Avatar billede steensommer Praktikant
05. februar 2009 - 16:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VB .Net SQL kode

Følgende programmering sender data fra textboxe i en windows form til en SQL database. Det fungerer efter hensigten MEN når der i textboxen forekommer tegnet: ' så fejler koden. Hvad kan man gøre for at bedre på det:

    Sub GemSygeplejerapportDagview()
        Dim Connection As New SqlConnection(Conn)
        Connection.Open()
        Dim PatientID As String = txtHCV.Text

        Dim Database As String

        If ToolStripComboBox1.Text = "Uge 1" Then
            Database = "[Patient Sygeplejerapport - Uge 1]"
        ElseIf ToolStripComboBox1.Text = "Uge 2" Then
            Database = "[Patient Sygeplejerapport - Uge 2]"
        ElseIf ToolStripComboBox1.Text = "Uge 3" Then
            Database = "[Patient Sygeplejerapport - Uge 3]"
        ElseIf ToolStripComboBox1.Text = "Uge 4" Then
            Database = "[Patient Sygeplejerapport - Uge 4]"
        ElseIf ToolStripComboBox1.Text = "Uge 5" Then
            Database = "[Patient Sygeplejerapport - Uge 5]"
        ElseIf ToolStripComboBox1.Text = "Uge 6" Then
            Database = "[Patient Sygeplejerapport - Uge 6]"
        ElseIf ToolStripComboBox1.Text = "Uge 7" Then
            Database = "[Patient Sygeplejerapport - Uge 7]"
        ElseIf ToolStripComboBox1.Text = "Uge 8" Then
            Database = "[Patient Sygeplejerapport - Uge 8]"
        End If

        Try
            Dim Streng As String
            'Dag 0
            Streng = "CNSD0 = '" & TextBox47.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", HæmoD0 = '" & TextBox48.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RespD0 = '" & TextBox49.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RenD0 = '" & TextBox50.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AbdD0 = '" & TextBox51.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", SmerterD0 = '" & TextBox52.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AndetD0 = '" & TextBox53.Text.ToString.Trim & "'"

            'Dag 1
            Streng = Streng & ", CNSD01 = '" & TextBox222.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", HæmoD01 = '" & TextBox221.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RespD01 = '" & TextBox220.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RenD01 = '" & TextBox219.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AbdD01 = '" & TextBox218.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", SmerterD01 = '" & TextBox217.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AndetD01 = '" & TextBox216.Text.ToString.Trim & "'"

            'Dag 2
            Streng = Streng & ", CNSD02 = '" & TextBox229.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", HæmoD02 = '" & TextBox228.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RespD02 = '" & TextBox227.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RenD02 = '" & TextBox226.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AbdD02 = '" & TextBox225.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", SmerterD02 = '" & TextBox224.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AndetD02 = '" & TextBox223.Text.ToString.Trim & "'"

            'Dag 3
            Streng = Streng & ", CNSD03 = '" & TextBox236.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", HæmoD03 = '" & TextBox235.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RespD03 = '" & TextBox234.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RenD03 = '" & TextBox233.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AbdD03 = '" & TextBox232.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", SmerterD03 = '" & TextBox231.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AndetD03 = '" & TextBox230.Text.ToString.Trim & "'"

            'Dag 4
            Streng = Streng & ", CNSD04 = '" & TextBox243.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", HæmoD04 = '" & TextBox242.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RespD04 = '" & TextBox241.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RenD04 = '" & TextBox240.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AbdD04 = '" & TextBox239.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", SmerterD04 = '" & TextBox238.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AndetD04 = '" & TextBox237.Text.ToString.Trim & "'"

            'Dag 5
            Streng = Streng & ", CNSD05 = '" & TextBox250.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", HæmoD05 = '" & TextBox249.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RespD05 = '" & TextBox248.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RenD05 = '" & TextBox247.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AbdD05 = '" & TextBox246.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", SmerterD05 = '" & TextBox245.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AndetD05 = '" & TextBox244.Text.ToString.Trim & "'"

            'Dag 6
            Streng = Streng & ", CNSD06 = '" & TextBox257.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", HæmoD06 = '" & TextBox256.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RespD06 = '" & TextBox255.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", RenD06 = '" & TextBox254.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AbdD06 = '" & TextBox253.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", SmerterD06 = '" & TextBox252.Text.ToString.Trim & "'"
            Streng = Streng & ", AndetD06 = '" & TextBox251.Text.ToString.Trim & "'"

            Dim Command As New SqlCommand("UPDATE " & Database & " Set " & Streng & " WHERE ([Patient nr]) = ('" & PatientID & "')", Connection)
            Command.ExecuteNonQuery()

        Catch ex As Exception
            MessageBox.Show(ex.Message, "Fejl opstået i GemSygeplejerapportDagview")
        End Try

        Connection.Close()

    End Sub
Avatar billede tjacob Juniormester
05. februar 2009 - 17:25 #1
Det nemmeste er at erstatte alle ' i teksten med noget andet (evt. "" -altså helt fjerne dem):

umiddelbart før linien Dim Command As... indsættes:

Streng = Streng.Replace("'",-erstatningstegn-)

Desuden er det dobbeltkonfekt at sige:
    TextBoxxxx.Text.ToString,
da Textboxxxx.Text ER en string, så du kan helt undlade ToString.
Avatar billede steensommer Praktikant
05. februar 2009 - 17:34 #2
Den havde jeg faktisk overvejet men jeg troede måske at man kunne anvende apostrof.

Det med tostring er en rigtig brøler - tak for det :-)

Jeg skal lige teste :-)
Avatar billede keysersoze Guru
05. februar 2009 - 17:38 #3
Som nævnt vil en replace kunne gøre tricket - men det vil altid være en fordel at arbejde med parametre, du undgår både en hovsa-løsning med replace og du undgår risikoen for fx SQL injection.

Parameters: http://www.startvbdotnet.com/ado/sqlparameters.aspx
SQL Injection: http://web-dev.dk/post/2008/07/SQL-injections---mere-end-bare-et-pling.aspx
Avatar billede steensommer Praktikant
05. februar 2009 - 17:56 #4
Det virker selvfølgelig fint. Svar lige så får du point og en tak :-)
Avatar billede tjacob Juniormester
05. februar 2009 - 18:25 #5
OK, -svar

-Som keysersoze nævner er den "rigtige" løsning naturligvis Parameters, så undgår man alt bøvlet med syntaksen (som jeg altid synes driller i SQL). Men det er en mere besværlig vej at gå.....

Som alternativ til keysersozes links har arne_v også lavet en guide her på sitet:
http://www.eksperten.dk/guide/832