Avatar billede MarkA Praktikant
05. februar 2009 - 21:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til login problem

Jeg er ved at lave en login side og kan ikke få det til at virke. Jeg tror problemet ligger omkring:

if($checkUsername == $this->userName and $checkPassword == $this->userPassWord ) {
            $_SESSION['username'] = $chechUsername;
                echo $_SESSION['username'];

        } else {
                echo "Du kunne ikke logges ind";
        }

men jeg er ikke sikker... kan i hjælpe.

Jeg har selvfølgelig en form hvor jeg indtaster brugernavn og adgangskode og jeg får både output fra $_POST og fra databasen når jeg kører et print af dem

<?
session_start();

class User {

    var $dbHost,
        $dbUser,
        $dbName,
        $dbPass,
        $dbUserTable,

        $userID,
        $userName,
        $userPassword;

    function User() {
        $this->dbHost = 'localhost';
        $this->dbUser = 'root';
        $this->dbName = 'besusers';
        $this->dbPass = '';
        $this->dbUserTable = 'users';
        $this->userName = $_POST['userName'];
        $this->userPassword = $_POST['userPassword'];
    }

    function login() {
        $dbLink = mysql_connect($this->dbHost, $this->dbUser, $this->dbPass);
        if(!$dbLink) die("Kunne ikke forbinde til databasen" . mysql_error());

        mysql_select_db($this->dbName);

        $query = "select * from $this->dbUserTable where Username = '$this->userName'";
        $result = mysql_query($query);
        if(!$result) die("Der er noget galt med kaldet" . mysql_error());

        while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
                $checkUsername = $row['Username'];
                $checkPassword = $row['Password'];
        }
        echo $this->userName . " Tjekker POST[username]<br>";
        echo $this->userPassword  . " Tjekker POST[password]<br><br>";
        echo $checkUsername . " Tjekker Username fra databasen<br>";
        echo $checkPassword . " Tjekker Username fra databasen" . "<br><br>";

        if($checkUsername == $this->userName and $checkPassword == $this->userPassWord ) {
            $_SESSION['username'] = $chechUsername;
                echo $_SESSION['username'];

        } else {
                echo "Du kunne ikke logges ind";
        }

$checkUser = new User;

if($_POST['submit']) {
        $checkUser->login();
}
Avatar billede psychopixi Nybegynder
06. februar 2009 - 06:16 #1
Du har ret. Fejlen ligger i:
if($checkUsername == $this->userName and $checkPassword == $this->userPassWord ) {
            $_SESSION['username'] = $chechUsername;
                echo $_SESSION['username'];

        }

Du har stavet $this->userPassWord og $chechUsername forkert.
Genne hele resten af koden har du brugt $this->userPassword. Så din if-sætning bliver noget i retningen af dette:
if($checkUsername == $this->userName and $checkPassword == $this->userPassword ) {
            $_SESSION['username'] = $checkUsername;
                echo $_SESSION['username'];

        } else {
                echo "Du kunne ikke logges ind";
        }

Det virker hos mig.
Avatar billede MarkA Praktikant
06. februar 2009 - 20:47 #2
Jeg takker og bukker rigtig mange gange. Smider du ikke et svar så jeg kan tildele dig nogle point
Avatar billede psychopixi Nybegynder
06. februar 2009 - 20:54 #3
OK:)

Super at jeg kunne være til assistance:)

Og lige en note: For øget sikkerhed ville det være en rigtig god ide hvis du hashede dine passwords. Og i øvrigt en god ide at validere alle inputs der bruges i database queries eller som minimum bruge 'mysql_real_escape_string'.
Avatar billede MarkA Praktikant
07. februar 2009 - 00:44 #4
Jeg plejer at brue md5() til mine passwords, men er bare ved at  prøve en form for OOP i php... Men hvorfor bruge mysql_escape_string eller hvad gør det bedre???
Avatar billede psychopixi Nybegynder
07. februar 2009 - 00:48 #5
md5() er bevist at være meget sårbar overfor kollisioner. Jeg foreslår at bruge en SHA hash istedet.

mysql_real_escape_string sikrer dig mod mysql injection attacks.