Avatar billede tinebn Nybegynder
11. februar 2009 - 22:23 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

hente data (navn + adresse ) fra mysql ud fra et brugernavn

Dette er fra sider med login.!

Jeg har nu gemt adresse i database og vil hente den frem uden at  bruger skal taste sin adresse !

Hvordan gør jeg det nemmest ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2009 - 22:28 #1
Det afhaneger jo af din tabel struktur.

Men noget a la:

SELECT navn,adresser
FROM brugertabel
WHERE brugernavn='xxxxxx'
Avatar billede psychopixi Nybegynder
11. februar 2009 - 22:35 #2
tinebn:
jeg kan godt hjælpe dig med at konstruere PHP-koden, men jeg er som arne_v påpeger nødt til at vide nogle ting om din side.

for det første skal jeg vide hvad din database tabel hedder. Så skal jeg bruge navnet på de kolonner hhv. navn og adresse står i.
Avatar billede tinebn Nybegynder
11. februar 2009 - 22:59 #3
ok

min tabel hedder users

og mine felter hedder brugernavn,password, kundenummer, kontaktpr , tlf , vejnavn, postnummer , by

er det godt ?
Avatar billede tinebn Nybegynder
11. februar 2009 - 23:00 #4
hvordan fanger den lige den rigtige brugernavn = tilhørende adresse ?
Avatar billede psychopixi Nybegynder
11. februar 2009 - 23:10 #5
Du kan gøre således:
<?php
$username = "BRUGERNAVN_DER_SKAL_TJEKKES";
$query = "SELECT * FROM `users` WHERE `brugernavn` = '$username'";
$result = mysql_query($query);
while($r=mysql_fetch_array($result)){
    $brugernavn = $r["brugernavn"];
    $password = $r["password"];
    $kundenummer = $r["kundenummer"];
    $kontaktpr = $r["kontaktpr"];
    $tlf = $r["tlf"];
    $vejnavn = $r["vejnavn"];
    $postnummer = $r["postnummer"];
    $by = $r["by"];
    echo "<b>Brugernavn:</b> $brugernavn<br/><b>Adresse:</b><br/>$vejnavn<br/>$postnummer $by<br/>";
}
?>
Avatar billede tinebn Nybegynder
11. februar 2009 - 23:19 #6
og så ved php fra den kode at det er kundenummer 500 der er logget på og så sætter den hans data ind ?

eller han taser vel sit usernavn ind og så finder den resten af hans data ?
Avatar billede psychopixi Nybegynder
11. februar 2009 - 23:21 #7
Den ovenstående kode finder alle oplysninger du bad om, hvis blot brugernavnet indtastes i koden eller evt. ved en $_SESSION-variabel eller en $_POST-variabel.
Avatar billede tinebn Nybegynder
11. februar 2009 - 23:22 #8
Jeg skal have sat felterne ind i input felter til at sende med en formmail ???
Avatar billede psychopixi Nybegynder
11. februar 2009 - 23:28 #9
Jeg har lavet et eksempel til dig her:
<?php
$username = "BRUGERNAVN_DER_SKAL_TJEKKES";
$query = "SELECT * FROM `users` WHERE `brugernavn` = '$username'";
$result = mysql_query($query);
while($r=mysql_fetch_array($result)){
    $brugernavn = $r["brugernavn"];
    $password = $r["password"];
    $kundenummer = $r["kundenummer"];
    $kontaktpr = $r["kontaktpr"];
    $tlf = $r["tlf"];
    $vejnavn = $r["vejnavn"];
    $postnummer = $r["postnummer"];
    $by = $r["by"];
    echo "<form action=\"formmail.php\" method=\"post\">";
    echo "<b>Brugernavn:</b><input type=\"text\" name=\"brugernavn\" value=\"$brugernavn\"<br/><b>Adresse:</b> <input type=\"text\" name=\"vejnavn\" value=\"$vejnavn\"<br/>Postnummer: <input type=\"text\" name=\"postnummer\" value=\"$postnummer $by\"<br/>";
    echo "</form>";
}
?>

Det skulle være til at gennemskue og relativt let at rette til, hvis der er ting der skal være anderledes.
Avatar billede tinebn Nybegynder
12. februar 2009 - 00:01 #10
Hej

Det glæder jeg mig til at prøve imorgen, ser ud som det jeg søgte...

Jeg bliver så glad når det lykkes !
Avatar billede tinebn Nybegynder
13. februar 2009 - 20:53 #11
Jeg kan ikke få det til at virke

Mangler at der kommer et felt op hvor jeg kan skrive brugernavn i så hans oplysninger vises har reduceret input felter for at gøre det mere overskueligt for mig..

Jeg synes at tag <br/> ikke virker ??

hvor skal jeg indsætte submit knappen
i det stk kode ? lige før echo "</form>"

Jeg må mangle det stk kode der åbner databasen ?

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'skolen.biz'@'srv19.one.com' (using password: NO) in /customers/skolen.biz/skolen.biz/httpd.www/levering.php on line 171
Avatar billede tinebn Nybegynder
13. februar 2009 - 20:55 #12
min kode virker så ikke !

<?php
$username = "BRUGERNAVN_DER_SKAL_TJEKKES";
$query = "SELECT * FROM `users` WHERE `brugernavn` = '$username'";
$result = mysql_query($query);
while($r=mysql_fetch_array($result)){
    $brugernavn = $r["brugernavn"];
    $password = $r["password"];
    $fimanavn = $r["fimanavn"];
  "<form action=\"formmail.php\" method=\"post\">";
  echo "<b>Brugernavn:</b><input type=\"text\" name=\"brugernavn\" value=\"$brugernavn\"<br/>
  <input type=\"text\" name=\"password\" value=\"$password\"<br/>
  Fimanavn:<input type=\"text\" name=\"fimanavn\" value=\"$fimanavn\"<br/>";
  echo "<input type=\"submit\" value=\"send bestilling\"/>";
    echo "</form>";
}
?>
Avatar billede tinebn Nybegynder
14. februar 2009 - 21:28 #13
hej psychopixi

Hjæælp jeg er gået i stå !!

Hvad er det jeg mangler her ?

er det connection til database ?

for at få script til at virke ?
Avatar billede psychopixi Nybegynder
14. februar 2009 - 21:39 #14
Hej tinebn,
Jeg havde troet at du viste en smule om databaser i forvejen.
Du skal connecte til database via en metode lig denne:
<?php
$username="BRUGERNAVN TIL DATABASEN";
$password="KODEORD TIL DATABASEN";
$database="VALG AF DATABASE";
mysql_connect(localhost,$username,$password);
@mysql_select_db($database) or die( "Unable to establish connection to the database.");
?>
Avatar billede psychopixi Nybegynder
14. februar 2009 - 22:04 #15
Desuden kan jeg henvise til et par sider der hjalp mig rigtigt meget, dengang jeg var ny til PHP og MySQL:
http://www.langelykke.dk/?p=programmering.tutorials&inc=programmering.php.mysql
http://www.devpapers.com/article/306
http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-query.php
Og så self. MySQL's egen dokumentation: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/

Held og lykke med dit projekt:)
Avatar billede tinebn Nybegynder
16. februar 2009 - 13:29 #16
;-)

mange tak
Avatar billede psychopixi Nybegynder
16. februar 2009 - 14:17 #17
Velbekomme:D

Hvis du har løst dit problem, så luk venligst spørgsmålet, enten ved at give point til personer der har givet dig hjælp, eller læg selv et svar og giv dig selv point:)
Avatar billede tinebn Nybegynder
16. februar 2009 - 14:38 #18
smiler
de er dine jeg vender stærkt tilbage ;-)

tak for hjælpen, for nu
Avatar billede tinebn Nybegynder
28. februar 2009 - 10:38 #19
Håber i lige vil se hvad jeg gør forkert ????
Jeg får kun hvid skærm ... ???

MEN  hvis jeg taster brugernavn direkte ind i koden ..( det skulle komme fra et input feltet) så viser den echo ikke før
)
$brugernavn = "BRUGERNAVN_DER_SKAL_TJEKKES";
får jeg felter men den udfylder ikke selv firmanavn det står tomt

min kode ser sådan her ud nu !

<?php
mysql_connect("localhost", "xx_biz", "xxxx"); mysql_select_db("xxx_biz");
$sql="SELECT brugernavn FROM users WHERE brugernavn='$_POST[brugernavn]'";  */er det her jeg skal have flere felter ?*/

$result=mysql_query($sql)or die(mysql_error());
$brugernavn = "BRUGERNAVN_DER_SKAL_TJEKKES";
$query = "SELECT * FROM `users` WHERE `brugernavn` = '$brugernavn'";
$result = mysql_query($query);
while($r=mysql_fetch_array($result)){
    $brugernavn = $r["brugernavn"];
    $firmanavn = $r["firmanavn"];
    echo "<form action=\"formmail.php\" method=\"post\">";
    echo "<b>Brugernavn:</b><input type=\"text\" name=\"brugernavn\" value=\"$brugernavn\"<br/>
    <b>Firmanavn:</b> <input type=\"text\" name=\"firmanavn\" value=\"$fimanavn\"<br/>";
    echo "</form>";
}
?>
Avatar billede psychopixi Nybegynder
28. februar 2009 - 12:43 #20
Prøv dette:

<?php
mysql_connect("localhost", "xx_biz", "xxxx"); mysql_select_db("xxx_biz");

$brugernavn = mysql_real_escape_string($_POST[brugernavn]);
$query = "SELECT * FROM `users` WHERE `brugernavn` = '$brugernavn'";
$result = mysql_query($query);
while($r=mysql_fetch_array($result)){
    $brugernavn = $r["brugernavn"];
    $firmanavn = $r["firmanavn"];
    echo "<form action=\"formmail.php\" method=\"post\">";
    echo "<b>Brugernavn:</b><input type=\"text\" name=\"brugernavn\" value=\"$brugernavn\"<br/>
    <b>Firmanavn:</b> <input type=\"text\" name=\"firmanavn\" value=\"$fimanavn\"<br/>";
    echo "</form>";
}
?>
Avatar billede tinebn Nybegynder
28. februar 2009 - 15:53 #21
hvid skærm

ingen ændring - ingen hentning af data i input felterne..

det er da mystisk

der ligger flere brugernavne, så den kan vel ikke vide hvilken bruger jeg ønsker adressen på ?
Avatar billede psychopixi Nybegynder
28. februar 2009 - 16:22 #22
Man må vel gå ud fra at $_POST[brugernavn] indeholder det brugernavn du gerne vil have undersøgt?

Jeg tror du mangler en del grundlæggende viden om variable og MySQL queries.
Du kan læse mere her:
http://dk.php.net/variables.external
http://dk2.php.net/manual/en/book.mysql.php
Avatar billede tinebn Nybegynder
28. februar 2009 - 16:33 #23
ja... men jeg kommer ikke fra nogen anden side, det er i samme fil ...

jeg submitter ikke noget, så jeg skal vel smide en...

brugernavn:  <input type="text" name="brugernavn" /><br />

og så submit til samme fil som er adresse.php

vil den så fange data fra den kode du har skrevet?

<?php
mysql_connect("localhost", "xx_biz", "xxxx"); mysql_select_db("xxx_biz");

$brugernavn = mysql_real_escape_string($_POST[brugernavn]);
$query = "SELECT * FROM `users` WHERE `brugernavn` = '$brugernavn'";
$result = mysql_query($query);
while($r=mysql_fetch_array($result)){
    $brugernavn = $r["brugernavn"];
    $firmanavn = $r["firmanavn"];
    echo "<form action=\"formmail.php\" method=\"post\">";
    echo "<b>Brugernavn:</b><input type=\"text\" name=\"brugernavn\" value=\"$brugernavn\"<br/>
    <b>Firmanavn:</b> <input type=\"text\" name=\"firmanavn\" value=\"$fimanavn\"<br/>";
    echo "</form>";
}
?>
Avatar billede tinebn Nybegynder
28. februar 2009 - 18:28 #24
Hallo.... er der en der lige kan se hvorfor den ikke henter firmanavnet ??

nu går den ned og godkender mit brugernavn hvis det findes ellers hvid... men den henter ikke firmanavnet kun et tomt felt??

<form action="adresse.php" method="post">
Indsæt brugernavn.:<input type="tekst" id="brugernavn"  name="brugernavn" value="brugernavn" />
    <input id="subm" type="submit"name="login" value="indsæt adresse" align="left">
</form>

<?php
mysql_connect("localhost", "xxx_biz", "xxx"); mysql_select_db("xxx_biz");
$brugernavn = mysql_real_escape_string($_POST['brugernavn']);
$query = "SELECT * FROM `users` WHERE `brugernavn` = '$brugernavn'";
$result = mysql_query($query);
while($r=mysql_fetch_array($result)){
    $brugernavn = $r["brugernavn"];
    $firmanavn = $r["firmanavn"];
    echo "<form action=\"formmail.php\" method=\"post\">";
    echo "<b>Brugernavn:</b><input type=\"text\" name=\"brugernavn\" value=\"$brugernavn\"<br/>
    <b>Firmanavn:</b> <input type=\"text\" name=\"firmanavn\" value=\"$fimanavn\"<br/>";
    echo "</form>";
}
?>
Avatar billede tinebn Nybegynder
01. marts 2009 - 12:41 #25
Hjæælp...

Et input felt til brugernavn, og så skal adressen hentes fra  databasen," som er tastet ind". jeg spørger ikke til, at få et input felt til hver variable, så er ideén gået af fløjten.

Er jeg blevet misforstået der ??

det er som om jeg mangler et stump kode...

select brugernavn AS brugernavn,
firmanavn AS firmanavn
FROM users