Avatar billede mboesen Novice
25. februar 2009 - 13:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Website UDEN brug af FRAMES

Hej
Jeg har nu scannet nettet både herinde og alle andre steder og jeg kan ikke rigtig blive klog på det og håber nu at ved at få jer til at kigge på min hjemmeside kan give mig et godt svar.

Hvis I gider at kigge på www.boesenfoto.dk, som er lavet med FRAMES. Jeg har jo læst mig til at man helst skal undgå at bruge frames. Hvordan vil jeg kunne lave samme design uden brug af frames.

Jeg spekulerede selv på TABELLER. Men det kan vist ikke lade sig gøre?!?! ELLER KAN DET????

Jeg har ingen forstand på CSS, men er det løsningen?

Og selvfølgelig kan jeg ty til at bare lave en helt ny side hver gang, men føler det fjollet og uprofessionelt, hvis reklame i siden, samt menu i bunden skal loades på ny hver gang.

Jeg ville jo helst have at det fungere som nu bare uden frames....

Håber på noget hjælp!!!!

Michael
Avatar billede apocs Nybegynder
25. februar 2009 - 13:40 #1
Tabeller er en mulighed, men det er ikke "løsningen".

For at gøre det mest korrekt, set fra mit synspunkt, skal du bruge CSS.

CSS er relativt simpelt, og det grundlæggende kan læres rimeligt hurtigt.

www.html.dk/tutorials/css/ - CSS Tutorial på HTML.dk
www.w3.org/Style/CSS/ - w3's gennemgang af CSS
Avatar billede dmy Nybegynder
25. februar 2009 - 13:51 #2
Jeg vil bruge CSS og divtags
Det er meget nemmere og også meget bedre på alle måder.
Det kræver selvfølgelig lidt at sætte sig ind i men er egentlig yders simpelt når man først har fået forståelsen.

Her er et CSS eksempel
et dokument der fx hedder style.css

de her divtags som er lavet bestemmer størrelsen, placeringen ja faktisk alt hvad du beder den om.

#main{
    position:relative;
    width:1000px;
    min-height:600px;
    left:50%;
    margin-left:-500px;
}
/*HER ER MAIN DIVTAGGET SOM ER CENTRERET PÅ SIDEN MED - LEFT OG MARGIN-LEFT*/

#indhold{
    width:1000px;
    height:600px;
    float:left;
}

#left{
    width:600px;
    height:570px;
    float:left;
}
#right{
    width:400px;
    height:570px;
    float:left;
}
#bottom{
    width:1000px;
    height:30px;
    float:left;
}

________________________________________________________________

På selve siden, skal du forestille dig at et divtag er som kasser, med en udenom det hele for at holde på det og andre små inden i fir at holde opå billeder, tekst osv.

En index.html
kan fx. se sådan her ud

<body>

<div id="main">
    <div id="indhold">

    <div id="left">HER ER DIT BILLEDE</div>

    <div id="right">HER ER LIDT TEKST <p>hej med dig</p> </div>

    <div id="bottom">HER ER DIN REKLAME</div>

    </div><!--indhold-slut-->
</body>
_________________________________________________________________

Hvis det er totalt volapyk, kan jeg godt hjælpe dig med at lave din css og opsætning på din side, så skal du bare selv indsætte din tekst, billeder og reklamer.
Avatar billede keysersoze Guru
25. februar 2009 - 14:11 #3
Der er intet direkte alternativ til frames - man kan selvfølgelig benytte nogle avancerede ting som fx AJAX, men bekostningen af det er meget høj da ingen søgemaskiner så kan læse siden - så du bliver nødt til at reloade top, bund og menu hver eneste gang en side skal skifte. Det er ikke en uprofessionel løsning - det er hvad teknologien tillader.

Tabeller er rigtig nok en mulighed til at bygge en side op men det er ikke den rigtige løsning da tabeller ikke er et designværktøj men derimod et værktøj til at vise tabullerede data. CSS er heller ikke en mulighed selvom det er nævnt - CSS er et styling-værktøj, for at det giver nogen mening at benytte CSS skal man have et web-dokument.

Den rigtige løsning er, som nævnt af en anden, en kombination af af div sat op med CSS, men med dette må du se bort fra den mening omkring det uprofessionelle. Rent programmeringsmæssigt vil det alligevel ikke blive et problem da du let kan skabe genbrugelig kode - i .NET har du fx en MasterPage, i ASP/PHP kan du lave din egen skabelon og ellers har vi det helt almindelig SSI hvormed du fx kan lave en top, en bund og en menu du kan inkludere på alle dine egentlige indholdssider.
Avatar billede mboesen Novice
25. februar 2009 - 14:23 #4
Hej dmy

Jeg vil nok meget gerne tage imod dit tilbud, men jeg vil også rigtig gerne lære det selv. Så er er i gang med at linket fra ovenstående svar.

Men jeg må nok sige at lige nu er det lidt volapyk ;-)

Så lige for at få lidt forståelse..... Hvor er mine sider? Altså hvis jeg nu har en side med sport og en med bryllup, som er HTML sider. Skal de stadig laves på samme måde og så "kaldes" af CSS'en? Eller hvor laver jeg selv designet og hvad skal det gemmes som?

Michael
Avatar billede mboesen Novice
25. februar 2009 - 14:24 #5
Og hvor laver man det? Kan det gøres i Dreamweaver?
Avatar billede apocs Nybegynder
25. februar 2009 - 14:31 #6
Dit HTML skal laves på nøjagtig samme måde, men i <head></head> sektionen kalder du:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="sti/til/stylesheet.css" />
Avatar billede mboesen Novice
25. februar 2009 - 14:34 #7
Er det så de individuelle sider som skal omdåbes til navn.css
Avatar billede dmy Nybegynder
25. februar 2009 - 14:52 #8
Hmm ja det er lidt svært at forklare men jeg skal prøve at se om jeg kan så det er foreståeligt

Du skal kun have en CSS fil med divtags for alt hvad du skal bruge på dine sider.

Så ville jeg lave en forside med de fire billeder som linker til hver sin side, præcis som den gør nu.

Alle sider inklusiv forsiden skal struktureres på den måde som mit første forslag viser.

Se en hurtigt eksempel, farverne er selvfølgelig for at vise hvordan det er bygget op.
Inden i den røde boks, kan du se hvordan CSS'en ser ud.
http://www.dianadesign.dk/divs/
Avatar billede dmy Nybegynder
25. februar 2009 - 14:54 #9
en fil.css og andrefiler.html eller andrefiler.php
Avatar billede mboesen Novice
25. februar 2009 - 15:19 #10
Hej igen

Jeg føler mig totalt dum lige nu. Plejer ellers at forstå alt sådan noget ret let, men CSS har altid være noget jeg har skudt lidt væk. Nok fordi jeg ikke fatter det.

Men der er main, indhold, left, right, bottom....

Går ud fra at main er det hele!?
Er left den den magenta blok?
Er right den grønne?
Og bottom den gule?

Men hvad er INDHOLD???

Men igen.... jeg laver en "skabelon" som CSS. I den skabelon kan jeg så hente forskellige dokumenter (f.eks.) HTML-sider ind? Eller er jeg stadig galt på den?

Jeg lukker ned om lidt, men glæder mig til at læse mere senere og forhåbentlig forstå noget mere....
Avatar billede valsbol Seniormester
25. februar 2009 - 15:21 #11
Jeg synes dmy gør sig meget umage med at forklare. I al beskedenhed vil jeg også give mit bidrag. En CSS fil styrer dine Html filer. Alt hvad der står i den css fil bestemmer f. eks. tekstens udseende, når det er overskrift eller brød tekst, men css kan også styre udseendet af dine html filer.
Dine Html sider, skal du bare lave som du plejer med deres udseende vil blive linket til din CSS fil
Jeg håber dette hjælper dig lidt. Det hele kan laves i Dreamweaver
venlig hilsen NE Huus
Avatar billede mboesen Novice
25. februar 2009 - 15:25 #12
Jeg giver dig fuldstændig ret. Det er virkelig dejligt med så god hjælp. Det er også derfor at jeg føler mig total dum. At det kan være så svært at fatte. Men jeg må hjem og terpe....

Men tro mig. Jeg værdsætter det meget.....
Avatar billede valsbol Seniormester
25. februar 2009 - 15:45 #13
Du behøver ikke at føle dig dum, men du har ret i at det kræver hårdt arbejde at lære det selv. Der findes en fantastisk side Teknik og sjov prøv den
http://teknikogsjov.gilau.dk/webdesign/css_cascading-style-sheets.asp
Avatar billede valsbol Seniormester
25. februar 2009 - 15:47 #14
her er mere
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion2.asp
og her
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css4
Den sidste side har jeg selv brugt med stort held
god arbejdslyst
Avatar billede dmy Nybegynder
25. februar 2009 - 16:22 #15
ja indhold! ;-)
det er min skyld, den har jeg ikke givet nogen farve,
men den holder på left, right og bottom.

Og main er hele den sorte border du ser uden om det hele.
Avatar billede mboesen Novice
25. februar 2009 - 18:30 #16
Hej igen

Nu har jeg forsøgt at lave de to filer css og index.html (med den kode du har vist som eksempel).... og forstår en lille smule mere.

Nu er det så at forsøger at få et billede eller html side frem og løber ind i problemer igen.

Hvsi vi tager koden

<div id="left">HER ER DIT BILLEDE</div>

Hvad skal her er dit billede så ersattes med hvis jeg vil hente et foto (f.eks. photo.jpg) eller en html side (f.eks. bryllup.html)
Avatar billede apocs Nybegynder
25. februar 2009 - 18:46 #17
Det skal erstattes med et ganske almindeligt img tag, eller, hvis du vil gøre det i CSS filen:

#left {
    background-image: url("photo.jpg");
    width: Xpx;
    height: Xpx;
}
Avatar billede mboesen Novice
26. februar 2009 - 13:46 #18
Ok, det var nu bare for at få en ide om hvordan man skal lave sine links til hhv billeder, flash og andre html sider etc.... Det var ikke meningen at et skulle være et background image....

Jeg leger videre i weekenden, men igen - Dianadesign, så vil jeg nok gerne tage dig op på dit tilbud om hjælp. Men jeg vender lige tilbage
Avatar billede mboesen Novice
27. februar 2009 - 12:04 #19
Jeg værdsætter alle indlæg, men føler at dmy nok fortjerner point! Jeg går videre med min indlæring og har fået en kollega til at hjælpe lidt, men vil muligvis tillade mig at kontakte dmy igen og tage hende op på hendes tilbud!