Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 13:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tilknyt database til windows-program

Hej
Jeg har lavet en windowsappl., med dataset og det, hvor jeg desværre har sat databasen forkert op. Således virker programmet kun hvis stinavnet er E:

    <connectionStrings>
        <add name="WindowsDrivere.Properties.Settings.driverdatabaseConnectionString"
            connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=E:\DriverProgram\WindowsDrivere\Database\driverdatabase.mdb"
            providerName="System.Data.OleDb" />
        <add name="WindowsDrivere.Properties.Settings.driverdatabaseConnectionString1"
            connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=E:\DriverProgram\WindowsDrivere\Database\driverdatabase.mdb"
            providerName="System.Data.OleDb" />
    </connectionStrings>

Jeg ønsker at vide hvordan jeg får en "virtuel sti" alla:

connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=|virtuel sti|\DriverProgram\WindowsDrivere\Database\driverdatabase.mdb"
Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 13:55 #1
Nu er jeg selv kommet lidt videre:
Source=|DataDirectory|\DriverDatabase\driverdatabase.mdb

Men der er stadig spørgsmålet tilbage; Hvordan jeg selv sætter "DataDirectory". Googlet mig frem til:

"
Since DataDirectory is app domain specific you can set it in the Application_Start event handler in global.asax.
"
Men jeg kan ikke finde nogen global.asax-fil :-(
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2009 - 14:43 #2
Du kan jo lave en.

Eller du kunne hvis det var en ASP.NET web app !

:-)

Jeg mener at de to oplagte muligheder er:

1) bruge app.config og lade slutbruger eller installations program saette en absolut sti korrekt

2) kode efter at MDB ligger i samme dir som EXE
Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 14:59 #3
Det er forskellige drev at programmet vil blive kørt på, så en absolut sti er ikke en løsning.

Hvordan koder jeg efter at mdb ligger i samme direktorie som exe?
Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 15:15 #4
Nu får jeg en anden mystisk fejl, som måske er relateret til ovenstående:

Når exe-filen flyttes til roden kommer den op med fejlen, hvor databasen ligger på forkerte drev-bogstav.

Jeg kan leve med at databasen ligger hvor den ligger, men exe-filen vil jeg meget gerne have til at ligge i roden af programmet. Håber du har en idé til at løse dette problem..
Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 15:22 #5
Jeg smider lige fejlmedd. ind, som kommer når jeg flytter exe-filen til roden:
(virker hvis exe-filen ligger (selvom det er et G-drev)
G:\DriverProgram\WindowsDrivere\bin\Release\WindowsDrivere.exe

Se slutningen af denne meddelelse, hvis du vil have detaljer om,
hvordan du starter JIT-fejlfinding i stedet for denne dialogboks.

************** Undtagelsestekst **************
System.Data.OleDb.OleDbException: "E:\DriverProgram\WindowsDrivere\Database\driverdatabase.mdb" er ikke en gyldig sti. Kontroller, at stinavnet er stavet korrekt, og at du er tilsluttet den server, hvor filen findes.
  ved System.Data.OleDb.OleDbConnectionInternal..ctor(OleDbConnectionString constr, OleDbConnection connection)
  ved System.Data.OleDb.OleDbConnectionFactory.CreateConnection(DbConnectionOptions options, Object poolGroupProviderInfo, DbConnectionPool pool, DbConnection owningObject)
  ved System.Data.ProviderBase.DbConnectionFactory.CreateNonPooledConnection(DbConnection owningConnection, DbConnectionPoolGroup poolGroup)
  ved System.Data.ProviderBase.DbConnectionFactory.GetConnection(DbConnection owningConnection)
  ved System.Data.ProviderBase.DbConnectionClosed.OpenConnection(DbConnection outerConnection, DbConnectionFactory connectionFactory)
  ved System.Data.OleDb.OleDbConnection.Open()
  ved System.Data.Common.DbDataAdapter.FillInternal(DataSet dataset, DataTable[] datatables, Int32 startRecord, Int32 maxRecords, String srcTable, IDbCommand command, CommandBehavior behavior)
  ved System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(DataTable[] dataTables, Int32 startRecord, Int32 maxRecords, IDbCommand command, CommandBehavior behavior)
  ved System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(DataTable dataTable)
  ved WindowsDrivere.driverdatabaseDataSetTableAdapters.OperatingSystemTableAdapter.GetOperatingSystem()
  ved WindowsDrivere.MainForm.getOperatingSystem()
  ved WindowsDrivere.MainForm.Form1_Load(Object sender, EventArgs e)
  ved System.Windows.Forms.Form.OnLoad(EventArgs e)
  ved System.Windows.Forms.Form.OnCreateControl()
  ved System.Windows.Forms.Control.CreateControl(Boolean fIgnoreVisible)
  ved System.Windows.Forms.Control.CreateControl()
  ved System.Windows.Forms.Control.WmShowWindow(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.ScrollableControl.WndProc(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.ContainerControl.WndProc(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.Form.WmShowWindow(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.Form.WndProc(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

************** Indlæste assemblies **************
mscorlib
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------
WindowsDrivere
    Assemblyversion: 1.0.0.0
    Win32-version: 1.0.0.0
    CodeBase: file:///G:/DriverProgram/WindowsDrivere.exe
----------------------------------------
System.Windows.Forms
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll
----------------------------------------
System
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
----------------------------------------
System.Drawing
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll
----------------------------------------
System.Data
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_32/System.Data/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Data.dll
----------------------------------------
System.Xml
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Xml/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Xml.dll
----------------------------------------
System.Configuration
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Configuration/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Configuration.dll
----------------------------------------
System.Transactions
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_32/System.Transactions/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Transactions.dll
----------------------------------------
System.Windows.Forms.resources
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms.resources/2.0.0.0_da_b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.resources.dll
----------------------------------------
mscorlib.resources
    Assemblyversion: 2.0.0.0
    Win32-version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------

************** JIT-fejlfinding **************
Hvis du vil aktivere JIT-fejlfinding, skal værdien jitDebugging indstilles
i afsnittet system.windows.forms i konfigurationsfilen
for programmet eller computeren.
Programmet skal desuden kompileres med fejlfinding
aktiveret.

Eksempel:

<configuration>
    <system.windows.forms jitDebugging="true" />
</configuration>

Når JIT-fejlfinding er aktiveret, bliver alle ikke-afviklede
undtagelser sendt til den JIT-fejlfindingsfunktion, der er registreret på computeren, i stedet for
at blive afviklet af denne dialogboks.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2009 - 15:40 #6
Path.GetDirectoryName(Environment.GetCommandLineArgs()[0]

vil give dig det dir hvor EXE ligger.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 15:49 #7
ja, det er meget fint. Jeg får at vide at exe-filen ligger:
e:\DriverProgram\WindowsDrivere\WindowsDrivere\bin\Release

men det vidste jeg godt. Mit ønske er at kunne køre programmet fra roden. Altså e:\DriverProgram\start.exe

Så hvordan gør jeg det? Uden den kommer med database-fejlen?
Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 16:13 #8
eller - alternativt - lave en batch fil /genvej som kan køre med det rigtige drev. Kan man det?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2009 - 16:16 #9
Hvis MDB filen ligger i samme dir som EXE filen kan du bruge EXE filens placering til at konstruere stien til MDB filen.

Og det vil virke uanset hvor du placerer dem.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 17:30 #10
hmm. det har jeg prøvet.
Endte op med at lave et program, som kørte programmet.

Jeg lukker tråden, men tak for hjælpen ;)

namespace StartDrivere
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            string linkdrive = "";
            string newlink = "";
            string localpath = @"DriverProgram\WindowsDrivere\Drivere\";
            string localDrive = @"DriverProgram\WindowsDrivere\Drivere\";
            DriveInfo[] di = DriveInfo.GetDrives();
            foreach (DriveInfo item in di)
            {
                localDrive = item.RootDirectory.ToString(); // c:\
                // locallinkpath = locallinkpath + @"DriverProgram\WindowsDrivere\Drivere\";
                DirectoryInfo dirinfo = new DirectoryInfo(localDrive);

                try
                {
                    // Determine whether the directory exist.
                    if (dirinfo.Exists)
                    {
                        linkdrive = localDrive;
                        DirectoryInfo dirinfo2 = new DirectoryInfo(localDrive + localpath);
                        if (dirinfo2.Exists)
                            newlink = localDrive + @"DriverProgram\WindowsDrivere\bin\Release\WindowsDrivere.exe";
                    }
                catch (Exception ex)
                {
                    throw ex;
                }

            Process.Start(newlink);
        }
Avatar billede anders_cp Nybegynder
23. februar 2009 - 17:31 #11
lukker