Avatar billede anders_cp Nybegynder
13. februar 2009 - 16:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tilføj element til comboelement

Hej
Nedenstående kode udfylder en dropdown-boks. Mit problem består i øverst at tilføje et tomt fejlt eller et felt med en standardværdi (eks: <Vælg operativsystem>).
mit forslag:
comboBoxOPsystem.Items.Insert(0,new CustomItem("", 0));
virker IKKE.

private void PopulateAllOPsystem()
{
                driverdatabaseDataSetTableAdapters.OperatingSystemTableAdapter OPadapter =
                new WindowsDrivere.driverdatabaseDataSetTableAdapters.OperatingSystemTableAdapter();

            driverdatabaseDataSet.OperatingSystemDataTable op;

            op = OPadapter.GetOperatingSystem();
            comboBoxOPsystem.DisplayMember = "OPName";
            comboBoxOPsystem.ValueMember = "OperatingSystemID";
            comboBoxOPsystem.Items.Insert(0,new CustomItem("", 0));

            comboBoxOPsystem.DataSource = op;
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2009 - 17:17 #1
Det maa skulle indsaettes i op ikke i comboBoxOPsystem hvor det bliver overskrevet med op.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
14. februar 2009 - 12:09 #2
NÆSTEN perfekt ;)

Bliver nu indsat nederst i comboboxen, men jeg ønsker feltet øverst..
Kode:
        private void PopulateAllOPsystem()
        {
            driverdatabaseDataSetTableAdapters.OperatingSystemTableAdapter OPadapter =
                new WindowsDrivere.driverdatabaseDataSetTableAdapters.OperatingSystemTableAdapter();

            driverdatabaseDataSet.OperatingSystemDataTable op;
            // op = ("<vælg>", 0);
            comboBoxOPsystem.DisplayMember = "OPName";
            comboBoxOPsystem.ValueMember = "OperatingSystemID";
            op = OPadapter.GetOperatingSystem();
            comboBoxOPsystem.DataSource = op;
            op.Rows.Add(0, new CustomItem("<vælg>", 0));
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2009 - 14:25 #3
op.Rows.InsertAt fremfor op.Rows.Add måske
Avatar billede anders_cp Nybegynder
14. februar 2009 - 14:39 #4
op.Rows.InsertAt(0, new CustomItem("<vælg>", 0));

Error    1    The best overloaded method match for 'System.Data.DataRowCollection.InsertAt(System.Data.DataRow, int)' has some invalid arguments    E:\DriverProgram\WindowsDrivere\WindowsDrivere\FormModel.cs    276    13    WindowsDrivere

Error    2    Argument '1': cannot convert from 'int' to 'System.Data.DataRow'    E:\DriverProgram\WindowsDrivere\WindowsDrivere\FormModel.cs    276    30    WindowsDrivere

Error    3    Argument '2': cannot convert from 'WindowsDrivere.CustomItem' to 'int'    E:\DriverProgram\WindowsDrivere\WindowsDrivere\FormModel.cs    276    33    WindowsDrivere
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2009 - 17:04 #5
prøv:

op.Rows.InsertAt(new CustomItem("<vælg>", 0), 0);
Avatar billede anders_cp Nybegynder
14. februar 2009 - 17:42 #6
Dit forslag giver:
Error    1    The best overloaded method match for 'System.Data.DataRowCollection.InsertAt(System.Data.DataRow, int)' has some invalid arguments    E:\DriverProgram\WindowsDrivere\WindowsDrivere\FormModel.cs    275    13    WindowsDrivere

Error    2    Argument '1': cannot convert from 'WindowsDrivere.CustomItem' to 'System.Data.DataRow'    E:\DriverProgram\WindowsDrivere\WindowsDrivere\FormModel.cs    275    30    WindowsDrivere

Jeg har selv forsøgt:
op.Rows.Add(0, new CustomItem("<VÆLG>", 0));
men her sættes rækken nederst (og ikke øverst) i combo-boksen.

Kan man måske - på en eller anden måde - sætte rækken ind førend dataene hentes fra databasen? I stil med dette:
        private void PopulateAllOPsystem()
        {
            driverdatabaseDataSetTableAdapters.OperatingSystemTableAdapter OPadapter =
                new WindowsDrivere.driverdatabaseDataSetTableAdapters.OperatingSystemTableAdapter();

            driverdatabaseDataSet.OperatingSystemDataTable op;
            comboBoxOPsystem.DisplayMember = "OPName";
            comboBoxOPsystem.ValueMember = "OperatingSystemID";

            // her indsættes  <vælg>

            // her indsættes/tilføjes databasens værdier
            op = OPadapter.GetOperatingSystem();

            comboBoxOPsystem.DataSource = op;
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2009 - 17:57 #7
Nu har jeg læst lidt.

Prøv:

DataRow r = op.NewRow();
r[0] = "<vælg>";
r[1] = 0;
op.Rows.InsertAt(r, 0);
Avatar billede anders_cp Nybegynder
14. februar 2009 - 19:12 #8
1000 TAK :-)
Det virkede.

Jeg måtte ændre lidt:
DataRow r = op.NewRow();
r[0] = 0;
r[1] = "<VÆLG>";
op.Rows.InsertAt(r, 0);

r[0] er i mit tilfælde OperatingSystemID, som er en integer.

Læg et svar....
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2009 - 19:22 #9
godt det langt om længe kom til at virke

og svar