Avatar billede mercutio Nybegynder
10. februar 2009 - 11:22 Der er 2 kommentarer

Encoding problemer jsp post til servlet

Hej Eksperter.

Jeg er løbet på et problem. Hvis jeg poster æ ø eller å fra min jsp side til min servlet får jeg bare et ? i stedet for.

Sådan ser min form ud.

<form method="post" action="requestfeeder/createnew" name="form5">
        <table>
            <tr>
                <td>Xml:</td>
                <td><textarea rows="5" cols="25" name="requestXml"></textarea></td>
            </tr>
            <tr>
                <td><input type="submit" value="Send xml"/>
                </td>
            </tr>
        </table>
    </form>

I min serlvet trækker jeg værdien ud således
String requestXml = request.getParameter("requestXml");

Hvis jeg poster "aæ"

får jeg bare

"a?" ud igen.

Jeg har forsøgt med
requestXml = new String(requestXml.getBytes(), "ISO-8859-1")
men det nytter ikke noget.

Nogle gode ideer?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2009 - 14:02 #1
Jeg tror at loesningen er at faa sat korrekt karakter saet paa JSP siden.

Der er kun 2 muligheder:

<%@ page contentType="text/html; charset=UTF-8" %>

<%@ page contentType="text/html; charset=ISO-8859-1" %>
Avatar billede morten_grouleff Nybegynder
23. februar 2009 - 21:14 #2
Nu ved jeg jo ikke om du bruger tomcat... Hvis du gør er det sikkert dette problem: Tomcat synes at default encoding af post er iso-8859-1, mens browseren bruger utf-8. Du kan bede tomcat skifte mening:

http://wiki.apache.org/tomcat/FAQ/Connectors#Q8

I andre servlet-containere (Og for så vidt også i tomcat) kan man løse det med et servletfilter først i kæden, der siger

request.setCharacterEncoding("utf-8");