, url){
    if (page_request.readyState == 4 && (page_request.status==200 || window.location.href.indexOf("http")==-1)){
        var tabsmenutree=this.tabsmenutree[tabsmenuid]
        tabsmenutree.submenu.innerHTML=page_request.responseText
        var innerdivs=tabsmenutree.submenu.getElementsByTagName("div")
        for (var i=0; i<innerdivs.length; i++){
            if (/tabsmenucontent/i.test(innerdivs[i].className)){
                tabsmenutree.submenu_divs.push(innerdivs[i])
            }
        var selected=this.initializetabs(tabsmenuid, submenuid, tabsmenutree.submenu_divs.length, disappearBool)
        if (selected!=null && selected<tabsmenutree.submenu_divs.length){
            innerdivs[selected].style.display="block"
            this.css(tabsmenutree.tabs[selected], "selected", "add")
            tabsmenutree.submenu._prevselected=selected
        }
},

showsubmenu:function(linkobj){
    var tabsmenutree=this.tabsmenutree[linkobj._parentid]
    this.hidesubmenu(linkobj._parentid)
    var selected=parseInt(linkobj._pos)
    tabsmenutree.submenu_divs[selected].style.display="block"
    this.css(tabsmenutree.tabs[selected], "selected", "add")
    tabsmenutree.submenu._prevselected=selected
},

hidesubmenu:function(tabsmenuid){
    var tabsmenutree=this.tabsmenutree[tabsmenuid]
    var prevselectedindex=tabsmenutree.submenu._prevselected
    if (typeof prevselectedindex!="undefined"){
        tabsmenutree.submenu_divs[prevselectedindex].style.display="none"
        this.css(tabsmenutree.tabs[prevselectedindex], "selected", "remove")
    }
},

clearhidetimer:function(timerid){
    if (timerid)
        clearTimeout(timerid)
},

css:function(el, targetclass, action){
    var needle=new RegExp("(^|\\s+)"+targetclass+"($|\\s+)", "ig")
    if (action=="check")
        return needle.test(el.className)
    else if (action=="remove")
        el.className=el.className.replace(needle, "")
    else if (action=="add" && !needle.test(el.className))
        el.className+=" "+targetclass
},

isContained:function(m, e){
    var e=window.event || e
    var c=e.relatedTarget || ((e.type=="mouseover")? e.fromElement : e.toElement)
    while (c && c!=m)try {c=c.parentNode} catch(e){c=m}
    if (c==m)
        return true
    else
        return false
},

urlparamselect:function(tabsmenuid){
    var result=window.location.search.match(new RegExp(tabsmenuid+"=(\\w+)", "i")) //check for "?tabsmenuid=id_or_pos_of_selected_tab" in URL
    var selectedtabstr=RegExp.$1
    return /^\d+$/.test(selectedtabstr)? parseInt(selectedtabstr) : selectedtabstr //return position or ID of selected tab (or null if niether found)
},

addEvent:function(target, functionref, tasktype){
    if (target.addEventListener)
        target.addEventListener(tasktype, functionref, false);
    else if (target.attachEvent)
        target.attachEvent('on'+tasktype, function(){return functionref.call(target, window.event)});
},

init:function(tabsmenuid, submenuid, disappearBool){
    this.tabsmenutree[tabsmenuid]={}
    this.tabsmenutree[tabsmenuid].tabs=[] //array referencing the active tab links in this menu (ones with a "rel=gotsubmenu" attr)
    this.tabsmenutree[tabsmenuid].submenu=null //reference submenu DIV for this menu
    this.tabsmenutree[tabsmenuid].submenu_divs=[] //array referencing the submenu contents (external DIVs with class="tabsmenucontent")
    var submenu=document.getElementById(submenuid)
    submenu._parentid=tabsmenuid
    this.tabsmenutree[tabsmenuid].submenu=submenu //remember this DIV as menu's submenu container
    var remoteurl=submenu.getElementsByTagName("a")[0].getAttribute("href")
    this.ajaxload(tabsmenuid, submenuid, disappearBool, remoteurl)
}

document.write('<style type="text/css">\n.tabsmenucontent{display:none}\n</style>')

[b]Og så til sidst CSS

/* ######### CSS for top level tabs ######### */

.tabsmenuclass ul{
overflow: hidden;
width: auto;
margin: 0;
padding: 0;
list-style-type: none;
}

.tabsmenuclass li{
float: left;
}

.tabsmenuclass a{
display: block;
padding: 5px 7px;
background: #E8E8E8;
color: black;
margin-right: 1px;
text-decoration: none;
font: bold 13px Arial;
}

.tabsmenuclass a:hover, .tabsmenuclass a.selected{
background: black;
color: white;
}

/* ######### CSS for sub menu container below ######### */

.tabsmenucontentclass{
clear: left;
background: #E8E8E8;
width: 90%;
height: 24px;
padding: 5px;
border: 1px solid silver;
}

.tabsmenucontentclass ul{
margin: 0;
padding: 0;
list-style-type: none;
}

.tabsmenucontentclass li{
float: left;
margin-right: 1em;
}

Og jeg har prøvet i timer at få lortet til at fungere ved at skifte navnene ud med mine osv., der sker absolut intet!
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2009 - 14:18 #3
"lortet" er ganske rigtig nok det mest præcise udtryk, man kan finde for koden. Den bygger på tussegammel kode fra midthalvfemsernes version 4 browsere - og forøvrigt absolut inkompatibel med XHTML. Men sådan er langt de fleste af WWW's såkaldte 'Ajax-løsninger' desværre  :o|
Avatar billede alexanderss Nybegynder
28. februar 2009 - 13:07 #4
Er det muligt at lokke noget kode ud af dig, så jeg kan få fikset mit menu problem ? :)
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2009 - 16:44 #5
Nej, jeg skriver ikke en helt ny menu til dig  =)