Avatar billede killel Nybegynder
18. februar 2009 - 09:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Slet mange poster med samme id samtidig med phpmyadmin

Hej,

Jeg er ved at slette en længere liste over bestemte ID'er fra en tabel.

Når jeg skriver følgende:
DELETE FROM tabel1 WHERE id='1'

sletter den ALLE posterne hvor id=1 (det er brugerid så der kan godt være flere poster hvor id=1)

Men da jeg nu har mange ID'er jeg godt vil slette samtidig har jeg forsøgt mig med følgende:

DELETE FROM tabel1 WHERE id='1' OR '2' OR '3' osv (ca. 120 ID'er i alt)

Når jeg kører ovenstående slette den kun en post fra hver id og da der er ca. 150 poster pr. id skal koden køres mange gange.

Er det ikke muligt at slette ALLE poster med flere forskellige ID'er samtidig? (det er det jo nok, men hvordan)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. februar 2009 - 09:17 #1
Prøv med:
WHERE id IN ('1', '2', '3')
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. februar 2009 - 09:23 #2
Og hvis du brugte din oprindelige skulle den have været

DELETE FROM tabel1 WHERE id='1' OR id='2' OR id='3'
Avatar billede killel Nybegynder
18. februar 2009 - 09:51 #3
Tak for svarene.

hmortensen --> jeg ved ikke om jeg misforstod hvad jeg skulle gøre. Jeg gjorde følgende:
DELETE FROM tabel1 WHERE ID IN ('1' OR '2')

hvilket resulterede i at hele tabellen blev tømt.

Jeg har derimod mere heldig med løsningsforslaget fra erikjacobsen som kun slettede de ønskede ID'er, hvilket jeg er meget taknemmelig for ;)

erikjacobsen vil tilsyneladende ikke modtage point så det står dig frit for at skrive svar hmortensen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. februar 2009 - 10:14 #4
Når der står du skal skrive

  WHERE id IN ('1', '2', '3')

Hvorfor skriver du så

  WHERE ID IN ('1' OR '2')

??

hmortensens forslag er bestemt det nemmeste, gjort rigtigt.
Avatar billede killel Nybegynder
18. februar 2009 - 10:48 #5
Godt spørgsmål, som jeg ikke kan give et godt svar på.

Jeg har ud fra en backup kort hmortensens løsningsforslag som virker upåklageligt.

Jeg takker endnu engang for jeres tid og besvarelser.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. februar 2009 - 11:02 #6
Det er godt, der ikke er sket nogen skade, fordi du har haft en backup af databasen. Det er bare supergodt!
Avatar billede killel Nybegynder
31. januar 2012 - 15:27 #7
lukket