Avatar billede noodrem Nybegynder
15. februar 2009 - 12:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forskel på virtual studio og Analysis service

Hej
Jeg har arbejdet en del med MSSQL tutorials på det seneste, og kan simpelthen ikke finde ud af hvad forskellen er på microsoft visual, som ligger som et program for sig selv, og microsoft analysis service, som man får adgang til ved at vælge Analysis service i stedet for database i SQL server management studio.

Umiddelbart ser det ud som om microsoft visual har flere funktioner end analyze service, men at begge programmer begge har til formål at hjælpe til analyse af data i form af data mining.

Er dette helt ved siden af?
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. februar 2009 - 21:37 #1
Er det forskellen på Visual Studio og Analysis Services du er i tvivl om?

Dette er 2 helt forskellige ting. Visual Studio er en IDE (Integrated Development Environment), altså et program som du programmerer i. I Visual Studio kan du programmere alt fra Windows programmer til websider til stored procedures i en database.

Analysis Services, er Microsoft's svar på en OLAP database ( http://en.wikipedia.org/wiki/OLAP ). Dette er en anden måde at gemme data på, end en relationel database. En OLAP database er meget hurtigere end en relationel base, til at hente ned aggregerede data. En OLAP database bliver hovedsageligt brugt til rapportering, dataanalyse og datamining. Når du udvikler en Analysis Services database, bruger du Visual Studio som udviklingværktøj.
Avatar billede noodrem Nybegynder
16. februar 2009 - 11:16 #2
tak for svaret. God forklaring ;)

Jeg gennemgik nogle tutorials omhandlede data mining, hvor jeg i de første skulle oprette views mv. i SQL Server Business Intellegent Development studio (aka visual studio eller?) Her fik jeg så vist resultatet grafisk i form af decision trees, clusterings mv.

Herefter gennemgik jeg nogle andre data minig tutorials, hvor jeg skulle skrive DMX ind i analysis service (Microsoft SQL server management studio).
Også her fik jeg resultater i form af decision trees og clustering models.

Heraf er min forviring omkring forskellen på de to programmer opstået.
Avatar billede aaberg Nybegynder
16. februar 2009 - 11:31 #3
Du har helt ret i at SQL Server Business Intelligence Development Stuio, er det samme som Visual Studio. Af en eller anden grund, har folkene der udvikler SQL Server funktionaliteten valgt at kalde en skovl for en spade, og Visual Studio for SQL Server Business Intelligence Development Stuio.

Kort sagt kan man sige, at Visual Studio er værktøjet du bruger til at udvikle med, og SQL Server Analysis Services er databasen du udvikler imod.

Det kunne lyde som om, at en af de tutorials du har prøvet, laver noget datamining, uden at bruge Analysis Services. Du har vel ikke et link til denne tutorial, det kunne være interessant at se, hvad du egentlig har lavet?
Avatar billede noodrem Nybegynder
16. februar 2009 - 11:46 #4
Okay interessant.
Jeg har lavet nogle af de tutorials microsoft udbyder. Jeg har både microsoft visual og sql server management studios installeret, da de kom som en samlet pakke i trial versionen.

Den første tutorial er basic data mining, og her arbjeder man udelukkende i visual studio.:

ms-help://MS.SQLCC.v10/MS.SQLSVR.v10.en/s10dm_1devconc/html/6602edb6-d160-43fb-83c8-9df5dddfeb9c.htm

I den anden tutorial gør man, så vidt jeg kan se, stort set det samme bare ved brug af DMX.:

ms-help://MS.SQLCC.v10/MS.SQLSVR.v10.en/s10dm_1devconc/html/4b634cc1-86dc-42ec-9804-a19292fe8448.htm

Jeg er forholdsvis godt inde i det elementære med databaser, da jeg har arbejdet en del med MySQL i forbindelse med hjemmesider, men Data mining ser ud til at adskille sig en del fra det jeg er vant til.
Avatar billede noodrem Nybegynder
16. februar 2009 - 11:48 #5
Og alt i link nr. 2, foregår i Analysis service ;)
Avatar billede aaberg Nybegynder
16. februar 2009 - 12:09 #6
Jeg kan desværre ikke åbne artiklerne i min MSDN library, jeg har åbenbart en anden version. Du kører sikkert version 2008, og jeg har bare version 2005.

Men uanset, så bruger man generelt set bare Visual studio i udviklingsperioden. Det første eksempel bliver nød til at skulle hostes på en Analyses Services server eller noget tilsvarende, når det skal i produktion.
Avatar billede noodrem Nybegynder
16. februar 2009 - 12:15 #7
Okay. Takker for svarene, du smider bare et svar.

Fandt ud af at tutorialsene også kan findes online, hvis det har interesse.

Basic:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/ms167167.aspx

DMX
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb895168.aspx
Avatar billede aaberg Nybegynder
16. februar 2009 - 12:31 #8
Begge tutorials bruger Analysis Services.

I den første tutorial, hedder Lesson 1: Preparing the Analysis Services Database (Basic Data Mining Tutorial). For at bygge/udvikle databasen, bruges Visual Studio, men når man skal begynde at køre queries imod basen, skal den først deployes til en Analysis Services database.

en ting der er vigtig at forstå, er at Analysis Services ikke har et brugergrænsensnit. For at køre queries imod en Analysis Services database, bruger man enten Visual Studio eller SQL Server Management Studio (Eller et 3. parts værktøj). Begge tutorials bruger Analysis Services som database, men de bruger 2 forskellige indgangsvinkler.
Avatar billede noodrem Nybegynder
16. februar 2009 - 12:50 #9
Okay. Kan man generelt sige at i Visual studio, udarbejdes databasen grafisk, mens den i SQL Server Management Studio udarbejdes ved at skrive DMX koder?

Data fra tutorialen kommer fra et datawarehouse, og går ud fra de gemmes på nogenlunde samme måde i normale 2-dimensionelle databaser som i multidimensionelle databaser.

Hvad med strukturen og mining modellerne. Gemmes de lokalt eller ligeledes i databasen (analysis service DB)
Avatar billede aaberg Nybegynder
16. februar 2009 - 13:07 #10
Man kan hellere generelt sige, at Visual Studio bruges til at udvikle databasen (oprette dimensioner og kuber). Management studio bruges til ad-hoc opgaver, som at køre queries imod databasen. I tillæg bruges Management Studio til administrering af databasen, såsom at give tilgang til nye brugere osv.

I en analysis services database, gemmes data på en HELT anden måde, end de gør i en relationel database. Men en Analysis Services database bruger altid en relationel database som datakilde. Så man har faktisk data liggende 2 gange. Først i den relationelle base, og så har man en kopi i sin Analysis Services database. Fordelen med Analysis Services, er at den gemmer data på en måde, så det er nemmere og hurtigere at lave datamining og rapportering.

Med hensyn til strukturen, så ligger den både lokalt og på serveren. Nå du arbejder i Visual Studio, arbejder man med Projects og Solutions, i disse Projects og Solutions ligger der flere XML filer som beskriver strukturen (Det er disse XML filer du arbejder med, når du arbejder grafisk). Når man deployer/uploader sit projekt, bliver der genereret et "Create Database" script ud fra alle xml filerne, som bliver kørt på serveren. Når dette er gjort ligger strukturen på serveren, og er klar til at modtage data.

Analysis Services databaser er som oftest bygget oven på et datavarehus, for mere effektivt at kunne generere rapporter til virksomheden, samt at kunne bruge datamining.
Avatar billede noodrem Nybegynder
16. februar 2009 - 13:42 #11
Fornemt. Det har du dælme styr på :)
Avatar billede aaberg Nybegynder
16. februar 2009 - 13:56 #12
Tja, det sidste års tid har jeg arbejdet 37 timer om ugen med dette. Så jeg burde efterhånden have styr på det :-D