Avatar billede ate1 Nybegynder
03. juli 2001 - 01:12 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

min ftp virker ikke????

jeg har lige en cisco router istedet for et 1meg modem...for det første skriver servu til mig at serveren er online på IP 10.0.0.2 hhmmm er jeg helt dum her eller hvad men dette kan da ikke være min ip..nu har jeg så ligget og rodet rundet på nogle side omkring dette at finde sin ip og det lykkes mig så at finde min IP..men folk kan stadig ikke finde serveren på den IP....og nu har jeg læst at det kunne være fordi at min router er \"lukket\" ligesom en hardware firewall...men hvad ved jeg :Nothing!!! er der nogle der ved noget om dette der kunne hjælpe mig....på forhånd tak..

ATE
Avatar billede jasber Nybegynder
03. juli 2001 - 01:48 #1
Den 10.0.0.2 er en IP adress som din router giver din maskine på dit LAN, denne IP adress kan ikke ses fra Internettet - Du skal finde ud af hvilken IP adresse din router har fået tildelt af din udbyder - Fra den IP adress skal du så lave en NAT (Network Adress Table) entry, der peger på den IP adress på dit LAN, hvorpå din FTP server er at finde.

Dine venner skal så connecte til den IP adresse som din udbyder har tildelt din router så skal routeren nok selv route data vidre til din FTP server - Default port for FTP er 21.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. juli 2001 - 01:56 #2
Du skal lave NAT entries i din router som peger din WAN IP over på din FTP server LAN IP

http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/port-forwarding_og_server/home.phtml?link=8
Avatar billede ate1 Nybegynder
03. juli 2001 - 01:57 #3
jeg har fundet ud af ip\'en ved at gå ind på www.whatsmyip.com men hvad er det NAT du snakker om??og hvordan kan jeg lave det??og kan jeg så gøre sådan så kun er bestemte IP adresser der kan finde min server eller er det helt sindsygt...tak
Avatar billede aot Nybegynder
03. juli 2001 - 01:58 #4
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. juli 2001 - 01:59 #5
Hvem har du som udbyder ???

Jeg kan også sætte den op for dig herhjemme fra hvis du vil, men så skal du sige til inden 10 minutter, for jeg er på vej i seng.
Avatar billede jasber Nybegynder
03. juli 2001 - 01:59 #6
Du kan godt lave et filter i din router, så kun bestemte kan komme ind, men det er nok ikke det værd...

NAT er en tabel, der bruges til at rediregere requests til en given port til en given IP adresse, der her denne ports services åbne...
Avatar billede aot Nybegynder
03. juli 2001 - 02:01 #7
HE he ja der kan man se, bojohansen nået at give det samme svar som jeg mens jeg skriv *G*
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. juli 2001 - 02:02 #8
]--> aot ;-)

whatsmyip.com er da vist gået på røven *GG*
\"The Domain Name you are trying to reach is scheduled to be deleted for non-payment of renewal fees\"
Avatar billede ate1 Nybegynder
03. juli 2001 - 02:12 #9
1000 tak for hjælpen....hvis jeg ryger helt på røven i det NAT kan jeg jo altid post en besked her...og tak igen..2 første til møllen splitter i porten ok :-)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. juli 2001 - 02:14 #10
Helt fint med mig, bare du får skidtet til at funge :-)
G\'nat og sov godt.
Avatar billede ate1 Nybegynder
03. juli 2001 - 02:16 #11
hmmm...det ser ud til at jeg ikke har heldet med mig idag :-/
http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/port-forwarding_og_server/home.phtml?link=8 = Siden er midlertidigt nedtaget..
Der vil inden længe være en ny og forbedret version tilgængelig.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. juli 2001 - 02:17 #12
Port-forwarding/Server

Brug eventuelt dette værktøj til at sætte routeren op: Cisco677-autoconf

Hvis man har en server (HTTP, FTP, SMTP, POP3, osv.) på sin lokale maskine (f.eks. med IP\'en 10.0.0.2), skal man sætte routeren til at sende trafikken til denne. Dette gøres ved hjælp af såkaldt port-forwarding (el. NATing, IP-forwarding, osv.), som sørger for at den trafik/data som bliver sendt til routeren på en specifik port, vil blive sendt videre til en specifik port og lokal IP-adresse (f.eks. 10.0.0.2).

- For at tilføje en port-forward gøres følgende:

set nat entry add 10.0.0.2 80 0.0.0.0 80 tcp

Den lokale IP på den Pc som har serveren kørende er her 10.0.0.2. Porten som bliver forwardet er port 80. Dette er den port man normalt bruger til at se hjemmesider på.

Og så skulle al indgående trafik på port 80 blive forwardet til 10.0.0.2 på port 80.

- Lige til det med HTTP-server. Man skal huske at sætte den indbyggede Web-servers port til en anden:

set web port 8080

- Herefter skal man gemme den nye indstilling og boote routeren:

write
reboot

Et andet eksempel kunne være at man ville køre en FTP-server:
Nogle FTP-servere kræver at der kan bruges to porte. I det næste eksempel er det port 20 og 21. Klienten har i dette eksempel IP\'en 10.0.0.2.

set nat entry add 10.0.0.2 20 din.wan.ip.adresse 20 tcp
set nat entry add 10.0.0.2 21 din.wan.ip.adresse 21 tcp

din.wan.ip.adresse er den IP-adresse routeren har på ydersiden. Hvis du ikke er klarover hvad den er kan du finde ud af det her.

Det kan også være en god idé at bruge denne kommando, som sætter TCP-timeouten op:

set nat timeout tcp nego 300

Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. juli 2001 - 02:18 #13
Login

For at få adgang til opsætningen af routeren, skal man først foretage login. Dette kan gøres på to forskellige måder. Enten v.hj.a. HyperTerminal via management kablet eller ved hjælp af følgende nedstående forklaring, Telnet.
- For at få adgang vha. Telnet skal man gøre følgende:
Routeren skal være tilsluttet over netværket med den Pc/klient man telnetter fra. Se evt. opsætning af klient(er)

- I MS Windows kan du telnette til routeren ved at trykke på Start-knappen -> Tryk Run/Kør ->
Skriv: telnet 10.0.0.1 23 -> Tryk Ok.

10.0.0.1 er den IP-adresse routeren har. Den er som standard sat til dette.
23 er den port man telnetter på. Den er som standard sat til dette.

Det første man bliver bedt om er et \'Password\'. Dette er som fabriksindstilling sat til at være \"cisco\" (uden citationstegn). Hvis man har haft besøgt hjemmesiden http://adsl.cybercity.dk/, er det meget muligt at \'Password\' er det samme som det udleverede password (i stil med; quathNgoxi).
Når man har skrevet passwordet, skal man skrive \"enable\" for at aktivere opsætnings-området. Herefter vil der igen blive bedt om \'Password\'. Dette er det samme som før.
Nu er routeren klar til at blive sat op.

For opsætning følg de næste punkter i menuen.

Avatar billede ate1 Nybegynder
03. juli 2001 - 02:22 #14
huh!!!!så er jeg sat af....pokkers til møg..
jeg tror hellere jeg må kontakte cybercity imorgen så jeg kan få det her på plads...tak anyway ;-)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. juli 2001 - 10:17 #15
Skal jeg sætte den op for dig ??

Jeg kan gøre det her fra.
Avatar billede ate1 Nybegynder
03. juli 2001 - 10:38 #16
ok...hvis nu du skal sætte den op for mig..
så bliver jeg jo nød til at nævne min IP og jeg er ikke meget for at skrive den her...hvis du forstår hvad jeg mener :-)
Avatar billede ate1 Nybegynder
03. juli 2001 - 10:54 #17
hey bo...er der ikke sådan så jeg kan sende dig det info pr. mail eller noget..også lige et ? til om det her NAT..kan jeg selv bare åbne det her NET og åbne/lukke min router port??på forhånd tak
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. juli 2001 - 10:57 #18
Keine problem, du kan bare maile den til mig på eksperten@formor.dk

MEN jeg skal også have dit password til routeren.

Hvis du har fundet ud af hvordan man logger ind på routeren kan du bare sætte et eller andet password (1234) og når så vi er færdige kan du ændre det til bage til origanl indstillingen.

der skal logges ind, og skrives

enable
skriv password for at gå i Enable mode

set pass exec \'skriv_dit_nye_password\'
set pass enable \'skriv_dit_nye_password\'
Write
reboot

så er der et nut pass på routeren