Avatar billede celal Nybegynder
13. februar 2009 - 09:14 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Åbne formular uden at oprette en post

Når jeg åbner min formular, og der ikke er nogen poster i tabelen som formularen er koblet op med, så bliver der automatisk oprettet en post, fordi min tabel indeholder et felt med autonumering, så lige så snart formularen åbnes, åbner den en post. Nogen som ved hvordan jeg undgårat der bliver lagt en post ind? Har prøvet at sætte egenskaben på formularen TilladTilføjelser=Nej, men så får jeg en helt tom/blank formular. Har også prøvet med følgende:

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
    Form.AllowAdditions = False
End Sub

Men dette giver også en blank formular.
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2009 - 09:42 #1
Uanset felttypen og antal poster i tabellen mener jeg, at formularen altid vil vise en post. Men du må kunne måle på antal poster i tabellen, og hvis betingelsen er opfyldt, så sættes egenskaben visible til False:

Private Sub Form_Current()
If DCount("*", "Tabel1") = 0 Then
Me.tal.Visible = False
End If
End Sub
Avatar billede celal Nybegynder
13. februar 2009 - 09:49 #2
Me.tal.Visible = False ? Men alle felter skal vises, men formen skal låses. Jeg har en knap "Opret", som opretter en ny post. dvs. det skal ikke være muligt oprette nogen post før man har klikket på knappen.
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2009 - 10:36 #3
Så brug egenskaben Locked = True i alle felter hvis betingelsen er opfyldt. I knappen opret sætter du egenskaben til False på alle felter.
Avatar billede terry Ekspert
13. februar 2009 - 12:03 #4
"så bliver der automatisk oprettet en post"
I dont think so! You may see a row ready to add a new record, but unless there is code which starts entering data into the "New Record" then there is no record.

"Jeg har en knap "Opret", som opretter en ny post. dvs. det skal ikke være muligt oprette nogen post før man har klikket på knappen.
"
Then you should set AllowAdditions to False when you open the form. And then to True when you press the button. Then after INSERT event back to false
Avatar billede celal Nybegynder
13. februar 2009 - 13:11 #5
Terry: Jeg har prøvet med AllowAdditions når formen åbnes, men den er fin nok når man har poster i tabellen, men når tabellen er tom så får jeg en blank formular nå jeg åbner formularen.
Avatar billede terry Ekspert
13. februar 2009 - 13:21 #6
"men når tabellen er tom så får jeg en blank formular nå jeg åbner formularen"

But if the user has to first press a button before they can enter a new record then thats not important. If the form is visible when you alter the AllowAdditions to true then the user will now be able to enter data.
Isnt that what you want?
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2009 - 13:28 #7
celal > Det er noget selvmodsigende det du prøver på. Når du ikke vil se poster hvis tabellen er tom, så kan du heller ikke se den post der er beregnet til indtastning af en ny første post. Altså du vil se en tom formular.

Evt. kan du lave en Etiket og igen med en betingelse som jeg har skitseret med visible = True eller False.