Avatar billede eumenides Nybegynder
12. februar 2009 - 17:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Udtage 2 tal data fra celle med tal og "tekst"

Jeg spiller meget travian, et browser spil. Det foregår på en map hvor X-aksen går fra -400 til 400 og Y-aksen det samme.
Jeg ønsker at bruge excel til at beregne afstanden fra et eller i nogle tilfælde flere koordinater til mange andre koordinatsæt. Dertil har jeg tænkt mig at benytte formlen "a i anden + b i anden = c i anden" Eller rettere pythagoras.

Min by er placeret på koordinatet x1,y1
andres byer er placeret på x2,y2 og x3,y3 og x4, osv.
Jeg vil derfor benytte
kvadratroden af (((x1-x2) opløftet i anden) + ((y1-y2) opløftet i anden)) = lig med c
C vil hermed være afstanden i felter fra min by til den andens by

Det der er mit virkelige problem er at koordinaterne for byer kommer som skrevet nedenunder
Eumenides (-30|-56)
Det er de to minustal jeg ønsker at benytte som x1 og y1 koordinater og på samme måde ville jeg få for en tilfældig anden by
Ups... (-32|-53)

Nu kan jeg manuelt skrive alle tallene ind i et regneark og placere dem i henholdsvis en X og en Y kolonne og derefter lave formlen ud fra dem.

Jeg vil tro at der må være en måde at få skrevet en formel hvor excel selv opfatter -30 som x-koordinatet og -56 som Y-koordinatet

Jeg benytter excel fra office 2007 pakken

Håber meget at i kan hjælpe. Eumenides
Avatar billede x-lars Novice
13. februar 2009 - 10:43 #1
Hvis tallene altid er negative og hvis din tekst står i A1, kan du bruge følgende:

i B1: =VÆRDI(MIDT(A1;FIND("-";A1);FIND("|";A1)-FIND("-";A1)))
I C1: =VÆRDI(MIDT(A1;FIND("|";A1)+1;(LÆNGDE(A1)-FIND("|";A1))-1))

Bemærk, at den kun virker hvis der ikke er bindestreger i bynavnene, idet den virker ved at bruge det antal karakterer fra starten af teksten, hvor den møder det første minus-tegn, henholdsvis den lodrette streg.
Avatar billede x-lars Novice
13. februar 2009 - 10:59 #2
Rettelse: B1 skal være: =VÆRDI(MIDT(A4;FIND("(";A4)+1;FIND("|";A4)-FIND("(";A4)-1))

Så er fortegnet uden betydning.
Avatar billede eumenides Nybegynder
13. februar 2009 - 19:32 #3
Jeg kan ikke bruge det nøjagtigt som du har skrevet, men alt hvad du skrev gav mig de ord jeg skulle bruge for at finde det i den indbyggede hjælp :-)

Funktion Syntaks
VENSTRE VENSTRE(tekst;antal_tegn)
MIDT MIDT(tekst,start_ved,antal_tegn)
HØJRE HØJRE(tekst;antal_tegn)
SØG SØG(find_tekst,i_tekst,start_ved)
LÆNGDE LÆNGDE(tekst)

Uden din hjælp var det ikke gået. Så hvis du vil være venlig at lægge et svar, så er der point til dig.

Eumenides