Avatar billede s0mmer Nybegynder
05. februar 2009 - 14:07 Der er 2 kommentarer

Sidste række i sql

Hej eksperter,

Jeg har en loop som sørger for at køre alle menupunkter ud i en menu, men jeg har brug for at gøre noget ved det sidste menupunkt. Hvad er den nemmeste fremgangsmåde?

Min kode:
    Do While Not rs.EOF
    If showMenu = Cint(rs("mainmenu")) AND showSub = Cint(rs("ID")) Then
        Response.write("<span class='normal'><a href='default.asp?showPage="&rs("mainmenu")&"&showSub="&rs("ID")&"' class='normal'><b>"&rs("name")&"</b></a></span><span class='separator'> | </span>")
    Elseif showMenu = Cint(rs("mainmenu")) Then
        Response.write("<span class='normal'><a href='default.asp?showPage="&rs("mainmenu")&"&showSub="&rs("ID")&"' class='normal'>"&rs("name")&"</a></span><span class='separator'> | </span>")
    End if
    rs.movenext
    Loop
Avatar billede panzer Nybegynder
07. februar 2009 - 12:03 #1
MySQL Database:
Lad os sige at du sortere din sætning sådan:

Select * From `tabel` Where `kriterie` = '1' Order By `ID` Asc

For at finde den sidste record i dette kald kan du bruge denne

Select * From `tabel` Where `kriterie` = '1' Order By `ID` Desc Limit 0,1

Først sortere jeg omvendt end normalt, og med Limit vælger kun den første record. Dermed har du den sidste record i dit kald. Når du har det kan du lave en If Then sætning i din kode og sammenligne ID'erne.

Hvis du bruger Access DB kan du ikke bruge 'Limit' men 'Top 1'
Select Top 1 * From `tabel` Where `kriterie` = '1' Order By `ID` Desc
Avatar billede softspot Forsker
18. februar 2009 - 17:15 #2
Hvis du skal undersøge om en række er resultatets sidste i en løkke, så kan du cache værdierne i lokale variable og udføre din outputgenerering EFTER du har flyttet til næste række i resultatet. Når du gør dette kan du nemlig check om EOF er true og i så fald udføre det der skal ske, hvis det er sidste række og ellers det der skal ske, hvis de ikke er sidste række.

Eksempel:

Do While Not rs.EOF
  dim mainmenu, id, name
  mainmenu = Cint(rs("mainmenu"))
  id = CInt(rs("id"))
  name = rs("name")
  rs.movenext

  if not rs.eof then
    ' Udfør det der skal ske, hvis det IKKE er sidste menupunkt

    If showMenu = mainmenu AND showSub = ID Then
      Response.write("<span class='normal'>")
      Response.write("<a href='default.asp")
      Response.write("?showPage="&mainmenu)
      Response.write("&showSub="&ID&"' ")
      Response.write("class='normal'>")
      Response.write("<b>"&name&"</b></a></span>")
      Response.write("<span class='separator'> | </span>")
    Elseif showMenu = mainmenu Then
      Response.write("<span class='normal'>")
      Response.write("<a href='default.asp")
      Response.write("?showPage="&mainmenu)
      Response.write("&showSub="&ID&"' ")
      Response.write("class='normal'>"&name&"</a></span>")
      Response.write("<span class='separator'> | </span>")
    End if
  else
    ' udfør det der skal ske hvis det ER sidste menupunkt...
    ' ...
  end if

Loop