Avatar billede noodrem Nybegynder
01. februar 2009 - 01:16 Der er 4 kommentarer

Dropdown menu

Hej

Jeg har følgende dropdown menu

    <select name='farve'>
    <option value='white'>Hvid</option>
    <option value='#a7edb9'>Grøn</option>
    <option value='#ecf48c'>Gul</option>
    <option value='#edb8b8'>Rød</option>
    </select>

Hvordan hidkaldes dette i php?
Hvis jeg skriver $_REQUEST['farve'] har den ikke den værdi som den valgte farve.
Avatar billede psychopixi Nybegynder
01. februar 2009 - 01:32 #1
Dette virkede for mig (men går næsten ud fra at det er hvad du allerede har gjort?):

<form method="request" action="test.php">
<select name='farve'>
    <option value='white'>Hvid</option>
    <option value='#a7edb9'>Grøn</option>
    <option value='#ecf48c'>Gul</option>
    <option value='#edb8b8'>Rød</option>
    </select>
<input type="submit" name="submit" value="Submit" />
</form>

<?php
echo $_REQUEST['farve'];
?>
Avatar billede showsource Seniormester
01. februar 2009 - 05:31 #2
<html><head></head>
<body>

<form method="get" action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>">
<select name='farve'>
    <option value='white'>Hvid</option>
    <option value='#a7edb9'>Grøn</option>
    <option value='#ecf48c'>Gul</option>
    <option value='#edb8b8'>Rød</option>
    </select>
<input type="submit" name="submit" value="Submit" />
</form>

<div style="font-size: 2.0em; background-color: black; color: <?php echo (isset($_GET['farve']) ? $_GET['farve'] : "lime"); ?>;">Skift farve</div>
</body></html>
Avatar billede noodrem Nybegynder
01. februar 2009 - 11:20 #3
hmm min ser sådan ud:

    echo "<form action='index.php?side=addprisernu' method='post'>";
    echo "Periode<br /> <input type='text' name='tekst'><br /><br />";
    echo "Pris<br /> <input type='text' name='tekst'><br /><br />";
    echo "Farve<br />
    <select name='farve'>
    <option value='white'>Hvid</option>
    <option value='#a7edb9'>Grøn</option>
    <option value='#ecf48c'>Gul</option>
    <option value='#edb8b8'>Rød</option>
    </select>
    <br /><br />";

    echo "<input type='submit' name='submit' value='Tilføj'>";
    echo "</form>";

er der forskel på om method er get, post eller request?
Avatar billede larma Nybegynder
01. februar 2009 - 12:46 #4
I ditt tilfelle skal du bruke $_POST['farve'] for å få tag i den valgte option. Dette her naturligvis sammenheng med at du har brugt method='post' i formspesifikasjonene.

Vil du ta vare på verdien for bruk i etterkommende kode gjør du det enkelt ved: $farve = $_POST['farve']. Dette hovedsaklig for å gjøre koden mer overdkuelig, men verdien vil også være tilgjengelig ved bruk av $_POST['farve'] til en hver tid;
Ønsker du bare å printe verdien ud kan du lige gjøre det ved echo $_POST['farve'];

Når det gjelder forskjellen mellom de ulike metoder kan du leser om det her:
Get (og request): http://www.w3schools.com/php/php_get.asp
Post (og request): http://www.w3schools.com/php/php_post.asp