Avatar billede rmjdk Nybegynder
26. februar 2009 - 14:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problem med BackgroundWorker

Jeg har en BackgroundWorker som - sjovt nok - udfører noget logik via DoWork eventet, jeg har tilknyttet en metode til RunWorkerCompleted eventet som skal udføres efter DoWork er færdig (det handler om at opdatere noget tekst i en TextBox).
Problemet er at RunWorkerCompleted bliver udført FØR DoWork er færdig, og teksten ("Done...") bliver sat random ind midt i tekst-status-TextBoxen.

asyncWorker.DoWork += Write;
asyncWorker.RunWorkerCompleted += FinishedWriting;

asyncWorker.RunWorkerAsync();

FinishedWriting metoden bliver altså kaldt "midt i" udførslen af Write.

Nogen idéer?
Avatar billede speedy Nybegynder
26. februar 2009 - 14:54 #1
Det kunne være fordi der sker en exception inde i din "Write".

Prøv at lave et break point i starten af FinishedWriting og kig på parametren "e" af typen RunWorkerCompletedEventArgs og se på om property'en "Error" indeholder en exception eller noget.
Avatar billede rmjdk Nybegynder
26. februar 2009 - 16:52 #2
speedy, jeg har nu debugget lidt og Error er null.

Jeg har kørt den igennem mange gange nu, og det er ikke et konsekvent tidspunkt den hopper over i FinishedWriting.

Hvad dælen kan det være?
Avatar billede speedy Nybegynder
26. februar 2009 - 16:57 #3
Hmm...det lyder mærkeligt.

Ved du om den så fortsætter med at arbejde i din Write metode selvom den har kaldt FinishedWriting ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2009 - 17:14 #4
prøv og synkroniser Write og FinishedWriting med en lock på samme objekt.
Avatar billede rmjdk Nybegynder
27. februar 2009 - 14:18 #5
speedy, ja den fortsætter med Write metoden efter FinishedWriting er completed.

arne_v, jeg må nok have lidt mere forklaring på den. Write og FinishedWrite arbejder ikke med samme objekt(er) - udover at blive kaldt gennem den samme worker selvfølgelig.

Iøvrigt, FinishedWrite metoden kalder Dispose() på workeren - hvordan kan workeren så kører videre i Write ?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2009 - 04:36 #6
Har du mulighed for at lave et komplet eksempel som kan illustrere problemet (uden alt det som ikke er relevant) ?
Avatar billede rmjdk Nybegynder
03. marts 2009 - 13:46 #7
Så fandt jeg selv ud af det. Jeg havde begået den fejltagelse, at min time-consuming task (Write()) benyttede en tråd til at udføre sit arbejde hvilket vil sige at metoden var færdigudført før det egentlige arbejde var færdigt, dermed blev FinishedWrite() kaldt for tidligt :)

Jeg takker for hjælpen - men nupper selv pointene hehe :D