Avatar billede -anders- Juniormester
31. januar 2009 - 12:14 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sidste post på en listbox, gør ingenting

Hej eksperter

Dette spørgslmål er lidt svært at forklare, men jeg skal gøre mit bedste.

På en form "frmedittitler" har jeg en listbox "lsttitler", denne listbox for data fra en forspørgsel. Når jeg dobbeltklikker på en post på listboxen åbnes en ny form "frmplayer" hvor jeg kan se detaljer for den valgte post på listboxen, dette virker fint.

I et modul har jeg lavet en simpel funktion:

'kode start'
Function SelectNextTitelOnListf1()
Dim f1 As Form
Set f1 = Forms!frmedittitler
f1.SetFocus
f1!lsttitler = f1!lsttitler.ItemData(f1!lsttitler.ListIndex + 1)
End Function
'kode slut'

Koden bruges til at vælge næste post på min listbox, og kaldes når detaljeformen lukkes således:

'Kode start'
Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
Call SelectNextTitelOnListf1
'kode slut'

Dette virker virker fint, når detaljeformen lukkes gåes der til næste post på min listbox.

Problem:

Når der er nået til sidste post på listboxen, og detaljeformen åbnes ved dobbeltklik, og efterfølgende lukkes skal jeg blive på sidste post på listboxen, ikke noget med at gå til næste, da denne jo reelt ikke findes. Nogen der har en ide til at løse dette problem, jeg mener at det måske kunne løses ved at spørge på om lsttitler.count = -1, ellers er jeg helt blank.

Hilsen Anders.
Avatar billede -anders- Juniormester
31. januar 2009 - 12:37 #1
Hejsa

Hæ, jeg fandt for en gangs skyld selv løsningen, se nedenstående:

Function SelectNextTitelOnListf1()
Dim f1 As Form
Set f1 = Forms!frmedittitler
f1.SetFocus
If f1!lsttitler.ListIndex = f1!lsttitler.ListCount - 1 Then 'annullere hvis det er sidste post på listen'
Else
f1!lsttitler = f1!lsttitler.ItemData(f1!lsttitler.ListIndex + 1)
End If
End Function

Hilsen Anders
Avatar billede -anders- Juniormester
31. januar 2009 - 12:39 #2
Jeg undskylder støjen, og god weekend til alle her på E. Glæder mig til at se den nye version som skulle være lige om hjørnet :o)