Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 20:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Trække data ud i et array

Hej, jeg har en række telefon numre som jeg gerne vil trække ud fra min MySql - og smide dem i et array. De skal efterfølgende bruges i ENDNU et array:

array('string' => "".$mobilnumre."")

Så jeg vil gerne ha' noget i stil med:
$mobilnumre = '20304050', '30405060', '40506070';

(eller hvordan det nu ser ud).

hvordan skal min query osv. se ud?
Avatar billede akadna Nybegynder
03. februar 2009 - 20:50 #1
noget ala ?

$mobilNumbers = array();
$query = mysql_query('SELECT mobilNr FROM tabel');
while( $row = mysql_fetch_assoc( $query ) ) {
mobilNumbers[] = $row['mobilNr'];
}
$final = array('mobilnumre' => $mobilNumbers );

var_dump( $final );
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 20:54 #2
hej - tak for hjælp. Skulle måske ha' nævnt at min kolonne hedder "mobilnummer"
Avatar billede akadna Nybegynder
03. februar 2009 - 20:55 #3
Jamen, så er det bare at rette det til :-)

$mobilNumbers = array();
$query = mysql_query('SELECT mobilnummer FROM tabel');
while( $row = mysql_fetch_assoc( $query ) ) {
mobilNumbers[] = $row['mobilnummer'];
}
$final = array('mobilnumre' => $mobilNumbers );

var_dump( $final );
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 20:59 #4
Ok, den skriver dog:

Parse error: syntax error, unexpected '[' in /var/www/...php on line 36

36: mobilNumbers[] = $row['mobilnummer'];

Er desuden uklar over hvordan jeg kommer videre med det? Er det bare "$final" som jeg kan genbruge i resten af koden, eller?
Avatar billede akadna Nybegynder
03. februar 2009 - 21:01 #5
doh, jeg havde glemt en $ foran mobilNumbers, sorry

$mobilNumbers = array();
$query = mysql_query('SELECT mobilnummer FROM tabel');
while( $row = mysql_fetch_assoc( $query ) ) {
    $mobilNumbers[] = $row['mobilnummer'];
}
$final = array('mobilnumre' => $mobilNumbers );

var_dump( $final );

Jep du kan bruge $final i resten af koden.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 21:13 #6
Hmm ja, beklager - men det er nok mig den er gal med :-)

Hvis du ser hele koden, kan det være du bedre kan se, hvad jeg vil:

include('db_connect.php');
$mobilNumbers = array();
$query = mysql_query('SELECT mobilnummer FROM brugere WHERE sms_godkendt == "ja"');
while( $row = mysql_fetch_assoc( $query ) ) {
    $mobilNumbers[] = $row['mobilnummer'];
}
$final = array('mobilnumre' => $mobilNumbers );

var_dump( $final );

// HER INDSÆTTES SEND-MANØVRE!

$client = new SoapClient("https://www.bibob.dk/SmsSender.asmx?WSDL", array('location' => 'https://www.bibob.dk/SmsSender.asmx', "trace" => 1));

$params = array('cellphone' => "XXXXXXXX", //Skal angives i 8 cifre.
        'password' => "XXXXXXXX", //MD5-hash af din kode.
        'smsTo' => array('string' => "".$mobilNumbers.""), //Der kan tilføjes flere modtager ved at tilføje flere 'string'-keys i arrayet.
        'smscontents' => utf8_encode("Din kode er: ".$sms_kode.""), //Grunden til utf8_encode, er at webservicen ikke godtager æøå ellers. (noget med encoding)
        'deliveryReport' => true); //Skal der sendes en leveringsrapport?

//Kaldet til funktionen der sender sms'en
$client->__soapCall('SendMessage', array('parameters' => $params));
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 21:14 #7
Det er her

'smsTo' => array('string' => "".$mobilNumbers.""),

det skal sættes ind. Prøvede lige med mobilNumbers, men det virker ikke...
Avatar billede akadna Nybegynder
03. februar 2009 - 21:17 #8
Prøv nedstående, ellers må du selv prøve dig frem.... det får du også mest ud af. Spørg gerne hvis du sidder fast, og du _har_ gjort et forsøg :-)

Det er klart dit eks. ikke virker, da du indsætter et array. du kan læse om arrays på http://dk.php.net/array
---------------------------------------------------
include('db_connect.php');
$mobilNumbers = array();
$query = mysql_query('SELECT mobilnummer FROM brugere WHERE sms_godkendt == "ja"');
while( $row = mysql_fetch_assoc( $query ) ) {
    $mobilNumbers[] = $row['mobilnummer'];
}
$final = array('mobilnumre' => $mobilNumbers );

$client = new SoapClient("https://www.bibob.dk/SmsSender.asmx?WSDL", array('location' => 'https://www.bibob.dk/SmsSender.asmx', "trace" => 1));

// send besked til alle modtagere. $receiver = mobil nr fra databasen

foreach( $final as $receiver ) {

$params = array('cellphone' => "XXXXXXXX", //Skal angives i 8 cifre.
        'password' => "XXXXXXXX", //MD5-hash af din kode.
        'smsTo' => array('string' => "".$receiver .""), //Der kan tilføjes flere modtager ved at tilføje flere 'string'-keys i arrayet.
        'smscontents' => utf8_encode("Din kode er: ".$sms_kode.""), //Grunden til utf8_encode, er at webservicen ikke godtager æøå ellers. (noget med encoding)
        'deliveryReport' => true); //Skal der sendes en leveringsrapport?

//Kaldet til funktionen der sender sms'en
$client->__soapCall('SendMessage', array('parameters' => $params));
}
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 21:21 #9
Ok, jeg troede $final ville være i stil med:

$final = '20304050', '30405060', '40506070'

og derfor kunne sættes direkte ind?
Avatar billede akadna Nybegynder
03. februar 2009 - 21:23 #10
det er det også, men du kan ikke sende på den måde, da du skal lave et soapkald pr. modtager.

Rettelse til mit script:

$params = array('cellphone' => "XXXXXXXX", //Skal angives i 8 cifre.
        'password' => "XXXXXXXX", //MD5-hash af din kode.
        'smsTo' => $receiver, //Der kan tilføjes flere modtager ved at tilføje flere 'string'-keys i arrayet.
        'smscontents' => utf8_encode("Din kode er: ".$sms_kode.""), //Grunden til utf8_encode, er at webservicen ikke godtager æøå ellers. (noget med encoding)
        'deliveryReport' => true); //Skal der sendes en leveringsrapport?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 21:33 #11
Nå, jamen så er det vel bare at smide hele soap-koden ind i while-loop'et - så burde det virke. Forstod det bare sådan at man kunne undgå det ud fra hjælpeteksten:

//Der kan tilføjes flere modtager ved at tilføje flere 'string'-keys i arrayet.

- ja, det virker fint, hvis jeg smider det ind i while-loop, men det er vist ikke helt meningen.

Tak for hjælp i øvrigt.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
03. februar 2009 - 21:39 #12
Prøv sådan her:

include('db_connect.php');

$params = array();
$params['cellphone'] = "XXXXXXXX";
$params['password'] = "XXXXXXXX";
$params['smscontents'] = utf8_encode("Din kode er: ".$sms_kode);
$params['deliveryReport'] = true;

$query = mysql_query("SELECT mobilnummer FROM brugere WHERE sms_godkendt == 'ja'");
while ($row = mysql_fetch_assoc($query))
{
  $params['smsTo']['string'][] = $row['mobilnummer'];
}

$client = new SoapClient("https://www.bibob.dk/SmsSender.asmx?WSDL", array('location' => 'https://www.bibob.dk/SmsSender.asmx', "trace" => 1));

$client->__soapCall('SendMessage', array('parameters' => $params));
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2009 - 10:32 #13
hmortensen > det virker bare spot on! Super!

Tak til jer begge for hjælpen. Svar gerne begge, så skal jeg fordele pointene!
Avatar billede hmortensen Nybegynder
04. februar 2009 - 16:41 #14
Det var så lidt.