Avatar billede SiaJ Nybegynder
10. februar 2009 - 21:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Webformular. Problem med at få radio knap resultat vist

Desværre har jeg ingen erfaring med php, og nedenstående script er jeg kommet frem til via en tidligere tråd jeg fandt herinde. Men mit problem er at jeg ikke kan få vist hvilken en af radio knapperne der er checked, i min kontakt form.

Html delen:
<form method="post" action="sendmail.php" id="form" name="Kontakt">
  //censur//
  <label>kontaktet via:</label>
  <label class="mail">E-mail:</label> <input class="radio" name="momail" type="radio" value="checked"  />
  <label class="tlf">Telefon:</label> <input class="radio" name="momail" type="radio" value=""/>
  //censur//
</form>

PHP filen:
<?php
$besked = "Meddelse fra kontakt form\n\nNavn:".$_POST['Navn']."\nVirksomhed: ".$_POST['Virk']. "\nTelefon: ".$_POST['tlf']. "\nEmail: ".$_POST['Email']. "\nKontaktEmail: ".$_POST['momail']."\nKontaktTlf: ".$_POST['momail']."\nEmne: ".$_POST['Emne']."\nBesked: ".$_POST['besked']; //osv.
mail("info@siajelle.dk", "emne", $besked);
header("location: tak.php");
?>

lige et ekstra spørgsmål: Forklaring på "header("location: tak.php");" skal jeg lave en tak.php eller ? Min kontakt form bliver afsendt, men brugeren får at vide at websiden ikke kan findes.

Hjælp!! Pft
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2009 - 21:47 #1
Indholdet af $_POST['nomail'] burde være lig value af den radio der er markeret; atlså enten "checked" eller en tom streng, "".

Og ja, din header henviser browseren til tak.php efter koden ovenfor er kørt. Så du skal lave en tak.php hvor du kan skrive en besked til brugeren.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2009 - 21:50 #2
Hov, det er selvølfølgelig $_POST['momail'].

Men som du har skrevet din PHP-kode, ser det næsten ud som om, at de to input-felter skulle have været af typen text. Eller er det ikke meningen at man skal indtaste sin email og sit telefonnummer?
Avatar billede SiaJ Nybegynder
10. februar 2009 - 21:58 #3
I det jeg skriver det to gange:
\nKontaktEmail: ".$_POST['momail']."\nKontaktTlf: ".$_POST['momail'].
giver det intet resultat.

Hvis jeg derimod nøjes med den ene:
\nKontaktEmail: ".$_POST['momail'].
Kommer den op og siger "checked" hvis den første af radio knapper er markeret, men intet resultat hvis man markere den sidste af dem og afsender.

Tak for svaret på det sidste spørgsmål (så skal jeg bare finde ud af hvad jeg skal skrive i den).
Avatar billede psychopixi Nybegynder
10. februar 2009 - 22:03 #4
Hvis radio-button styrer en eller anden form for ja/nej, så er det næsten nemmest at give dem værdierne 1 og 0. 1 for "ja" og 0 for "nej".
Avatar billede SiaJ Nybegynder
10. februar 2009 - 22:15 #5
Yes.. 1 & O virker perfekt!! Tusind tak..

Men hvordan kan jeg undgå problemet med "header("location: tak.php");" - da jeg ingen ide har om hvad jeg skal skrive inden i tak.php. ?
Avatar billede dkfire Nybegynder
10. februar 2009 - 22:18 #6
Ja $_POST['momail'] kan kun have én værdi.
Alt efter hvilken radio knap som er valgt, bliver value væriden lagt i $_POST['momail']. Hvis du har at give en af knapperne en value som er tom, ja det bliver din $_POST['momail'] også tom når du vælger den knap.
Avatar billede psychopixi Nybegynder
10. februar 2009 - 22:23 #7
du kan jo også bare referer tilbage til den side brugeren kom fra:

<?php
header("Location: ".$_SERVER['HTTP_REFERER']."");
?>
Avatar billede SiaJ Nybegynder
10. februar 2009 - 22:30 #8
Lækkert - lige hvad jeg manglede.. Tusind tak.

Mit første indlæg og er der noget med at jeg skal give point - men Psychopixi kræver det så ik at du lægger et svar? eller hvordan fungere dette..
Avatar billede psychopixi Nybegynder
10. februar 2009 - 22:30 #9
Jo. Hermed svar:)

Håber det hele funker nu:)
Avatar billede SiaJ Nybegynder
10. februar 2009 - 22:34 #10
Hermed tildelt - min nattesøvn er reddet, tak for hjælpen!!
Avatar billede psychopixi Nybegynder
10. februar 2009 - 22:36 #11
Hehe - super:)
Velbekomme SiaJ:D