Avatar billede xcover Nybegynder
20. februar 2009 - 23:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

VB og MySql

Hejsa,

Jeg arbejder i Visual Studio 2008 og har åbnet en Windows Service.

Hvordan connecter jeg derfra til min MySQL database ?

Jeg har fundet op til flere MySQLConnectionString osv på nettet, men ved ikke hvorfor det ikke virker...

Skal jeg refferer noget i VB ? Og i så fald hvad ?

Ville være super med en lille start guide.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2009 - 00:01 #1
Du skal:
- downloade og installere MySQL Connector for .NET
- ref'e MySql.Data.dll
- bruge MySqlXxxx klasserne
- bruge en connection string som "Database=Test;Data Source=localhost;User Id=root;Password="
Avatar billede xcover Nybegynder
21. februar 2009 - 00:54 #2
-> arne_v
Ja, MySQL.data.dll er allerede tilføjet, men derefter er jeg gået istå.

Kan du give mig et kode eksemple så jeg kan komme igang ? Alle dem jeg finder på nettet virker ikke for mig.

Men tusind tak for svar, igen :)
Avatar billede xcover Nybegynder
21. februar 2009 - 01:09 #3
Det er følgende kode jeg skal bruge i en Visual Studio 2008 Service.

Dette eksemple har jeg lavet i ASP:
---------------------------------------------
Set Conn = CreateObject("ADODB.Connection")
strConnection = "driver=MySQL ODBC 3.51 Driver;SERVER=x.x.x.x;DATABASE=db;uid=root;pwd=pass"
Conn.Open strConnection

On Error Resume Next

sql = "SELECT * FROM video WHERE encoded = 'False' ORDER BY id"
SET rs = Conn.execute(sql)
    IF NOT rs.EOF THEN
        DO UNTIL rs.EOF

        video_id            = rs("id")
        video_original_name        = rs("original_name")
        video_encoded            = rs("encoded")
        video_attempt            = rs("attempt")

        SQL_attempt = "UPDATE video SET attempt = '"& video_attempt+1 &"' WHERE id = '" & video_id & "'"
        Conn.Execute(SQL_attempt)

        rs.movenext
        LOOP
    END IF
rs.close
SET rs = NOTHING

conn.close
---------------------------------------------
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2009 - 01:29 #4
eksempel:

Imports System
Imports System.Data
Imports MySql.Data.MySqlClient

Class MainClass
    Public Shared Sub Main(ByVal args As String())
        Dim con As MySqlConnection = New MySqlConnection ("Database=Test;Data Source=localhost;User Id=;Password=")
        con.Open
        Dim sel As MySqlCommand = New MySqlCommand ("SELECT * FROM T1", con)
        Dim rdr As MySqlDataReader = sel.ExecuteReader
        While rdr.Read
            Dim f1 As Integer = rdr(0)
            Dim f2 As String = rdr(1)
            Console.WriteLine(f1 & " " & f2)
        End While
        rdr.Close
        con.Close
    End Sub
End Class
Avatar billede xcover Nybegynder
21. februar 2009 - 11:22 #5
Endenlig et eksempel som virker for mig :)
Tusind tak arne_v...

Smid et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2009 - 16:55 #6
så smider jeg et svar
Avatar billede xcover Nybegynder
21. februar 2009 - 21:40 #7
Ved godt jeg spørg meget, men kan du forklare mig fejlen her i ?
Det er selve "UPDATE" funktionen der fejler... alt andet virker fint :)

        Dim conn As MySqlConnection = New MySqlConnection("Database=X;Data Source=X;User Id=X;Password=X")
        conn.Open()

        Dim sql As MySqlCommand = New MySqlCommand("SELECT * FROM video", conn)
        Dim rs As MySqlDataReader = sql.ExecuteReader
        While rs.Read
            Dim video_id As Integer = rs("id")
            Dim video_attempt As Integer = rs("attempt")
            Dim video_original_name As String = rs("original_name")
            MsgBox(video_attempt & " " & video_original_name)

            Dim rs_attempt As MySqlCommand = New MySqlCommand("UPDATE video SET attempt = '" & video_attempt + 1 & "' WHERE id = '" & video_id & "'", conn)
            rs_attempt.ExecuteNonQuery()

        End While
        rs.Close()
        conn.Close()