Avatar billede dl Nybegynder
17. februar 2009 - 11:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Pasning af float / afrundning

Jeg står i det problem at jeg henter et udtræk op fra min database (MSSQL)

I dette udtræk har jeg en sum 342,345467 float.

Jeg kunne godt tænke mig at afrunde tallet , til et to decimal tal.

altså 342,35 ,, da det var noget med valuta at gøre.

Mit problem er at jeg har forsøt Math.round,  float.parse,  mv, og c# er bare så ligeglade.  :S

hvordan arbejde jeg med tal og parse den rigtig ?

// dl
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2009 - 11:25 #1
Hvad er din kode, hvor du prøver?
Avatar billede dl Nybegynder
17. februar 2009 - 11:48 #2
public String GenPaymentReference()
        {
            Boolean bPayRef = false;
            int no = 0;

            DataTable dt = new DataTable();

            for (int i = 0; i < 10; i++)
            {
                Random random = new Random(10);
                no = random.Next(0,999999);
                dt = new ExpandITDK.Data.Sql.SqlConn().GetDataTableFromSql("SELECT * FROM AccountPaymentTemp WHERE PaymentReference = " + no + " ");
                if (dt.Rows.Count == 0)
                {
                    dt = new ExpandITDK.Data.Sql.SqlConn().GetDataTableFromSql("SELECT * FROM AccountPayment WHERE PaymentReference = " + no + " ");
                    if (dt.Rows.Count == 0)
                    {
                        bPayRef = true;
                        break;
                    }

            // Return the value or the error message "PayRefErr"
            if (bPayRef)
            {
                return no.ToString();
            }
            else
            {
                throw new Exception("Unable to create a new payment reference. Please contact the site administrator.");
            }

vi løste det, med  en toString()...

Men det kan da ikke være rigtig at vi ikke kan returne en float, med 2 decimaler, uden at den selv fylder 6 decimaler mere på.

Synes det er noget mærkelig.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2009 - 11:59 #3
En float kan ikke altid repræsenteres præcist med 2 decimaler. 2½ kan, men 2 + 1/3 kan ikke. Man plejer derfor at runde af i udskriften. Kig på String.Format - vistnok.
Avatar billede dl Nybegynder
17. februar 2009 - 12:03 #4
K, hvordan håndtere man så currency  :)

50,50 kr.
50,25 kr.
50,23 kr.

?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2009 - 12:53 #5
Du definerer en decimal i databasen, med det antal pladser, der skal være efter kommaet. Typisk 2. Måske 0 i Zimbabwe ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2009 - 15:11 #6
Jeps.

DECIMAL(14,2) i databasen og decimal i C#.

Aldrig FLOAT og float til penge.
Avatar billede dl Nybegynder
18. februar 2009 - 11:22 #7
Det giver go enlig god mening.

Vil du give et svar.

// dennis
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2009 - 03:08 #8
Det er vel den ikke-point-samlende som besvarede dit spørgsmål.
Avatar billede dl Nybegynder
22. februar 2009 - 20:23 #9
erikjacobsen besvar mit spørgsmål :) og han må godt give et svar.
Om han så samler på point eller ej.

//dl
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. februar 2009 - 20:40 #10
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede dl Nybegynder
23. februar 2009 - 09:02 #11
K, arne_v ... Siden du har svaret på noget database spørgsmål, vil du så have pointne, ellers vil jeg selv tage dem, så jeg kan få lukket sp.

//dl