Avatar billede bettejensen Nybegynder
14. februar 2009 - 12:11 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Router med USB-port til ekstern harddisk, der understøtter NFS+ filsystem??

Ja som overskriften lyder, er der nogen herinde der kender til en wireless router med mulighed for at koble en ekstern usb-harddisk til?? Min harddisk er formateret i NFS+ filsystemet, og skal bruges til trådløs backup sammen med min mac :-)
Jeg har selv haft kig på følgende routere:

1. Belkin N+ Wireless Router
Virker med mac, men understøtter ikke NFS+ filsystemet på nuværende tidspunkt :-(

2. Asus WL-500W
Har ingen idé om den overhovedet virker med en mac. Det er ikke meget info man kan finde på Asus' hjemmeside efter min mening..

3. D-link DIR-655
Samme problem som med Asus routeren.. Jeg kan ikke finde det info jeg har brug for!

Er der nogen herinde, der kan hjælpe mig med mit problem??

På forhånd tak..

//Jakob Jensen
Avatar billede komputerdk Mester
14. februar 2009 - 13:27 #1
Well du behøver ikke have samme filsystem , da selve routeren også har et styresystenm (ofte Linux)..

Anyway - det vil være oplagt med  Apples egen  airport xtreme base

Den kan positivt køre med HFS+ (du mener ikke NTFS (som bruges i Windows ?) - http://support.apple.com/kb/HT2426?viewlocale=en_US

den eneste downside jeg lige kan se er at den kun har 3 LAN porte (wierd) . Se en test af den her: http://www.macintouch.com/reviews/airportn/

ellers:
N+ = FAT, FAT32 og NTFS (kører via en klient)

WL500w = FAT32 (har den selv), den kan reade NTFS, men ikke skrive hvis partitionen er for stor (?). Jeg har ikke kunne få den til at virke med store (500GB) med EXT2 / 3 og Reiser - lidt underligt da det er en linux system... der findes dog alternativ firmware som vist kan klare det (man kan hente sourcekoden hos Asus). har rigtig NAS features (som bruger klasser mm).

Dlink = glem det - den deler ikke enheden på samme måde som andre (virker vist heller ikke med andet end Windows)

Jeg er super glad for min WL500w , men nu har jeg ikke MAC og bruger ikke Gigabit LAN. har dog ikke fået FTPen til at virke med maskiner udefra LAN (kører dog igennem en anden router til Inet).
Avatar billede komputerdk Mester
14. februar 2009 - 13:35 #2
performance kan ikke sammenlignes med rigtige NAS som Synlogy eller Qnap (mener omvendt ikke at de som standard kan køre hfs+, så skal man selv adde det).

performance:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190
Avatar billede bettejensen Nybegynder
14. februar 2009 - 13:56 #3
Tak for svaret komputerdk :-) Det blev dog lige lidt indviklet at forstå syntes jeg.. hehe.. Måske jeg lige skulle forklare igen hvad det hele drejer sig om..

Jeg har en macbook og en ekstern usb-harddisk.. På min macbook er der et program til at lave backup kaldet "timemachine".. Det er udelukkende det formål jeg skal bruge min eksterne harddisk til, og programmet kræver at den er formateret i HFS+ formatet før det fungerer!

Så langt så godt :-D Jeg er meget tilhænger af kabelfri-miljøer, og ønsker derfor at det hele foregår trådløst.. Da jeg syntes at priserne på Apples egne produkter som Time Capsule og Airport Extreme Base Station er i den høje ende, havde jeg håbet på at få det til at fungere med en billigere router som eksempelvis de førnævnte..

Kan opgaven lade sig gøre med en eller anden router med usb-port, eller må jeg krybe til korset og købe mig en router fra Apple??

Med venlig hilsen Jakob Jensen
Avatar billede komputerdk Mester
14. februar 2009 - 16:44 #4
Damn det var værre..

hmm, hvad jeg kan forstå (jeg har rørt en iPhone én gang - så meget apple har jeg arbejdet med - selvom jeg prøvede at få en på arbejdet m. bootcamp) - så kræver timemachine HSF+ , og såvidt jeg kan se understøtter de andre routere ikke det..

damn , den apple er godt nok steget i pris - fandt en pris for 1md siden til en ven og der var det 700kr..

Det du kan prøve er at kontakte Belkins online supporter på en hverdag, da modsat WL500w , så bruger den et program til at connecte til disken, ergo det er ikke en NAS som fx WL500w, så det kan være at den narrer time machine :
http://www.belkin.com/chat/?redir=cs

nogle Linkstation fra Buffallo skulle også kunne tage time machine, men de koster kasse (samme som routeren fra apple). deres WZR-HP-300GN kan måske, men har ikke fundet en DK pris..

Men såvidt jeg kan se (som du også har spurgt på macforum) så kan man lave et hack så man kan bruge NAS, men hvis det kræver HFS+ så ser det skidt ud.. :(
Avatar billede bettejensen Nybegynder
14. februar 2009 - 18:09 #5
Ja, det er osse det jeg tænker.. Belkin kan ikke fungere med HFS filsystemet :-( Så meget fandt jeg dog ud af på deres support sider.. I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt! Det kan jo ske det kommer med en firmware-opdatering engang... Men jeg kan ikke vente :-D
Jeg må nok desværre krybe til korset og investere i mere æble-udstyr (det er nu osse lækkert).. Det kan ske jeg kan finde en brugt jo :-)
Mange tak for hjælpen komputerdk, hvordan giver jeg dig point??

Med venlig hilsen
Jakob Jensen
Avatar billede bettejensen Nybegynder
14. februar 2009 - 18:11 #6
Den pris du har fundet, er nok på den lille airport express router, og den understøtter ikke eksterne usb-drev.. Den koster nemlig 719 dask..

Med venlig hilsen
Jakob Jensen
Avatar billede komputerdk Mester
15. februar 2009 - 00:11 #7
det er fordi jeg ikke har lavet noget svar (kun kommentar).. men omvendt har jeg ikke løst problemet.. (dunno med pris, for jeg skulle finde en router med 1Gbit og mulighed for deling af HDD)

fandt dog måske noget interessant, nemlig itimemachine
http://www.xiotios.com/itimemachine.html

jeg kan ikke helt se om det kræver HTF+ filsystemet på et NAS for at virke (går ud fra en MAC også undersøtter andre filsystemer som FAT32 og måske EXT2/3 ?) - ellers kunne man måske prøve at dele en USB disk med en anden maskine (non-mac) og se om man kan få den til at virke med itimemachine.  omvendt kan jeg se at fx. Linkstation skal man ændre MAC (ikke noget med apple at gøre) adressen (fysisk adresse på netkoret) til en som matcher en apple MAC... (ved ikke om Timemachine tester om det er apple udstyr i den anden ende)..
Avatar billede Emilbko Nybegynder
12. august 2010 - 09:00 #8
Interessant tråd.
Håber det er ok jeg stiller et andet spørgsmål.

Findes der ikke en router som kan skrive til en USB hdd og ikke kun læse fra den? Skrive til partition på 1 TB...
Må gerne benytte NTFS og ikke sådan andre krav - Jeg har ingen mac...

Dog har jeg planer om en iPod touch med wifi, så det gør bestemt ikke noget hvis den kan suge derfra. Ikke et krav at den skal skrive dertil.

- Jeg ved intet om, hvilke filsystemer osv. iPod touch bruger...

Hvis indlægget er irriterende opretter jeg gerne en anden tråd - Så bare lige en masse kloge hoveder her =)
Avatar billede komputerdk Mester
12. august 2010 - 09:18 #9
linksys WRT160 kan måske..

forstår ikke helt hvad du mener med "ipod touch" og suge derfra???

men hvorfor ikke købe en NAS i stedet for??
Avatar billede Emilbko Nybegynder
12. august 2010 - 10:02 #10
Med suge mener jeg bare streame til telefonen, f.eks. en MP3... Ikke så meget andet. Derfor det ikke er noget krav overhovedet.

Har i forvejen 2 HDD på 1 TB stykket, ½ år gamle - Hvorfor jeg helst vil undgå at købe nyt igen.

Jeg er idiot til at finde ud af, om WRT160 kan det... Derfor jeg spørger om ingen ved det i forvejen ? :D
Avatar billede Emilbko Nybegynder
12. august 2010 - 10:15 #11
- Men det kan da godt være jeg er nødt til at prøve og sælge den ene og købe en NAS 1 TB...
Avatar billede komputerdk Mester
12. august 2010 - 11:08 #12
WRT160NL understøtter UpnP og er DLNA 1,5 kompatibel, så jeg vil tro du kan streame via Ipod, men nu er jeg jo omvendt Android / Symbian bruger så jeg ved ikke så meget om Ipod/Iphone..

Omvendt, hvis du har 2 1TB diske, så tror jeg kun du kan sætte den ene til WRT160NL (OBS der findes vist en N version - og jeg er ikke helt 100 på at den kan køre med en disk)..

en NAS har noget flere funktioner, men er omvendt dyrere hvis du ikke allerede har en router som er god (man kan godt købe en NAS uden HDD indbygget) en med plads til 2 interne koster omkring 1200kr, Dlink DNS323 koster omkrin 1000kr og har plads til 2 drev, + 1 USB og understøtter desuden Itunes server..

WRT160NL koster små 700kr.. men er kun 100mbit, mod DNS323's 1GBit
Avatar billede Emilbko Nybegynder
12. august 2010 - 13:51 #13
Jeg er ikke heeelt med. Altså jeg skal både have en NAS ting, og så en router? Er det så ikke lettere at købe en router og en NAS HDD? (Jeg skal kun have 1 HDD (1 TB) sat til netværket, den anden er backup af HDD'en)... Har familiebilleder osv. derpå.

Kan jeg sætte en USB printer til WRT160NL eller skal jeg ligeledes bruge sådan en halvdyrt NAS ting dertil?
Avatar billede komputerdk Mester
12. august 2010 - 15:29 #14
Hvis du i forvejen har en god (trådløs) router, så kan du vælge at beholde den og købe en NAS.

En NAS vil generelt give flere muligheder - Synology og Qnap laver nok dem med flest funktioner.

hvis du alligevel skal ud og købe en router, så kunne WRT160NL, eller WRT610N (gigabit LAN) være en mulighed.

Du kan dog ikke både dele en USB harddisk og bruge den som printserver, da der kun er 1 USB port. Printserver er desværre ikke altid ligetil , da det ikke bare altid er noget man sætter til og det virker. Typisk vil scan på en multifuntionsprinter heller ikke virke.

Asus RT-16N har 2 USB porte og er en rigtig fed router (jeg har den noget ældre WL500w selv), men Asus er desværre rigtig dårlig til at skrive om den rent faktisk undersøtter UPnP server.

En BILLIG NAS er en patriot black box, den koster lidt under 600kr.. men dunno hvor god den er...
Avatar billede Emilbko Nybegynder
12. august 2010 - 15:57 #15
Aha, ja vel!
Jamen landet ligger sådan at jeg skal have ny router uanset, fordi den gamle er stået helt af...
Så nu går jeg all in og køber noget så jeg kan de fede ting.

WRT610N kan det samme som 160NL ?
Har bare hørt den kun kan læse fra HDD'en.

Mht. printer, vil det så hjælpe at få en netværksprinter? 8)
Avatar billede komputerdk Mester
13. august 2010 - 14:22 #16
610'eren er med Gigabit LAN....

N16 er også rigtig fed og der står den understøtter 2TB diske.. men omvendt ikke om den kan klare Upnp streaming..

en netværksprinter vil selvfølgelig virke , men hvis du har en i forvejen kan den formodentlig bruges (men er ikke sikkert)..
Avatar billede Emilbko Nybegynder
15. august 2010 - 15:47 #17
Okay. Har tænkt lidt over vores behov.
Jeg er kommet frem til at det er lettere at købe en NAS harddisk.
Hvilken router ville så være optimal ido. komputerdk?
WRT610N får umiddelbart ikke god kritik.
Avatar billede komputerdk Mester
15. august 2010 - 18:52 #18
jeg er rigtig glad for min asus, dlink dir 625 kunne være et billigt alternativ.