Avatar billede jhhansen Nybegynder
24. februar 2009 - 22:47 Der er 6 kommentarer

Brug af ORDER BY samt datoer?

Hej, jeg sidder lidt fast, jeg skal sortere nogle data efter deres dato, men hvordan det kan lade sig gøre så det bliver rigtig ved jeg ikke?

Her er min kode:
$result = mysql_query("SELECT * FROM calendar ORDER BY date DESC, time");

jeg håber der sidder nogle som kan hjælpe mig med denne opgave :)
På forhånd mange TAK.

Mvh Jacob Hansen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. februar 2009 - 22:50 #1
Du gør det helt rigtigt - forudsat du har et felt af typen DATE eller DATETIME. Men du kan nok ikke kalde det for: date

Prøv lige:

$result = mysql_query("SELECT * FROM calendar ORDER BY date DESC, time") or die(mysql_error());

og fortæl os hvad den siger.
Avatar billede psychopixi Nybegynder
24. februar 2009 - 22:51 #2
Du er nødt til at informere om hvilket datoformat du bruger i MySQL tabellen, før vi kan hjælpe dig:)
Avatar billede jhhansen Nybegynder
24. februar 2009 - 23:09 #3
#1 der er ikke nogle fejl, bare det at den ikke sortere daterne som ønsket.
fx. den sortere datoerne sådan her:
7/3
27/2
10/3

Hvor jeg ønsker en sortering som den her:
27/2
7/3
10/3

#2 jeg benytter mig af varchar på feltet date og time, simpelthen fordi jeg syntes det var umuligt at opdele mysql's normale date funktion til mere forståelig størrelser ;)

Håber det hjalp lidt, er ikke så skap til det her med mysql , endnu ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2009 - 23:19 #4
DATE eller DATETIME er vejen frem for dato felter. VARCHAR kommer aldrig til at virke.
Avatar billede jhhansen Nybegynder
24. februar 2009 - 23:22 #5
okay, er det muligt at lokke dig til at skrive hvordan jeg kan benytte mig af DATE og TIME sådan at DATE bliver vist i formatet dd/mm og TIME i HH/MM ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2009 - 23:29 #6
MySQL har en glimrende DATE_FORMAT funktion til det:
  http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/date-and-time-functions.html#function_date-format

Men formentligt vil det være bedre at lave den formatering i din applikation fremfor i SQL.