Avatar billede jes-eu Nybegynder
05. februar 2009 - 19:15 Der er 10 kommentarer

Validering af data

Kære Eksperter,

Hvordan kan jeg validere på f.eks. sådan en string:

"Adgangskode Email Fax Navn"

Jeg kan ikke gøre noget ved formatet, men ved at det første ord er adgangskode, det næste Email osv osv.

Jeg ved at det første ordene er adgangskode, email, fax, navn f.eks.:

88888888 email@email.dk 55555555 Hans Hansen

Hvordan kan request på stringen?
Avatar billede keysersoze Guru
05. februar 2009 - 20:05 #1
hvordan du kan requeste den afhænger af hvor den kommer fra - kommer den fra en form så Request.Form("navn"), kommer den fra adresselinjen så Request.Querystring("navn") osv.

valideringen afhænger lidt af hvad du vil opnå - skal du have de enkelte værdier ud kan du fx bruge split

STRING = "Adgangskode Email Fax Navn"
VAR = Split(STRING, " ")
TLF = VAR(0)
MAIL = VAR(1)
FAX = VAR(2)
VAR2 = Split(STRING, FAX & " ")
NAVN = VAR2(1)

herefter har du de forskellige variabler at kunne tjekke på hvad du end vil.
Avatar billede kometen79 Nybegynder
08. februar 2009 - 17:26 #2
Hej,

Det virker perfekt, jeg vil dog gerne have noget der tjekker for om Adgangskode Email mv. er i stringen, da den ellers laver fejl, hvis der f.eks. kun er adgangskoden.
Avatar billede keysersoze Guru
08. februar 2009 - 18:26 #3
Hvis ikke du ved hvad din string indeholder bliver det umuligt at behandle den - det tætteste du nok kan komme på er fx at tjekke for antallet af mellemrum (men det fejler hvis en bruger fx kun har fornavn eller både for-, mellem- og efternavn) eller tjekke om @ indgår og derefter, hvis det ingår, for antal mellem før og efter.
Avatar billede kometen79 Nybegynder
09. februar 2009 - 13:33 #4
Det lyder super, hvordan gør jeg det, altså tjekker for mellemrum?
Avatar billede keysersoze Guru
09. februar 2009 - 14:29 #5
efter du har brugt split kan du tælle antallet af værdier i dit array med ubound - fx

Response.Write UBound(VAR)
Avatar billede kometen79 Nybegynder
09. februar 2009 - 14:45 #6
Super tak for det, smider du et svar?
Avatar billede keysersoze Guru
09. februar 2009 - 17:42 #7
svar :)

Et alternativ kunne måske også være regular expressions - men igen bliver det nok lidt svært hvis du ikke aner hvad du reelt modtager (det er liige før jeg fristet til at spørge hvem der dog kan finde på sådan noget underligt noget) - men regexp er ikke min stærke side.
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2009 - 00:57 #8
lukketid?
Avatar billede kometen79 Nybegynder
14. april 2009 - 20:25 #9
Jeg kan ikke accepterer dit svar nogen steder?
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2009 - 22:28 #10
erhm - har du to brugere på eksperten eller? Det er jes-eu der har stillet spm men dig der kommenterer og forsøger at lukke??