Avatar billede kresten_rasmussen Nybegynder
30. januar 2009 - 13:48 Der er 19 kommentarer

NTFS til FAT32 af 1 tb ekstern hdd?

Hej,

Jeg har lige købt en maxtor ekstern HDD på 1 tb.
Den kører pt NTFS og da jeg også skal bruge den til min ps3 ønsker jeg at den er FAT32 så de er kompatible.

Jeg har prøvet med partition magic 8, men jeg kan ikke få samtlige 931 gb formateret til det. Istedet lavede den først en på 456 gb og dermed ca halverer pladsen.

Jeg håber i kan hjælpe. Gør jeg noget forkert, eller hvordan kan jeg alternativt gøre det.

Kører XP.
Avatar billede Jensen DK Novice
30. januar 2009 - 13:56 #1
Kan du ikke i diskhåndtering formatere den til FAT 32?
Avatar billede kresten_rasmussen Nybegynder
30. januar 2009 - 13:58 #2
Nej kun den anden vej
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
30. januar 2009 - 13:59 #3
Tror skisme ikke FAT 32 understøtter så meget, evt?
Avatar billede Jensen DK Novice
30. januar 2009 - 14:00 #4
Kan FAT 32 klare så stor en harddisk, tror det ikke.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
30. januar 2009 - 14:01 #5
Tror skisme jeg tog fejl :$ (2tb, bob bob :D)
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
30. januar 2009 - 14:02 #6
Glemmer altid mine kilder, hmm

http://support.microsoft.com/kb/154997/da

"BEMÆRK: Selvom FAT32-filsystemet understøtter harddiske på op til 2 terabyte, kan nogle..."
Avatar billede kresten_rasmussen Nybegynder
30. januar 2009 - 14:06 #7
Tror problemet bl.a. ligger i XP, det har ikke samme funktion som du henviser til tfswebguy. Skal vidst bruge en kommandoprombt
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. januar 2009 - 14:26 #8
XP genoprettelseskonsollen via kommandopromt kan klare FAT32 ved hjælp af FORMAT.

Du skal blot vide, at FAT32 ikke understøtter så store filer som NTFS.

Hvis den ikke kan klare så stor en disk, må du anvende FDISK til partitionering af disken med en partition af en sådan størrelse at du kan formatere den med FORMAT i FAT32.
Avatar billede locke Nybegynder
30. januar 2009 - 14:28 #9
dragonknight, har du prøvet at formatere over 32GB i FAT32 fra genoprettelseskonsollen? Alle andre værktøjer i XP nægter så store partitioner. Normalt er et 3. parts værktøj påkrævet
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. januar 2009 - 14:29 #10
Er det ikke også det jeg skriver ?
Avatar billede locke Nybegynder
30. januar 2009 - 14:30 #11
Du siger han skal prøve genoprettelseskonsollen. Det læser jeg som om, at den måske kan klare over 32GB... Diskhåndtering eller format fra den almindelige cmd kan også fat32-formatere, derfor min undren
Avatar billede Jensen DK Novice
30. januar 2009 - 14:34 #12
Prøv om dette værktøj kan klare det.http://www.helgec.dk/gparted.html
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. januar 2009 - 14:42 #13
Ja jeg mente selvfølgelig via commandoprompt > CMD
Avatar billede locke Nybegynder
30. januar 2009 - 14:43 #14
Okay, den mulighed kan jeg så udelukke.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. januar 2009 - 14:50 #15
"Hvis den ikke kan klare så stor en disk, må du anvende FDISK til partitionering af disken med en partition af en sådan størrelse at du kan formatere den med FORMAT i FAT32"
Avatar billede locke Nybegynder
30. januar 2009 - 14:52 #16
Så kan du jo lige så godt benytte diskhåndtering til at oprette flere partitioner.

Pointer her var, at oprette én stor partition. Og det kræver et 3. parts formateringsværktøj.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. januar 2009 - 16:52 #17
Keder du dig ?
Avatar billede locke Nybegynder
30. januar 2009 - 16:54 #18
Hvad er det for en bemærkning at komme med?

Du roder rundt med fdisk og xp's format.exe i cmd, som jeg prøver at fortælle, ikke virker ved partitioner over 32GB, som er det, der bliver spurgt om.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. januar 2009 - 19:26 #19
http://www.ghacks.net/2008/03/07/fat32-format/

Den formaterer op til 2 TB i FAT32