Avatar billede clausga Nybegynder
21. februar 2009 - 22:44 Der er 4 kommentarer

Fjerne mulighed for at kopiere tekst

Jeg har set på nogle hjemmesider at man ikke kan makerer teksten, altså hvis man prøver at trække musen over en tekst så bliver den ikke makeret, og derved kan man ikke kopierer den med Crtl+C

1. Nogle der ved hvordan man laver dette ?
2. Har det indflydelse på hvordan søgemaskiner ser siden ?
Avatar billede f12 Nybegynder
21. februar 2009 - 23:09 #1
Indsæt følgende kode i header'en, så skulle det gerne virke. Det skulle helst ikke have indvirkning, på hvordan søgemaskiner ser på siden.

<script language='JavaScript1.2'>
function disableselect(e){
return false
}
function reEnable(){
return true
}
document.onselectstart=new Function (&quot;return false&quot;)
if (window.sidebar){
document.onmousedown=disableselect
document.onclick=reEnable
}
</script>
Avatar billede majbom Novice
22. februar 2009 - 13:42 #2
du skal være opmærksom på at det stadig er muligt at kopiere din tekst... f.eks. fra "Vis kilde"
Avatar billede olebole Juniormester
22. februar 2009 - 16:27 #3
<ole>

Opgiv! Du har ikke kinamands chance for at beskytte noget somhelst med JavaScript. Alt - også det, som f12 viser - er lige til at omgå, så det eneste, man har ud af at bruge den slags scripts er at udstille sig selv som newbie.

Derudover regnes det med god grund som dårlig stil at forsøge at fjerne muligheder i brugerens browser. Den er brugerens ejendom, som han kan have betalt i dyre domme for, så den bør vi webkodere naturligvis holde nallerne langt væk fra.

Læg mærke til, du aldrig ser et professionelt fremstillet site, hvor den slags scripts er anvendt. Det er ikke uden grund  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 11:16 #4
kan vi lukke hér?