Avatar billede para7 Nybegynder
18. februar 2009 - 10:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Oprette logfil med nyeste øverst

Jeg har en funktion der logger bestillinger i en .htm fil. Det fungerer fint nok, men nyeste skal jeg gerne have til at komme øverst. Kan det lade sig gøre?

Forenklet set har jeg noget med:

Const ForAppending = 8
Const Create = True

MyFile = Server.MapPath(host & "_order_log.htm")

Set FSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set TSO = FSO.OpenTextFile(MyFile, ForAppending, Create)

TSO.WriteLine "Teksten og datoen kommer her " & Now()

TSO.close
Set TSO = Nothing
Set FSO = Nothing
Avatar billede para7 Nybegynder
18. februar 2009 - 10:33 #1
Jeg har alternativt forsøgt at lave så der scrolles ned til sidste nye post i bunden. Men javascript gør at man ikke kan scrolle op og ned og bookmark har jeg ikke kunnet skrive kun i bunden.
Avatar billede keysersoze Guru
18. februar 2009 - 10:51 #2
Så længe du bruger ForAppending bliver det lidt svært - men alternativet er nok at erstatte alt indholdet med din nye linie efterfulgt af alt eksisterede hvilket vil sige du skal læse alt ud fra filen først.

Uden at vide præcis hvad det handler om lyder det for mig mest logisk at benytte XML til dette formål, her vil du kunne arbejde både forlæns og baglæns foruden at du kan bruge indholdet til ethvert andet formål (og endda både kan style det og transformere det)
Avatar billede para7 Nybegynder
18. februar 2009 - 12:54 #3
Tak, ja at læse det hele og indsætte sidste post øvert ha jeg tænkt kunne lade sig gøre. Jeg har stylet det udemærket, kender ikke til xml. Men jeg håber, med lidt hjælp her, at få det lavet med eksisterende vb script.
Hvad med recordset? eller dictionary systemet?
Avatar billede keysersoze Guru
18. februar 2009 - 18:40 #4
hvis du skal gemme data og du ikke har lyst til at kigge på xml vil en database være en anden mulighed.
Avatar billede para7 Nybegynder
18. februar 2009 - 20:25 #5
Database er bare lissom et ekstra led. Men det kan vel blive nødvendigt. En logfil kan blive stor, så det er måske ikke godt at kalde den ned i scripting dictionary, og så genskrive den til logfilen hver gang der er en ny entry med det gamle indhold nederst (Append).
Avatar billede keysersoze Guru
19. februar 2009 - 01:05 #6
det er svært at vurdere uden at kende de nærmere omstændigheder - men det er i hvert fald ikke super god stil at skrive til og læse fra en flad fil, der er XML eller en database vejen frem. XML hvis du har knap så mange skrivninger men mange læsninger - database hvis der er stor aktivitet begge veje.
Avatar billede para7 Nybegynder
19. februar 2009 - 08:47 #7
Tak for gode råd keysersoze. Send lige svar for point. Jeg har fundet et js script der autoscroller til bunden, så man altid ser sidste nye, når man kommer til siden.

<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
window.onload = function(){
setInterval('window.scrollBy(0, 2)', 500);
}
//]]>
</script>

Dog skal det stoppes, når det har scrollet færdig, ellers er det i vejen og man kan ikke manuelt scrolle mere. Måske det skal ind i javascript kategorien.
Avatar billede keysersoze Guru
19. februar 2009 - 10:24 #8
du kunne også bare lave et bookmark?
Avatar billede keysersoze Guru
19. februar 2009 - 10:24 #9
og et svar :)
Avatar billede para7 Nybegynder
19. februar 2009 - 10:27 #10
Ja, men problemet med bookmark, er at jeg ikke kan få det skrevet ind som nederst. det kommer til at stå efter hver entry, og så virker kun den øverste entry - eller har du en ide her?