Avatar billede hto78dg Nybegynder
25. februar 2009 - 13:58 Der er 5 kommentarer

Compile et program i Qbasic fra CMD prompten

Hej super eksperter.

Jeg har brug for at compile et Qbasic program fra commando prompten.
Kan I fortælle mig hvordan det kan gøres ?

Jeg har også brug for at linke objektet til et EXE program.

Jeg håber I kan hjælpe :)
Avatar billede kjulius Novice
25. februar 2009 - 17:33 #1
Jeg har aldrig prøvet det. Dengang for længe, længe siden, hvor Microsoft QuickBasic var Top-Of-the-Pops, blev det kun til et par små programmer, som jeg kompilerede direkte fra IDE.

Men appendix G i QuickBasic manualen har vist alle de nødvendige oplysninger (hvis man ellers kan tolke dem).
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2009 - 06:02 #2
Nu skal vi lige holde tungen lige i munden.

QBasic er en Basic fortolker som altså ikke kan compile til en EXE fil.

QuickBasic er en Basic compiler som kan compile til en EXE fil. Og lidt googling antyder at kommandoen hedder BC.
Avatar billede kjulius Novice
26. februar 2009 - 21:11 #3
Nemlig! - Selv om der står QBasic i spørgsmålet må der være tale om QuickBASIC, når det er et program, som skal compileres og linkes.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2009 - 21:19 #4
Kun hvis det skal kunne lade sig gøre.
Avatar billede kjulius Novice
26. februar 2009 - 21:22 #5
Manualens appendix G siger bl.a.:

Syntaxen for BC kommandoen er:

BC sourcefile [,[objectfile] [,[listingfile]]] [optionslist][;]

Hvis man bare taster BC bliver man prompted:

Source Filename  [.BAS]:
Object Filename  [basename.OBJ]:
Source Listing:  [NUL.LST]:

Syntaxen for LINK er:

LINK objfile [,[exefile][,[mapfile][,[lib]]][linkopts][;]

Hvis man bare taster LINK bliver man prompted:

Object Modules  [.OBJ]:
Run File  [basename.EXE]:
List File  [NUL.MAP]:
Libraries  [.LIB]: