Avatar billede xcover Nybegynder
13. februar 2009 - 18:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Video upload og convert til flash

Hejsa,
Ja, måske den forkerte kategori, men i bund og grund skal det benyttes på et ASP site.

Jeg har min egen server, Windows 2003 R2 og kunne godt tænke mig at lave en video upload funktion - hvor man kan uploade alle typer video filer som derefter konverteres til flash.

Men hvad er bedst at bruge ? .FLV eller . SWF ?

Jeg har fundet et program som hedder "ProCoder 3" som kan overvåge en bestemt mappe på serveren og konvertere automatisk filerne i mappen til .SWF - VILDT SMART! Men er .SWF godt nok ?

Har i evt. nogle muligheder til at lave sådan en video to flash funktion ?

På forhånd mange takker.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2009 - 20:29 #1
Jeg tror det er bedst at stille sprøgsmålet i Flash.. Men så vidt jeg ved så ville jeg skyde på at .flv ville være bedst, fordi at der kan man finde afspillere på nettet, som afspiller videoerne. Men hvis jeg ved nok om flash, så TROR jeg at hvis man gemmer den som .swf så ville du ikke kunne ændre afspilleren uden at skulle lave nye .swf filer, men hvis du laver .flv filer, burde du kunen lave afspilleren om.. :-)

JEG VED INTET om flash, så brug kun mit første råd om at stille spørgsmålet i flash.. :)
Avatar billede xcover Nybegynder
13. februar 2009 - 21:47 #2
Tak for budet - jeg rykker til flash :)
Bud er stadig MEGET velkommer her også :)
Avatar billede qys_creations Nybegynder
18. februar 2009 - 01:06 #3
Hej

Den feature har jeg lavet nogenlunde for nyligt netop på et ASP site.

Jeg kan kun anbefale at du download ffmpeg, som er et gratis program til at konvertere alverdens videoformater på kryds og tværs (specielt smart når man gerne vil lave flv filer).

Du kan evt, så benytte det ASP script jeg byggede til at uploade store filer (video) med en JS progress bar.
Avatar billede xcover Nybegynder
19. februar 2009 - 00:15 #4
qys_creations
Hej,
Det lyder da meget spænenden, kan jeg evt. se dit script ?
Hvordan bruger man FFMPEG via ASP ? Jeg kan se at det faktisk allerede ligger i program files på mine 2003 server.

Mange takker! :)
Avatar billede xcover Nybegynder
19. februar 2009 - 00:26 #5
Hov nej - FFMPEG ligger ikke på min server... Det er Windows 2003 Server X64 - men er FFMPEG ikke gamelt software ?
Avatar billede qys_creations Nybegynder
19. februar 2009 - 00:37 #6
Uha jeg ved ikke lige hvor gammel ffmpeg er, men den seneste opdatering er fra december 08 - http://ffmpeg.org/.

Der er flere måder du kan køre ffmpeg på fra din server - lidt afhængigt af hvor sikkerhedsmindet/paranoid du er og efter hvilken type service du vil tilbyde brugeren.

Som jeg ser det kan du gøre 2 ting.

Enten kan du køre ffmpeg direkte fra den ASP side som modtager den uploadede video. Den metode vil jeg nok betragte som en anelse usikker, hvis ikke man har styr på hvad man laver.

Den anden metode er at sætte en service op, f.eks. en scheduled task, som kører ffmpeg på alle uploadede videoer som ikke er konverteret endnu. Hvis man gør det, må brugeren nødvendigvis vente lidt før videoen kan vises på siden.

Du kan se mit upload script på http://www.qys.dk

/Mathias
Avatar billede xcover Nybegynder
19. februar 2009 - 01:01 #7
Tusind tak for dit svar - meget brugbart for mig.
Sådan umelbart er jeg fundet frem til at kunne convetere en fil til FLV ved at skyde en "dos" comando af på serveren. Men hvordan laver jeg en service som automatisk tjekke i mapper ?

Eller er jeg helt ved siden af ?

Har aldrig rodet med andet end ASP :)
Avatar billede qys_creations Nybegynder
19. februar 2009 - 13:30 #8
Hej

Jeg lavede følgende script i en *.vbs fil:

    ' DB Connection
    sConn = "Provider=SQLOLEDB;Server=.;UID=XXX;PWD=XXX;Database=XXX"
    Set Conn = createObject("ADODB.Connection")
    Conn.Open sConn

    ' Get Shell object
    set wshell = CreateObject("Wscript.shell")

    Set oRS = Conn.Execute("SELECT * FROM uploaded_videos WHERE converted = 0")
    Do While Not oRS.EOF
        sExe = "ffmpeg -i """ & oRS("filepath") & """ -b 600k -r 24 -ar 22050 -ab 96k flvs\tr_flv" & oRS("id") & ".flv"
        wshell.run sExe, 0, false
        sExe = "ffmpeg -i  """ & oRS("filepath") & """ -an -ss 00:00:01 -an -r 1 -vframes 1 -y thumbnails\tr_flv" & oRS("id") & "%d.jpg"
        wshell.run sExe, 0, false
        sSQL = "exec spCreateVideoAndThumb " & oRS("id")
        Conn.Execute(sSQL)
        oRS.MoveNext
    Loop

    oRS.Close
    Conn.Close
    Set oRS = Nothing
    Set Conn = Nothing
    Set wShell = Nothing

Den kører så hvert 5. minut via en scheduled task.

Alternativt kan du bruge lignende kode fra den ASP side som modtager den uploadede fil. Hvis du forsøger at køre det fra ASP skal du søger for at diverse tilladelser (permissions) er sat rigtigt. Den fremgangsmåde kan nemt give nogle alvorlige problemer for folkene fra Microsoft har gjort det ganske besværligt at få sat tilladelserne - evt. brug google.

/Mathias
Avatar billede xcover Nybegynder
19. februar 2009 - 19:09 #9
Endnu engang tusind tak! Jeg forsøger mig lige pt. på en VB service - men den ender ret sikkert med et .vbs script.

Takker :)