Avatar billede lasse.hal Nybegynder
02. juli 2001 - 18:58 Der er 1 kommentar og
1 løsning

side 2 problemer

Jeg har lavet en database til en ven i japan ! Det er en adresse database. Jeg har lavet en brev skrivnings funtion, hvor brevene bliver gemt i den relateret database. Hver kort i hovedbasen har en portal, hvor man kan se de tilknyttede breve med stikord og dato.
Problem: Hvordan får jeg side 2 til at fungere i brevdatabasen. Hvis jeg gør tekst feltet langt nok kommer der altid 2 sider. OG teksten bliver delt midt i en linie.
Forstået ??

Problem nr 2

Hvordan kan brugeren lave brevfletning...altså finde en \"bunke\" navne i hoved basen og derefter skrive en tekst der går til alle !!!!

Jeg vil være meget taknemlig for hjælp !!!
Avatar billede kritt Nybegynder
11. juli 2001 - 04:46 #1
Hej Lasse,

Jeg har ikke lige installeret min FileMaker, så du må undskylde min ikke helt præcise navngivning af menuer m.m, men jeg ved hvad dit problem er.
Jeg går ud fra du snakker om side 2 på udskriften fra din brev database. Det du skal gøre er følgende. Gå ind på det pågældende layout i databasen og stil dig i layout mode. Jeg går ud fra du nu har et adressehoved øverst eller noget i den stil. Nedenfor har du så dit brødtekst felt som du gerne vil have til at reagere dynamisk, altså alt afhængig af hvor meget tekst der er skrevet, og rette sig til efter det.

Markér feltet og vælg fra Format-menuen (FileMaker Pro 4.1), Forskydning/udskriftvalg (tror jeg nok den hedder), og afkryds \"Forskyd alle over\". Dette vil resultere i en dynamisk sammentrækning...hvis der ikke ligger andre objekter og blokerer.

Problem 2: Brevfletning

Du kan enten vælge at oprette en ny database til din brevfletning, eller benytte din allerede oprettede brev database.

Indlæg et søge-kriterie der finder dine modtagere i adresse databasen, og eksportér adresse-felter. Importér dem derefter i brev-databasen eller din ny oprettede brevfletningsdatabase. I layout mode laver du nu et simpelt tekst-felt man ved dobbelklik kan indskrive i. Derefter slår teksten igennem på samtlige kontakter.

Skriv hvis det ikke er nok, så skal jeg nok uddybe.

Håber det bringer dig og din ven videre.

MVH - Kritt
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
13. august 2001 - 13:41 #2
Hej Kritt
Tak for dit gode svar. Du må undskylde det tog lidt tid før jeg \"godkendte\" dit svar. Men....sommerferie... du ved

jeg skal lige prøve det...ellers vender jeg tilbage !
Lasse