Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. februar 2009 - 22:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fejl i Asp kalender dagens dato

Hej jeg står og kunne godt bruge noget hjælp til en asp kalender.

Mit problem er at jeg har fået fat en dette asp script som ikke helt virker,datoerne stemmer ikke overens for eksempel dages dato viser den rigtigt nok,men den stemmer ikke overens med den rigtige ugedag.

Jeg tror det er i denne liner fejlen er

first_day=weekday(dateSerial(year(date()),month(date()),01),vBMonday)-1

Håber dette er forståligt.

På forhånd tak for hjælpen.

Her har i koden.

<%
    'Toke & Thomas's kalender @ webberiet.dk 2007
    'v. 1.5

    'Dette er det eneste du må rette i med mindre du ved hvad du laver!!

            'Dette er baggrundsfarven for felterne ( på nær weekend )
                felt_baggrundsfarve = "AC9B7A"

            'Dette er lørdag og søndags baggrundsfarve
                Loerdag_soendag_farve = "BBAE95"

            'Dette er farven for mouseover for ALLE felter
                felt_mouseoverfarve = "D7CAB3"

            'Dette er baggrundsfarven for selve kalenderen
                baggrundsfarve = "E3D5BB"

            'Dette er farven på kalender dagene
                felt_textfarve = "000000"

            'Dette er overskriftens farve
                aar_textfarve = "000000"

            'Dette er farven for dagene ( M, T, O, T, F, L og S )
                dag_textfarve = "000000"

            'Dette er farven på dagen i dag
                denne_dagfarve = "FFFFFF"

            'Dette er pilenes farve
                pil_farve = "000000"

            'Pil IKON, MAX 2 tegn.
                leftpil = server.HTMLEncode("<")
                rightpil = server.HTMLEncode(">")

            'Dette er border farven på kalenderen
                kant_farve = "E3D5BB"

            'Dette er hvilken fil den skal gå til, når der bliver skiftet måned
                gaa_til_hvilken_fil = "default.asp"

            'Dette er hvilken fil den skal gå til, hvis der bliver trykket på en dag.
            'Denne sender din dato med i querystring.
                event_side = "default.asp"

'---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------'

    if session("maanede") = "" then
      session("maanede") = month(now)
    end if

    if session("foerstedag") = "" then

'her tror jeg fejlen er
        first_day=weekday(dateSerial(year(date()),month(date()),01),vBMonday)-1
        'response.Write(first_day)

        session("foerstedag") = first_day

    end if

    if session("aaret") = "" then
      session("aaret") = 0
    end if

    if Session("Aar") = "" then
      Session("Aar") = Year(now)
    end if

    if session("antalSkudAar") = "" then

        hm2 = int(Session("Aar")/4)
        hm = Session("Aar")/4

        if hm = hm2 then
            session("antalSkudAar") = 1
        else
            session("antalSkudAar") = 0
        end if

'-------------------------

    if request.QueryString("maanede") = "minus"    then
      session("maanede") = session("maanede") - 1

    elseif request.QueryString("maanede") = "plus" then
      session("maanede") = session("maanede") + 1
    end if

    if session("maanede") > 12 then

        session("maanede") = 1
        Session("Aaret") = Session("Aaret") + 1
        Session("Aar") = Session("Aar") + 1

        hm2 = int(Session("Aar")/4)
        hm = Session("Aar")/4

        if hm = hm2 then
            session("antalSkudAar") = session("antalSkudAar") + 1
        end if

    elseif session("maanede") < 1 then

        session("maanede") = 12
        Session("Aaret") = Session("Aaret") - 1
        Session("Aar") = Session("Aar") - 1

        hm2 = int((Session("Aar")+1)/4)
        hm = (Session("Aar")+1)/4

        if hm = hm2 then
            session("antalSkudAar") = session("antalSkudAar") - 1
        end if

    dennemaane = session("maanede")

    if dennemaane = 1 then
      overskrift = "Jan."
      maanede = 31
      session("foerstedag") = session("foerstedag") + 0

    elseif dennemaane = 2 then
      overskrift = "Feb."

        hm2 = int(Session("Aar")/4)
        hm = Session("Aar")/4

        if hm = hm2 then
            maanede = 29
        else
            maanede = 28
        end if

    session("foerstedag") = session("foerstedag") +  3

    elseif dennemaane = 3 then
          overskrift = "Mar."
          maanede = 31

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  4
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  3
            end if

    elseif dennemaane = 4 then
            overskrift = "Apr."
            maanede = 30

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  7
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  6
            end if

    elseif dennemaane = 5 then
            overskrift = "Maj."
            maanede = 31

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  2
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  1
            end if

    elseif dennemaane = 6 then
            overskrift = "Jun."
            maanede = 30

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  5
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  4
            end if

    elseif dennemaane = 7 then
            overskrift = "Jul."
            maanede = 31

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  7
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  6
            end if

    elseif dennemaane = 8 then
            overskrift = "Aug."
            maanede = 31

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  3
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  2
            end if

    elseif dennemaane = 9 then
            overskrift = "Sep."
            maanede = 30

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  6
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  5
            end if

    elseif dennemaane = 10 then
            overskrift = "Okt."
            maanede = 31

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  1
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  0
            end if

    elseif dennemaane = 11 then
            overskrift = "Nov."
            maanede = 30

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  4
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  3
            end if

    elseif dennemaane = 12 then
            overskrift = "Dec."
            maanede = 31

            hm2 = int(Session("Aar")/4)
            hm = Session("Aar")/4

            if hm = hm2 then
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  6
            else
                session("foerstedag") = session("foerstedag") +  5
            end if

    'Hvis vi gaar frem af i aarene
    if Session("Aaret") > 0 then

        hm2 = int(Session("Aar")/4)
        hm = Session("Aar")/4
        temp_aaret = Session("Aaret")

        if hm = hm2 then

            if overskrift = "Jan." or overskrift = "Feb." then
            session("foerstedag") = session("foerstedag") + temp_aaret + session("antalSkudAar") - 1
            else
            session("foerstedag") = session("foerstedag") + temp_aaret + session("antalSkudAar")
            end if

        else

            session("foerstedag") = session("foerstedag") + temp_aaret + session("antalSkudAar")

        end if

    'Hvis vi gaar tilbage i aarene
    elseif Session("Aaret") < 0 then

        hm2 = int(Session("Aar")/4)
        hm = Session("Aar")/4
        temp_aaret = Session("Aaret") - (2*Session("Aaret"))

        if hm = hm2 then

            if overskrift = "Jan." or overskrift = "Feb." then
            session("foerstedag") = session("foerstedag") - (temp_aaret + session("antalSkudAar")+1)
            else
            session("foerstedag") = session("foerstedag") - (temp_aaret + session("antalSkudAar"))
            end if

        else

            session("foerstedag") = session("foerstedag") - (temp_aaret + session("antalSkudAar"))

        end if

%>
<script type="text/JavaScript">
<!--
function MM_goToURL() { //v3.0
  var i, args=MM_goToURL.arguments; document.MM_returnValue = false;
  for (i=0; i<(args.length-1); i+=2) eval(args[i]+".location='"+args[i+1]+"'");
}
//-->
</script>

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" style="border:1px #<%=kant_farve%> dotted; font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; background-color:#<%=baggrundsfarve%>;">
<tr>
    <td align="center"><a href=<%=gaa_til_hvilken_fil%>?maanede=minus style="text-decoration:none; color:#<%=pil_farve%>;  font-size:10px;"><strong><%=leftpil%></strong></a></td>
    <td colspan="5" align="center" style="font-size:12px; color:#<%=aar_textfarve%>;"><u><strong><%=overskrift%>&nbsp;<%=(Session("Aar"))%></strong></u></td>
    <td align="center"><a href=<%=gaa_til_hvilken_fil%>?maanede=plus style="text-decoration:none; color:#<%=pil_farve%>; font-size:10px;"><strong><%=rightpil%></strong></a></td>
</tr>
<tr style="color:#<%=dag_textfarve%>">
    <td align="center" style="font-size:12px;"><strong>M</strong></td>
    <td align="center" style="font-size:12px;"><strong>T</strong></td>
    <td align="center" style="font-size:12px;"><strong>O</strong></td>
    <td align="center" style="font-size:12px;"><strong>T</strong></td>
    <td align="center" style="font-size:12px;"><strong>F</strong></td>
    <td align="center" style="font-size:12px;"><strong>L</strong></td>
    <td align="center" style="font-size:12px;"><strong>S</strong></td>
</tr>

<%

    counter = 1
    currenttr = 1

    if session("foerstedag") > 6 then
        do while session("foerstedag") > 6
        session("foerstedag") = session("foerstedag") - 7
        loop
    elseif session("foerstedag") < 0 then
        do while session("foerstedag") < 0
        session("foerstedag") = session("foerstedag") + 7
        loop
    end if

    for i = 0 to maanede + session("foerstedag")

        if counter -1 = maanede then

        else

              if currenttr = 1 then
                response.Write("<tr bgcolor=#"&felt_baggrundsfarve&" style=font-size:10px; style=color:#"&felt_textfarve&">")
              end if

            response.Write("<td ")

            if session("foerstedag")-1 < i then

                response.Write("onmousedown=MM_goToURL('parent','"&event_side&"?dato=")
                if counter < 10 then
                response.Write("0"&counter)
                else
                response.Write(counter)
                end if

                response.Write("-")

                if dennemaane < 10 then
                response.Write("0"&dennemaane)
                else
                response.Write(dennemaane)
                end if

                response.Write("-"&session("Aar")&"'); ")

            end if

            if currenttr = 6 OR currenttr = 7 then
                response.write ("onmouseout=this.style.backgroundColor='#"&loerdag_soendag_farve&"'; bgcolor='#"&loerdag_soendag_farve&"'")
                else
                response.write ("onmouseout=this.style.backgroundColor='#"&felt_baggrundsfarve&"';")
            end if

                response.write (" align=center height=20 width=20")
                if session("foerstedag") > i then
                response.Write(" onmouseover=this.style.cursor='default';")
                else
                response.Write(" onmouseover=this.style.cursor='hand';")
                end if
                response.Write("this.style.backgroundColor='#"&felt_mouseoverfarve&"';>")

            if session("foerstedag") > i then
                response.Write("<div style='background-color:#"&baggrundsfarve&"; height: 20px; width=20px;'>&nbsp;</div>")

            elseif day(now) = counter AND month(now) = dennemaane AND year(now) = Session("Aar") then
                response.Write("<div style='color:#"&denne_dagfarve&";text-decoration:underline;'><b>"&day(now)&"</b></div>")

                counter = counter + 1

            elseif i > maanede - 1 + session("foerstedag") then
                response.Write("<div style='background-color:#"&baggrundsfarve&";'></div>")

            else
                response.Write(counter)
                counter = counter + 1

            end if

            response.Write("</td>")

        end if

            if currenttr = 7 then
                response.Write("</tr>")
            end if

            currenttr = currenttr + 1

            if currenttr = 8 then
                currenttr = 1
            end if

    next

    session("foerstedag") = ""

%>
</table>
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
11. februar 2009 - 10:26 #1
Som du selv er inde på så ret denne linie

first_day=weekday(dateSerial(year(date()),month(date()),01),vBMonday)-1

til

        first_day=weekday(dateSerial(year(date()),month(date()),day(date())),vBMonday)-0
        'response.Write(first_day)

ret 01 til day(date()) og sidst ret 1 til 0
Avatar billede djsteiner Nybegynder
11. februar 2009 - 12:49 #2
Ja det virker som det skal nu mange tak for det.

Det var ikke sådan at du kunne hjælpe mig lidt mere med denne kalender. Jeg er selvføldig villig til at give flere point får det.

Det jeg gerne ville have hjælp til var en form hvor man kunne vægler en bestemt månede og årog så blive sendt dertil.

Noget i stil med det her jeg ved bare ikke lige helt hvordan jeg kan få det til at virke.

<form action="default.asp?maanede=<%=dennemaane+1%>"  method=post>Skift til:
<select name=month>
<option value=<% dennemaane = 1%>>Apr
<option value=<% dennemaane = 2%>>Maj
<option value=<% dennemaane = 3%>>Jun
<option value=<% dennemaane = 4%>>Jul
<option value=<% dennemaane = 5%>>Aug
<option value=<% dennemaane = 6%>>Sep
</select>

<select name=month>
<option value=<% session("aaret")%>>2010

</select>

<input type=submit value=Skift>
</form>
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
11. februar 2009 - 14:36 #3
du sætter dette ind lige før din tabel til kalenderen begynder

<form action="default.asp"  method=post>
Skift til:
<select name="maaned">
<%
for b = 1 to 12
md_dato = "01"&"-"&b&"-"&year(now())

if int(request("maaned")) = int(b) then
valgt_month = "selected"
else
if b = month(now()) then
valgt_month = "selected"
end if
%>
<option value="<%=b%>" <%=valgt_month%>><%=monthname(Month(md_dato))%></option>
<%
valgt_month = ""

next
%></select>

<select name="aar">
<%
aar_nu = year(date())
aar_frem = int(aar_nu) + 5

for c = aar_nu to aar_frem
valgt_aar = ""

if int(request("aar")) = int(c) then
valgt_aar = "selected"
else
if b = month(now()) then
valgt_aar = "selected"
end if
%>
<option value="<%=c%>" <%=valgt_aar%>><%=c%></option>
<%
next
%>
</select>

<input type=submit value=Skift>
</form>

og dette i toppen før felt_baggrundsfarve

if request("aar") <> "" then Session("Aar") = request("aar")
if request("maaned") <> "" then Session("maanede") = request("maaned")
Avatar billede djsteiner Nybegynder
11. februar 2009 - 18:15 #4
Super det virker bare, nu skal jeg så bare lige have sat en database til så man kan udvægler nogle bestemte datoer også skal disse blive røde.

endnu engang tak.
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
11. februar 2009 - 22:56 #5
super - husk at afslut spørgsmålet ved at accepterer svar.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
11. februar 2009 - 23:39 #6
hvordan gør man lige det ??