Avatar billede bakkers Nybegynder
07. februar 2009 - 14:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hjælp til sql

Hej

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal gøre.

Jeg har følgende sql

SELECT * FROM LastVisitor, userDB where userDB.id = LastVisitor.newUserId ORDER BY LastVisitor.VDate DESC, LastVisitor.VTime DESC limit 0, 3

og jeg vil gerne være sikker på at LastVisitor.newUserId kun findes én gang pr. brugernavn altså at det er destinct..

Men det kan jeg ikke lige få den til.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
09. februar 2009 - 22:57 #1
SELECT * FROM LastVisitor, userDB where userDB.id = LastVisitor.newUserId GROUP BY LastVisitor.newUserId ORDER BY LastVisitor.VDate DESC, LastVisitor.VTime DESC limit 0, 3
Avatar billede hkb-x Nybegynder
09. februar 2009 - 22:58 #2
på den måde gruperer du så efter LastVisitor.newUserId.
Avatar billede bakkers Nybegynder
10. februar 2009 - 15:21 #3
Ahh skidegodt, det skal jeg lige teste af i aften.

Tak for hjælpen og skriv et svar så får du point.
Avatar billede bakkers Nybegynder
16. februar 2009 - 21:01 #4
Nu har jeg testet det af og det giver lidt problemer.

Hvis jeg gør som du skriver så holder den op med at tage efter min order by, så isteder er det lidt tilfældigt hvorfra den tager dem så istedet for at tage f.eks de 3 der idag har besøgt siden kan den finde på at tage fra i dag og så nogle flere uger sider og det jeg skal bruger er at vise de seneste så det går ikke.

MEn jeg kan ikke regne ud hvorfor den gør sådan.
Avatar billede bakkers Nybegynder
24. februar 2009 - 15:45 #5
har fået løst dette.

sql'en ser ud lidt som dette

select distinct Id from (select newUserId from lastVisitorDB order by date) navnPaaTabel, UserDB where navnPaaTabel.newUserId = UserDB.Id, limit 0, 3