Avatar billede susanneandersen Nybegynder
08. februar 2009 - 11:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Valuta omregning

Hej igen. Nu har jeg en Access query, indeholdende mange linier med forskellig valutaværdier (NOK, DKK, EUR). Jeg vil gerne tilføje en kolonne, som omregner alle ikke EUR værdier til EUR værdi og naturligvis beholder EUR værdien, hvor valutaen er i EUR. Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal gribe den an.
På forhånd tak for hjælpen. PS Access 2003 engelsk.
Avatar billede mugs Novice
08. februar 2009 - 12:01 #1
du kaa lave et udtryk i forespørgslen med en iif-sætning. Er valutaen i et særskilt felt?
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
08. februar 2009 - 12:01 #2
Jeg har naturligvis en kolonne med værdien og en kolonne med valuta.
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
08. februar 2009 - 13:12 #3
Hej igen. Jeg har fundet løsningen.
EURO: IIf([Curr]="DKK";([value]*0,135);IIf([Curr]="EUR";([value]*1);IIf([Curr]="SEK";([value]*0,095);IIf([Curr]="NOK";([value]*0,115)))))

Men det ville have været skønt, hvis der blev slået op i en valuta tabel, da kursen jo er varierende og ikke fast
Avatar billede fdata Forsker
08. februar 2009 - 14:03 #4
Du kan jo oprette en lille valutatabel, hvor du registrer omregningskurserne. Den kan du så knytte sammen med din eksisterende query.

1. Opret en ny tabel med to felter: Currency (Tekst) og Kurs (Reelt tal)

2. Indtast de relevante valutaer og kurser

3. I din eksisterende query medtager du så den nye tabel

4. Træk en streg fra feltet Curr i din query over på Currency i den nye tabel. Ny er de koblet sammen.

5. Opret et nyt felt i forespørgselsgitteret:
    Resultat: Value * Kurs
Avatar billede mugs Novice
08. februar 2009 - 16:31 #5
Eller ved hjælp af en DLookUp funktion. Der ligger en guide i querybuilderen.
Avatar billede fdata Forsker
08. februar 2009 - 18:01 #6
Hm. Susanne skrev "Jeg vil gerne tilføje en kolonne, som omregner alle ikke EUR værdier til EUR værdi ..." Nu ved vi jo ikke, hvor mange poster, der er tale om; men DLookUp på hver række kan hurtigt bringe Access i knæ. En simpel relation koster derimod stort set ingenting rent performancemæssigt.
Avatar billede mugs Novice
08. februar 2009 - 18:11 #7
Enig.
Der har ind imellem været talt om, at disse funktioner skulle sløve db unødigt. Jeg er enig i, at man bør undgå agregatfunktionerne. Dog har jeg aldrig været ude for, at en funktion sløver db mærkbart. Der skal, som fdata også påpeger, tages hensyn til antal poster.

Jeg ville også vælge løsningen med en ny tabel. Det er vel, ret banalt, oplagt, at man bruger de grundlæggende objekter som en tabel med relationer, al den stund, at vi jo arbejder med en relationsdatabase
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
30. marts 2009 - 11:44 #8
Mange gode forslag. Hvis en af jer, skal have pointene, savner jeg et svar :-)
Avatar billede mugs Novice
30. marts 2009 - 12:45 #9
Afhængig af hvilken løsning du valgte. Fdata's svar er nok den jeg ville vælge, og der er lagt et svar, så honoter fdata med point.
Avatar billede fdata Forsker
30. marts 2009 - 20:40 #10
Hm. Er der mon knas med at se svarene på visse maskiner/visse browsere? Jeg så i Susannes anden tråd en lignende forvirring. Her hos mig er de tydeligt mærket med en gul bjælke.
Avatar billede mugs Novice
30. marts 2009 - 20:48 #11
Også her tydelig markering med gul bjælke (Microsoft IE) og hae ikke bemærket nogle problemer.
Avatar billede fdata Forsker
01. april 2009 - 18:35 #12
Så fik vi lukket den. Takker for point ;o)